Ingezonden: Post vanaf de Vlieland

We zijn even ontsnapt uit ons charter op Martinique en even de plas overgestoken. Gisteren zijn we vertrokken uit Lissabon. Met twee bakjes van Boskalis. We hebben er een weekje gelegen, eerst omdat de bakken niet klaar waren en daarna was het beestenweer buiten.

We zijn nu met het mooiste weer van de wereld vertrokken en lopen met deze dubbele sleep gemiddeld zeven mijl, dus kan niet beter. We slepen twee onderlossers van vijftig meter en die hebben veel weerstand door de kleppen in de beunen. Hard trekken heeft geen zin. Ik draai nu halve kracht en verbruik circa 2800 liter diesel per dag. Wanneer ik harder draai (95 procent) lopen we 7,8 mijl, maar verbruiken 5500 liter per dag. Dat betekent een meerverbruik van meer dan 50.000 liter en kan dus niet uit. Dus draaien we rustig zeven mijl door.

Onze bestemming is Guiria aan de golf van Paria in Venezuela. De verwachte aankomst is 8 december en we passeren Madeira over twee dagen. Daar gaan we nog een beetje bijvullen uit de sleep, waar we vijftig ton extra gasolie in hebben.

Dit is onze 23ste Atlantische oversteek met de kleine Vlieland. Niet gek hè? En onze Deutz snort prachtig. Een genot om te horen.

Kapitein Piet Ottosen
mslb Vlieland

Ingezonden: Post vanaf de Vlieland | Schuttevaer.nl

Ingezonden: Post vanaf de Vlieland

We zijn even ontsnapt uit ons charter op Martinique en even de plas overgestoken. Gisteren zijn we vertrokken uit Lissabon. Met twee bakjes van Boskalis. We hebben er een weekje gelegen, eerst omdat de bakken niet klaar waren en daarna was het beestenweer buiten.

We zijn nu met het mooiste weer van de wereld vertrokken en lopen met deze dubbele sleep gemiddeld zeven mijl, dus kan niet beter. We slepen twee onderlossers van vijftig meter en die hebben veel weerstand door de kleppen in de beunen. Hard trekken heeft geen zin. Ik draai nu halve kracht en verbruik circa 2800 liter diesel per dag. Wanneer ik harder draai (95 procent) lopen we 7,8 mijl, maar verbruiken 5500 liter per dag. Dat betekent een meerverbruik van meer dan 50.000 liter en kan dus niet uit. Dus draaien we rustig zeven mijl door.

Onze bestemming is Guiria aan de golf van Paria in Venezuela. De verwachte aankomst is 8 december en we passeren Madeira over twee dagen. Daar gaan we nog een beetje bijvullen uit de sleep, waar we vijftig ton extra gasolie in hebben.

Dit is onze 23ste Atlantische oversteek met de kleine Vlieland. Niet gek hè? En onze Deutz snort prachtig. Een genot om te horen.

Kapitein Piet Ottosen
mslb Vlieland