Financiële crisis treft P&I Clubs hard

De wereldwijde financiële crisis heeft ernstige gevolgen voor de P&I Clubs. Net op het moment dat de verzekeraars een teruglopend aantal grote scheepsrampen kunnen melden, moeten ze bekendmaken dat hun financiële reserves er niet gezonder op zijn geworden.

Al in juli meldde de London Club dat 27 procent van de belegde reserves was verdampt. En sindsdien is het bepaald niet beter gegaan op de effectenbeurzen en zijn de verliezen zeker verder opgelopen. En de London Club is niet de enige die de reserves als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. De Britannia Club, financieel de sterkste Club, kondigt waarschijnlijk een premieverhoging van tien procent aan en de meeste Clubs zullen daar wel boven zitten. Premieverhogingen zijn nooit welkom, maar in een tijd dat de droge-ladingmarkt is ingestort en de containermarkt zware tijden doormaakt zijn hogere premies een zware tegenvaller voor de reders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Financiële crisis treft P&I Clubs hard | Schuttevaer.nl

Financiële crisis treft P&I Clubs hard

De wereldwijde financiële crisis heeft ernstige gevolgen voor de P&I Clubs. Net op het moment dat de verzekeraars een teruglopend aantal grote scheepsrampen kunnen melden, moeten ze bekendmaken dat hun financiële reserves er niet gezonder op zijn geworden.

Al in juli meldde de London Club dat 27 procent van de belegde reserves was verdampt. En sindsdien is het bepaald niet beter gegaan op de effectenbeurzen en zijn de verliezen zeker verder opgelopen. En de London Club is niet de enige die de reserves als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. De Britannia Club, financieel de sterkste Club, kondigt waarschijnlijk een premieverhoging van tien procent aan en de meeste Clubs zullen daar wel boven zitten. Premieverhogingen zijn nooit welkom, maar in een tijd dat de droge-ladingmarkt is ingestort en de containermarkt zware tijden doormaakt zijn hogere premies een zware tegenvaller voor de reders.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer