‘Verlies niemand uit het oog tijdens lossen’

De matroos die begin juli dit jaar dodelijk verongelukte bij het lossen van containers op het containerschip Westerkade in de haven van Bridgetown op Barbados overleed na een klap van de spreader van de containerkraan. De klap sloeg hem van de container. Gebrekkige communicatie was volgens de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) een van de belangrijkste oorzaken van het ongeval.

De Westerkade laadde in Miami de containers. De bemanning sprak over een belading met de nodige problemen en discussies met de stuwers. Zo veranderden die het laadplan tussendoor zonder dat de stuurman daarvan op de hoogte was. Diverse keren bleek niet volgens het laadplan te worden geladen. Containers stonden ergens anders dan verwacht, of op plekken waar ze niet mochten staan. De matroos en de bootsman verklaarden dat de stuwers soms niet luisterden naar opdrachten van de bemanning. Een enkele keer moest de kapitein er aan te pas komen om zaken gedaan te krijgen. De kapitein twijfelde of de stuwers wel voldoende kennis hadden van de verschillende typen locks om de containers vast te zetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Verlies niemand uit het oog tijdens lossen’ | Schuttevaer.nl

‘Verlies niemand uit het oog tijdens lossen’

De matroos die begin juli dit jaar dodelijk verongelukte bij het lossen van containers op het containerschip Westerkade in de haven van Bridgetown op Barbados overleed na een klap van de spreader van de containerkraan. De klap sloeg hem van de container. Gebrekkige communicatie was volgens de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) een van de belangrijkste oorzaken van het ongeval.

De Westerkade laadde in Miami de containers. De bemanning sprak over een belading met de nodige problemen en discussies met de stuwers. Zo veranderden die het laadplan tussendoor zonder dat de stuurman daarvan op de hoogte was. Diverse keren bleek niet volgens het laadplan te worden geladen. Containers stonden ergens anders dan verwacht, of op plekken waar ze niet mochten staan. De matroos en de bootsman verklaarden dat de stuwers soms niet luisterden naar opdrachten van de bemanning. Een enkele keer moest de kapitein er aan te pas komen om zaken gedaan te krijgen. De kapitein twijfelde of de stuwers wel voldoende kennis hadden van de verschillende typen locks om de containers vast te zetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer