Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

MAIB waarschuwt voor gevaar in zoutwatertanks

LONDEN

De Britse maritieme onderzoeksraad MAIB heeft een urgente waarschuwing laten uitgaan in verband met een dodelijk ongeval op een Brits visserschip. Daar kwam in augustus een bemanningslid om het leven in een gekoelde zoutwatertank. De MAIB adviseert reders de procedures voor het werken in gekoelde zoutwatertanks (RSW-tanks) aan te scherpen.

Het ongeluk gebeurde op de pelagische trawler FR-487 Sunbeam. Het schip lag aan de kade in haar thuishaven Fraserburg in Schotland voor een refit. Gepland stonden meer het reinigen van de zoutwatertanks en vervanging van de koelinstallatie. Daarvoor daalde de tweede engineer van het schip af in de middelste van de achterste tanks. Dat gebeurde waarschijnlijk na 12:00 uur. Bijna twee uur later werd de 52-jarige man bewusteloos aangetroffen op de bodem van de tank.

Er werd alarm geslagen en drie andere bemanningsleden daalden af in de tank om het slachtoffer te reanimeren. Maar eenmaal in de tank raakten de drie zelf onwel. Een van de redders wist nog uit de tank te klimmen, de andere twee en de tweede engineer werden uiteindelijk met ademluchtbescherming uit de tank gehaald. De tweede officier overleed.

Metingen wezen uit dat het percentage zuurstof onderin de tank minder dan 6% was. Onder normale omstandigheden moet dat 20,9% zijn. De MAIB-onderzoekers vermoeden dat de koelinstallatie lekte. Daardoor kan het koelmiddel Freon R22 in de vistank terechtkomen. Freon is vier keer zo zwaar als lucht en verdringt zuurstof. Het is giftig, heeft geen smaak en vrijwel geen geur.

Maatregelen
De RSW-tanks van de Sunbeam waren compleet afgesloten. ‘Zulke ruimtes kunnen groot gevaar opleveren door gebrek aan zuurstof, vergiftiging door het rotten van visresten of sludge of, zoals in dit geval, het vrijkomen van gas. Ook ligt het gevaar van het vollopen van de tank op de loer en is er kans dat iemand door de hitte overmand raakt.'

De onderzoekers wijzen erop dat er geen enkele veiligheidsmaatregel was genomen voordat de tweede engineer in de tank afdaalde.

De onderzoeksraad zegt dat het de verantwoordelijkheid van de rederij is om de bemanning te beschermen. De MAIB noemt als voorbeelden van te nemen maatregelen: het testen van de aanwezige lucht, ventileren, een veiligheidswacht bij de ingang, klaarstaande ademapparatuur voor als redding noodzakelijk is en het dragen van een safety harness en andere middelen om een bewusteloos persoon te kunnen evacueren. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook