Afscheid van S-windklasse zeeslepers

Bijna 35 jaar waren zij wereldwijd prominente vertegenwoordigers van Hollands Glorie. Maar nu is het doek gevallen voor de laatste S-windklasse zeesleper van ITC (International Transport Contractors) uit Heemstede. Achter elkaar zijn dit jaar de laatste vier slepers van deze serie aan de ITC-vloot onttrokken. Helemaal verdwenen zijn ze echter niet, want al deze trekpaarden zijn verkocht aan buitenlandse reders.

Sumatras

De S-windklasse zeeslepers werd in 1976 op stapel gezet op een Japanse werf. Met een vermogen van 9000 pk en een trekkracht van 110 ton waren het voor die tijd supersterke slepers. In de machinekamer stonden twee 16-cilinder Fuji Seisakusho Tateyam diesels, waarmee vrijvarend een snelheid van 14 knopen kon worden gehaald.
Lees deze week het volledige artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 17 september 2011). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Afscheid van S-windklasse zeeslepers | Schuttevaer.nl

Afscheid van S-windklasse zeeslepers

Bijna 35 jaar waren zij wereldwijd prominente vertegenwoordigers van Hollands Glorie. Maar nu is het doek gevallen voor de laatste S-windklasse zeesleper van ITC (International Transport Contractors) uit Heemstede. Achter elkaar zijn dit jaar de laatste vier slepers van deze serie aan de ITC-vloot onttrokken. Helemaal verdwenen zijn ze echter niet, want al deze trekpaarden zijn verkocht aan buitenlandse reders.

Sumatras

De S-windklasse zeeslepers werd in 1976 op stapel gezet op een Japanse werf. Met een vermogen van 9000 pk en een trekkracht van 110 ton waren het voor die tijd supersterke slepers. In de machinekamer stonden twee 16-cilinder Fuji Seisakusho Tateyam diesels, waarmee vrijvarend een snelheid van 14 knopen kon worden gehaald.
Lees deze week het volledige artikel in Weekblad Schuttevaer (nr. 37, 17 september 2011). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer