Vrachtenmarkt: 2009 Belooft niet veel goeds

Voor de droge bulkers en containerschepen belooft 2009 niet veel goeds. Er zijn grote plannen van diverse regeringen om de economische crisis het hoofd te bieden. Maar zowel in de Verenigde Staten als China wordt vooral ingezet op verbetering van de eigen infrastructuur. Dat zal vooral in China nodig zijn om het verlies aan banen op te vangen die verloren gaan door het sterke teruglopen van de Chinese export. Ook de landen van de Europese Unie hebben plannen het banenverlies zoveel mogelijk te beperken, maar voor het zeevervoer zullen de plannen, zeker op korte termijn, niet genoeg extra vervoer opleveren om de droeve situatie te verbeteren.

Het jaar 2008 was voor de droge bulkers een jaar van de extremen. In mei werd voor een panamax ruim $ 90.000 per dag betaald, in december kreeg de CSE Fortune Express (76.634 dwt, 2002) voor een reis van Taichung teruglevering Singapore/Japan $ 2400 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer