Ottosen redt met Vlieland bemanning van Lass Sun

Door kordaat optreden heeft de bemanning van de sleper Vlieland vijf van de zes bemanningsleden van het zinkende Duitse vrachtschip Lass Sun uit zee gered. Alleen de kapitein van de vrachtvaarder verloor het leven. Ook hij werd door de Vlieland opgepikt.

Het Duitse vrachtschip was met kunstmest op weg van Klaipeda naar Tees, toen het zaterdagmiddag 20 december in het Skagerrak in aanvaring kwam met het Russische vrachtschip Valentin Pikul, dat op weg was van Nederland naar St. Petersburg. De Rus liep bij de aanvaring nauwelijks schade op en kon de reis op eigen kracht vervolgen. De Lass Sun maakte echter snel water, kapseisde en zonk. Tijdens het ongeval was de sleper Vlieland van kapitein eigenaar Pieter Ottosen net vanuit Svendborg op weg naar Kragero in Noorwegen om daar een ponton op te halen voor een korte sleepreis naar Hvide Sande.
‘Om half twaalf ‘s nachts hoorden we via de radio van de aanvaring’, vertelt Ottosen. ‘We waren op dat moment op zes mijl afstand. We zijn direct omgekeerd en op volle kracht naar de Lass Sun gestoomd. Bij aankomst lag de Duitser al met zo’n 70 graden slagzij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ottosen redt met Vlieland bemanning van Lass Sun | Schuttevaer.nl

Ottosen redt met Vlieland bemanning van Lass Sun

Door kordaat optreden heeft de bemanning van de sleper Vlieland vijf van de zes bemanningsleden van het zinkende Duitse vrachtschip Lass Sun uit zee gered. Alleen de kapitein van de vrachtvaarder verloor het leven. Ook hij werd door de Vlieland opgepikt.

Het Duitse vrachtschip was met kunstmest op weg van Klaipeda naar Tees, toen het zaterdagmiddag 20 december in het Skagerrak in aanvaring kwam met het Russische vrachtschip Valentin Pikul, dat op weg was van Nederland naar St. Petersburg. De Rus liep bij de aanvaring nauwelijks schade op en kon de reis op eigen kracht vervolgen. De Lass Sun maakte echter snel water, kapseisde en zonk. Tijdens het ongeval was de sleper Vlieland van kapitein eigenaar Pieter Ottosen net vanuit Svendborg op weg naar Kragero in Noorwegen om daar een ponton op te halen voor een korte sleepreis naar Hvide Sande.
‘Om half twaalf ‘s nachts hoorden we via de radio van de aanvaring’, vertelt Ottosen. ‘We waren op dat moment op zes mijl afstand. We zijn direct omgekeerd en op volle kracht naar de Lass Sun gestoomd. Bij aankomst lag de Duitser al met zo’n 70 graden slagzij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer