Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Maaskant legt laatste hand aan UK-131 voor Dadas

STELLENDAM

De toekomstige UK-131 Lotte Rosalie is onlangs aangekomen in Stellendam, waar Maaskant Shipyards de kotter in opdracht van Visgroothandel Dadas onder Nederlandse vlag zal brengen. Met de UK-131 neemt Dadas uit Urk de vierde grote Noordzeekotter in bedrijf. Een verdere vlootuitbreiding ligt in het verschiet.

1 / 1
De UK-131 komt na een lange reis uit Turkije aan in Stellendam. (Foto Bram Pronk)

De UK-131 komt na een lange reis uit Turkije aan in Stellendam. (Foto Bram Pronk)

  • Overtocht uit Turkije trekt aandacht van politie en douane

  • ‘Nog geen einde aan vlootuitbreiding'

Door Bram Pronk
De toekomstige UK-131 is in opdracht van Visgroothandel Dadas en participant Jan de Boer uit Urk in het Turkse Yalova aan de Zee van Marmara flink onder handen genomen om straks de boomkorvisserij te kunnen beoefenen. Al het ijzerwerk had plaats in Turkije en ook werd het schip daar van een nieuw houten dek voorzien. Na een tocht van circa twee weken kwam de Lotte Rosalie aan in Stellendam, onder het nummer UK-131, geschilderd en al, maar een Nederlands vissersschip was het nog niet.  De kotter voer gedurende de overtocht onder de vlag van Belize en had daarvoor een tijdelijk overtochtcertificaat. Na het afmeren werd de Lotte Rosalie onmiddellijk door de politie en douane doorzocht. Een standaardprocedure, zo werd gezegd. Een schip, afkomstig uit Turkije, onder vreemde vlag, dat onderweg naar Nederland een aantal havens aandoet, heeft per definitie de aandacht van politie en douane. De doorzoeking duurde enkele uren, maar er werd niets verdachts aangetroffen.

In Stellendam zal Maaskant Shipyards het schip nu invlaggen en laten inschrijven als UK-131 Lotte Rosalie. De UK-131 is straks de vierde grote Noordzeekotter die Dadas in de vaart brengt, na de UK-56 Johanna Maria, UK-57 Hermina en de UK-456 Marie-José.

Klus
Maaskant Shipyards in Stellendam zal, behalve de papierwinkel die met het invlaggen gepaard gaat, ook nog het nodige werk aan het schip zelf verrichten. Zo wordt onder meer de vislier onder handen worden. In het dok zal de boegschroef worden aangepakt en een grotere schroef worden geplaatst voor meer trekkracht. Maaskant neemt ook de elektrische installatie voor zijn rekening evenals de brugbetimmering en de installatie van de nieuwste navigatie- en visopsporingsapparatuur. Na het aanbrengen van de gieken en de blokken kan de kotter verder worden ingetuigd, een klus die zeker zes weken in beslag neemt.

Vierde
De UK-131 is de vierde grote kotter van de Urker onderneming Dadas, een bedrijf dat zijn wortels heeft in de visgroothandel. Dadas kocht de 42 meter lange en 2000 pk sterke kotter als offshorevaartuig Marsdiep van Evert Baijs uit Oudeschild. De UK-131 werd oorspronkelijk in 1982 door Maaskant Shipyards als LE-64 Hoop op Zegen gebouwd voor visserijbedrijf Toering uit Lemmer. In 1993 werd het UK-42 Pieternella toen Rederij De Vries op Urk eigenaar werd. De Vries vernummerde het schip in 1999 in UK-143 Andries de Vries. In 2004 werd Maaskant eigenaar van de kotter toen De Vries door bemiddeling van de Stellendamse scheepswerf de GO-14 van Van Dam uit Goedereede kocht en dat schip uit 1990 in de vaart bracht als UK-143 Andries de Vries. Maaskant liet de UK-143 uit 1982 toen uitschrijven uit het Nederlands Register Vissersvaartuigen. In 2007 verdaagde de kotter als Guard Vessel in de offshore voor Evert Baijs. Na 11 jaar krijgt de intussen 36 jaar oude kotter dus weer een visserijbestemming. Net als de andere kotters van Dadas, zal ook de UK-131 worden ingezet in de scholvisserij in de noordelijke Noordzee, met de traditionele boomkor met wekkerkettingen. Gedurende een bepaalde periode van het jaar zal het Deense Thyborøn de thuishaven zijn. De vangst wordt daar aan land gebracht. De schol gaat per vrachtwagen naar Urk en de bijvangst zoals tong, tarbot en griet zal op de visafslag van IJmuiden worden verkocht. Volgens Cevdet Alan van Dadas is de UK-131 zeker niet de laatste kotter die voor het Urker bedrijf in de vaart komt. Er wordt dan ook uitgekeken naar andere viskotters die de vloot van Dadas kunnen versterken.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook