Innovatieve twinrigger/flyshooter UK-205 overgedragen

De nieuwe twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova is vrijdag 1 november onder grote belangstelling door hoofdaannemer Maaskant Shipyards overgedragen aan de eigenaren, de EkoFish Group en rederij W. van der Zwan en Zonen. De innovatieve kotter zit boordevol techniek, waarbij veel aandacht is besteed aan voortstuwing en vangstverwerking. Door Bram Pronk Meer dan 200 genodigden waren…

Nanou Beekman van LNV doopt UK-205. (Foto Bram Pronk)

De nieuwe twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova is vrijdag 1 november onder grote belangstelling door hoofdaannemer Maaskant Shipyards overgedragen aan de eigenaren, de EkoFish Group en rederij W. van der Zwan en Zonen. De innovatieve kotter zit boordevol techniek, waarbij veel aandacht is besteed aan voortstuwing en vangstverwerking.

Door Bram Pronk

Meer dan 200 genodigden waren vrijdag naar Scheveningen gekomen, waar op het terrein van rederij W. van der Zwan en Zonen een grote partytent was opgesteld. Het dagelijks bestuur van de gemeente Urk, onder aanvoering van interim-burgemeester Ineke Bakker, was naar Scheveningen afgereisd om het belang van innovatieve nieuwbouw van de vissersvloot en die van Urk in het bijzonder, te onderstrepen.

Innovatief karakter

De UK-205 was voor de gelegenheid in de doorgang van de derde naar de eerste haven geparkeerd, voor het kantoor van mede-eigenaar Van der Zwan. Het futuristische schip, ontworpen door Vripack Yacht Design in Sneek, trok veel aandacht. Ook die van het NOS-journaal, dat een bericht wijdde aan het innovatieve karakter van de nieuwe twinrigger/flyshooter.

Maaskant Shipyards in Stellendam was de hoofdaannemer, die het schip bouwde in opdracht van de EkoFish Group van de broers Louwe en Klaas de Boer uit Urk en rederij W. van der Zwan en Zonen uit Scheveningen, dat een aantal jaren terug een meerderheidsbelang verwierf in het van oorsprong Urker visserijbedrijf. Het schip is ondergebracht in Bomei Beheer BV, dat kantoor houdt op Urk.

Het casco was afkomstig uit Polen, maar werd in Stellendam in samenwerking met een groot aantal onderaannemers in relatief korte tijd volledig afgebouwd. De familie De Boer is al decennia lang trouwe klant van Maaskant. Louwe de Boer zei trots te zijn dat alle door Maaskant gebouwde schepen van De Boer de letter M van Maaskant op de boeg droegen. Ook bij de nieuwe UK-205 is daarvan niet afgeweken.

Voortstuwing

De twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova heeft een lengte van 32,22 meter, een breedte van 9,60 meter en een holte van 7,10 meter. Het schip meet 497 BT. De UK-205 wordt diesel-elektrisch voortgedreven. De voortstuwing-elektromotor, een Leroy Somer van 1.050 kW, wordt gevoed vanuit een DC-bus. Ook de visserijlieren, boegschroef, een aantal hoofdpompen en ventilatoren worden gevoed vanuit de DC-bus. De mogelijkheid bestaat om de door de liermotoren gegenereerde spanning bij het uitvoeren in de DC-bus terug te voeden, waardoor brandstofbesparing kan worden gerealiseerd. De voeding voor de DC-bus komt vanuit drie grote Caterpillar generatorsets sets met een vermogen van 581 kVA en een kleinere Caterpillar havenset met een vermogen van 124 kVA. Deze laatste wordt als aanvullende energiebron gebruikt op de DC-bus, of als noodenergiebron voor de auxiliary-apparatuur op de DC-bus. De kotter kan bijvoorbeeld volledig op stroom varen bij het binnenlopen van een haven.

Vangstverwerking

De verwerking van de vis aan boord is volledig geautomatiseerd. De vis wordt eerst verdoofd met een elektrische stroomstoot alvorens deze op een pijnloze wijze wordt verwerkt. Hiervoor is het vangstverwerkingssysteem onder andere uitgerust met een verdovingsband, naast een stripmachine met toebehoren. Dit tot grote vreugde van de Dierenbescherming die graag zou zien dat dit wordt verplicht gesteld op alle vissersschepen.

De EkoFish Group was de eerste die stripmachines op haar schepen liet plaatsen. Van belang is dat de koelketen niet wordt onderbroken. De vis wordt zo snel als kan opgeslagen in het visruim van 230 m3. Dit zorgt ervoor dat de houdbaarheidsdatum wordt verlengd.

Omslag

Louwe de Boer verhaalde in zijn speech over de geschiedenis van het familiebedrijf met hoogte- en dieptepunten. Het roer ging om. Er moest meer duurzaam worden gevist. De EkoFish Group ging in overleg met het Wereldnatuurfonds met uiteindelijk als resultaat dat zij als eerste visserijbedrijf in Nederland het MSC-keurmerk mocht voeren. Hoop is er bij de familie De Boer altijd geweest, maar dit was toch vooral nieuwe hoop.

Hoop, dat ook tot uiting komt in de naam van het schip: Spes Nova (Nieuwe Hoop). Directeur Eric Moerkerk van Maaskant Shipyards overhandigde na de doop de scheepspapieren aan De Boer, na eerst een inkijkje te hebben gegeven in de contacten tussen hem en Louwe, waarna Moerkerk terloops meldde dat er wederom een nieuwbouwschip voor de EkoFish Group aankomt. Het casco is van Polen onderweg naar Stellendam. Dit schip wordt identiek aan de UK-205, maar krijgt een Schotse registratie: PD-105 Turma Nova.

Meindert-Jan (10) mocht de scheepsbijbel overhandigen aan zijn vader Albert de Boer, schipper op de nieuwe UK-205. Deze nam het exemplaar zichtbaar aangedaan in ontvangst. Zijn echtgenote Riemda had daarvoor in een emotioneel betoog ook zijn broer Jan gememoreerd, die in 2015 als schipper op de PD-147 over boord sloeg en verdronk.

Bemanning

De UK-205 heeft een zevenkoppige bemanning, naast schipper Albert de Boer zijn dit Meindert Gerssen (machinist), zijn broer Geert Gerssen, Jan van den Berg (2e schipper), Hendrik Loosman en Pieter Romkes. Allen afkomstig uit Urk. Het zevende bemanningslid is een Filipijn. De volledige bemanning is afkomstig van de PD-147 Enterprise van de EkoFish Group. Dit schip is onlangs verkocht naar Noorwegen. De EkoFish Group bestaat nu weer uit twee schepen, naast de UK-205 is dit de vlagkotter PD-43. Daar komt volgend jaar dus de PD-105 bij.

Doop

De doopplechtigheid zou in eerste instantie plaats vinden door minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Zij moest echter verstek laten gaan vanwege spoedeisende zaken rondom de stikstofproblematiek en PFAS. Nanou Beekman, directeur Visserij en Landelijk Gebied van LNV, nam de honneurs namens de minister waar. Zij schetste in kort bestek de problemen waar de vissers heden ten dage voor staan. Ook werd melding gemaakt van de Kottervisie, een samenwerkingsverband tussen het ministerie en vissers, maar daar bleef het bij. Het ministerie had de bouw vanaf het casco in Polen van dit innovatieve, baanbrekende schip met grote belangstelling gevolgd.

Na de toespraak ging het gezelschap naar buiten waarna Beekman met de traditionele woorden: “Ik doop u …”  de fles champagne tegen de boeg van het schip liet uiteenspatten.

Innovatieve twinrigger/flyshooter UK-205 overgedragen | Schuttevaer.nl

Innovatieve twinrigger/flyshooter UK-205 overgedragen

De nieuwe twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova is vrijdag 1 november onder grote belangstelling door hoofdaannemer Maaskant Shipyards overgedragen aan de eigenaren, de EkoFish Group en rederij W. van der Zwan en Zonen. De innovatieve kotter zit boordevol techniek, waarbij veel aandacht is besteed aan voortstuwing en vangstverwerking. Door Bram Pronk Meer dan 200 genodigden waren…

Nanou Beekman van LNV doopt UK-205. (Foto Bram Pronk)

De nieuwe twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova is vrijdag 1 november onder grote belangstelling door hoofdaannemer Maaskant Shipyards overgedragen aan de eigenaren, de EkoFish Group en rederij W. van der Zwan en Zonen. De innovatieve kotter zit boordevol techniek, waarbij veel aandacht is besteed aan voortstuwing en vangstverwerking.

Door Bram Pronk

Meer dan 200 genodigden waren vrijdag naar Scheveningen gekomen, waar op het terrein van rederij W. van der Zwan en Zonen een grote partytent was opgesteld. Het dagelijks bestuur van de gemeente Urk, onder aanvoering van interim-burgemeester Ineke Bakker, was naar Scheveningen afgereisd om het belang van innovatieve nieuwbouw van de vissersvloot en die van Urk in het bijzonder, te onderstrepen.

Innovatief karakter

De UK-205 was voor de gelegenheid in de doorgang van de derde naar de eerste haven geparkeerd, voor het kantoor van mede-eigenaar Van der Zwan. Het futuristische schip, ontworpen door Vripack Yacht Design in Sneek, trok veel aandacht. Ook die van het NOS-journaal, dat een bericht wijdde aan het innovatieve karakter van de nieuwe twinrigger/flyshooter.

Maaskant Shipyards in Stellendam was de hoofdaannemer, die het schip bouwde in opdracht van de EkoFish Group van de broers Louwe en Klaas de Boer uit Urk en rederij W. van der Zwan en Zonen uit Scheveningen, dat een aantal jaren terug een meerderheidsbelang verwierf in het van oorsprong Urker visserijbedrijf. Het schip is ondergebracht in Bomei Beheer BV, dat kantoor houdt op Urk.

Het casco was afkomstig uit Polen, maar werd in Stellendam in samenwerking met een groot aantal onderaannemers in relatief korte tijd volledig afgebouwd. De familie De Boer is al decennia lang trouwe klant van Maaskant. Louwe de Boer zei trots te zijn dat alle door Maaskant gebouwde schepen van De Boer de letter M van Maaskant op de boeg droegen. Ook bij de nieuwe UK-205 is daarvan niet afgeweken.

Voortstuwing

De twinrigger/flyshooter UK-205 Spes Nova heeft een lengte van 32,22 meter, een breedte van 9,60 meter en een holte van 7,10 meter. Het schip meet 497 BT. De UK-205 wordt diesel-elektrisch voortgedreven. De voortstuwing-elektromotor, een Leroy Somer van 1.050 kW, wordt gevoed vanuit een DC-bus. Ook de visserijlieren, boegschroef, een aantal hoofdpompen en ventilatoren worden gevoed vanuit de DC-bus. De mogelijkheid bestaat om de door de liermotoren gegenereerde spanning bij het uitvoeren in de DC-bus terug te voeden, waardoor brandstofbesparing kan worden gerealiseerd. De voeding voor de DC-bus komt vanuit drie grote Caterpillar generatorsets sets met een vermogen van 581 kVA en een kleinere Caterpillar havenset met een vermogen van 124 kVA. Deze laatste wordt als aanvullende energiebron gebruikt op de DC-bus, of als noodenergiebron voor de auxiliary-apparatuur op de DC-bus. De kotter kan bijvoorbeeld volledig op stroom varen bij het binnenlopen van een haven.

Vangstverwerking

De verwerking van de vis aan boord is volledig geautomatiseerd. De vis wordt eerst verdoofd met een elektrische stroomstoot alvorens deze op een pijnloze wijze wordt verwerkt. Hiervoor is het vangstverwerkingssysteem onder andere uitgerust met een verdovingsband, naast een stripmachine met toebehoren. Dit tot grote vreugde van de Dierenbescherming die graag zou zien dat dit wordt verplicht gesteld op alle vissersschepen.

De EkoFish Group was de eerste die stripmachines op haar schepen liet plaatsen. Van belang is dat de koelketen niet wordt onderbroken. De vis wordt zo snel als kan opgeslagen in het visruim van 230 m3. Dit zorgt ervoor dat de houdbaarheidsdatum wordt verlengd.

Omslag

Louwe de Boer verhaalde in zijn speech over de geschiedenis van het familiebedrijf met hoogte- en dieptepunten. Het roer ging om. Er moest meer duurzaam worden gevist. De EkoFish Group ging in overleg met het Wereldnatuurfonds met uiteindelijk als resultaat dat zij als eerste visserijbedrijf in Nederland het MSC-keurmerk mocht voeren. Hoop is er bij de familie De Boer altijd geweest, maar dit was toch vooral nieuwe hoop.

Hoop, dat ook tot uiting komt in de naam van het schip: Spes Nova (Nieuwe Hoop). Directeur Eric Moerkerk van Maaskant Shipyards overhandigde na de doop de scheepspapieren aan De Boer, na eerst een inkijkje te hebben gegeven in de contacten tussen hem en Louwe, waarna Moerkerk terloops meldde dat er wederom een nieuwbouwschip voor de EkoFish Group aankomt. Het casco is van Polen onderweg naar Stellendam. Dit schip wordt identiek aan de UK-205, maar krijgt een Schotse registratie: PD-105 Turma Nova.

Meindert-Jan (10) mocht de scheepsbijbel overhandigen aan zijn vader Albert de Boer, schipper op de nieuwe UK-205. Deze nam het exemplaar zichtbaar aangedaan in ontvangst. Zijn echtgenote Riemda had daarvoor in een emotioneel betoog ook zijn broer Jan gememoreerd, die in 2015 als schipper op de PD-147 over boord sloeg en verdronk.

Bemanning

De UK-205 heeft een zevenkoppige bemanning, naast schipper Albert de Boer zijn dit Meindert Gerssen (machinist), zijn broer Geert Gerssen, Jan van den Berg (2e schipper), Hendrik Loosman en Pieter Romkes. Allen afkomstig uit Urk. Het zevende bemanningslid is een Filipijn. De volledige bemanning is afkomstig van de PD-147 Enterprise van de EkoFish Group. Dit schip is onlangs verkocht naar Noorwegen. De EkoFish Group bestaat nu weer uit twee schepen, naast de UK-205 is dit de vlagkotter PD-43. Daar komt volgend jaar dus de PD-105 bij.

Doop

De doopplechtigheid zou in eerste instantie plaats vinden door minister Carola Schouten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Zij moest echter verstek laten gaan vanwege spoedeisende zaken rondom de stikstofproblematiek en PFAS. Nanou Beekman, directeur Visserij en Landelijk Gebied van LNV, nam de honneurs namens de minister waar. Zij schetste in kort bestek de problemen waar de vissers heden ten dage voor staan. Ook werd melding gemaakt van de Kottervisie, een samenwerkingsverband tussen het ministerie en vissers, maar daar bleef het bij. Het ministerie had de bouw vanaf het casco in Polen van dit innovatieve, baanbrekende schip met grote belangstelling gevolgd.

Na de toespraak ging het gezelschap naar buiten waarna Beekman met de traditionele woorden: “Ik doop u …”  de fles champagne tegen de boeg van het schip liet uiteenspatten.