‘In een klap een grote, machtige bond’

‘Nu piraterij in de Golf van Aden succesvol blijkt, mag je hopen dat dit elders in de wereld niet óók mensen op een idee brengt. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de westkust van Afrika.’ Dat zegt Marcel van den Broek, de kersverse assistent general secretary van de net in werking getreden Nederlands-Engelse vakbond voor zeevarenden, Nautilus International. Deze nieuwe bond voor maritieme professionals, inclusief de binnenvaart, is na drie jaar proefdraaien op 15 mei aan het werk gegaan.

Van den Broek: ‘Piraterij staat bij ons hoog op de agenda. Het is een groot probleem, maar toch heeft het gros van de Nederlandse zeevarenden er niet mee te maken. Het merendeel van de Nederlands vloot vaart namelijk in Noordwest-Europa. Dat neemt niet weg dat we, net als de reders, bij de staatssecretaris van Defensie en de Tweede Kamer hameren op maatregelen. Wij zijn voorstander van het idee om Nederlandse mariniers te laten meevaren in risicogebieden. En wel op schepen die een laag vrijboord hebben en maar langzaam kunnen manoeuvreren. De staatssecretaris heeft een onderzoek toegezegd, prima. Want vóór dit kan, moeten nog wel allerlei vraagstukken worden opgelost op praktisch en juridisch terrein. Wie is aan boord bijvoorbeeld de eindverantwoordelijke?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘In een klap een grote, machtige bond’ | Schuttevaer.nl

‘In een klap een grote, machtige bond’

‘Nu piraterij in de Golf van Aden succesvol blijkt, mag je hopen dat dit elders in de wereld niet óók mensen op een idee brengt. Ik denk nu bijvoorbeeld aan de westkust van Afrika.’ Dat zegt Marcel van den Broek, de kersverse assistent general secretary van de net in werking getreden Nederlands-Engelse vakbond voor zeevarenden, Nautilus International. Deze nieuwe bond voor maritieme professionals, inclusief de binnenvaart, is na drie jaar proefdraaien op 15 mei aan het werk gegaan.

Van den Broek: ‘Piraterij staat bij ons hoog op de agenda. Het is een groot probleem, maar toch heeft het gros van de Nederlandse zeevarenden er niet mee te maken. Het merendeel van de Nederlands vloot vaart namelijk in Noordwest-Europa. Dat neemt niet weg dat we, net als de reders, bij de staatssecretaris van Defensie en de Tweede Kamer hameren op maatregelen. Wij zijn voorstander van het idee om Nederlandse mariniers te laten meevaren in risicogebieden. En wel op schepen die een laag vrijboord hebben en maar langzaam kunnen manoeuvreren. De staatssecretaris heeft een onderzoek toegezegd, prima. Want vóór dit kan, moeten nog wel allerlei vraagstukken worden opgelost op praktisch en juridisch terrein. Wie is aan boord bijvoorbeeld de eindverantwoordelijke?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer