Schouten wil kustvissers volgen met ’tachograaf’

Controles op het motorvermogen van visserijschepen in de 12-mijls zone zouden met moderne techniek moeten gebeuren, zoals de tachograaf die bij vrachtwagens wordt gebruikt. Een dergelijke plicht moet wel in Europees verband tot stand komen. Dat laat minister Carola Schouten (Visserij) weten in reactie op een onderzoek van de NOS. De NOS bericht zaterdag 28…

Met het gebruik van zegels wordt het motorvermogen op een maximum gehouden. Hier controleert een inspecteur visserij of ze zegels nog in tact zijn. (Twitterfoto @NVWA_Visserij)

Controles op het motorvermogen van visserijschepen in de 12-mijls zone zouden met moderne techniek moeten gebeuren, zoals de tachograaf die bij vrachtwagens wordt gebruikt. Een dergelijke plicht moet wel in Europees verband tot stand komen. Dat laat minister Carola Schouten (Visserij) weten in reactie op een onderzoek van de NOS.

De NOS bericht zaterdag 28 september dat gesjoemel door kustvissers met het vermogen van motoren amper wordt aangepakt door de overheid. Vissers die zich niet aan de Europese norm van 300pk houden, kunnen op die manier veel sneller en meer vis vangen dan collega’s die zich wel aan de regels houden.

Controles door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) komen maar weinig voor: gemiddeld nog geen vier per jaar sinds 2012. Maar een woordvoerder van het ministerie denkt niet dat de oplossing ligt in meer capaciteit bij de NVWA.

Schouten zal de komende tijd in Europees verband aandringen op een soort tachograaf voor vissers, die op afstand kunnen worden uitgelezen. Volgens de woordvoerder kampen andere landen ook met dit probleem. (ANP)

Schouten wil kustvissers volgen met ’tachograaf’ | Schuttevaer.nl

Schouten wil kustvissers volgen met ’tachograaf’

Controles op het motorvermogen van visserijschepen in de 12-mijls zone zouden met moderne techniek moeten gebeuren, zoals de tachograaf die bij vrachtwagens wordt gebruikt. Een dergelijke plicht moet wel in Europees verband tot stand komen. Dat laat minister Carola Schouten (Visserij) weten in reactie op een onderzoek van de NOS. De NOS bericht zaterdag 28…

Met het gebruik van zegels wordt het motorvermogen op een maximum gehouden. Hier controleert een inspecteur visserij of ze zegels nog in tact zijn. (Twitterfoto @NVWA_Visserij)

Controles op het motorvermogen van visserijschepen in de 12-mijls zone zouden met moderne techniek moeten gebeuren, zoals de tachograaf die bij vrachtwagens wordt gebruikt. Een dergelijke plicht moet wel in Europees verband tot stand komen. Dat laat minister Carola Schouten (Visserij) weten in reactie op een onderzoek van de NOS.

De NOS bericht zaterdag 28 september dat gesjoemel door kustvissers met het vermogen van motoren amper wordt aangepakt door de overheid. Vissers die zich niet aan de Europese norm van 300pk houden, kunnen op die manier veel sneller en meer vis vangen dan collega’s die zich wel aan de regels houden.

Controles door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) komen maar weinig voor: gemiddeld nog geen vier per jaar sinds 2012. Maar een woordvoerder van het ministerie denkt niet dat de oplossing ligt in meer capaciteit bij de NVWA.

Schouten zal de komende tijd in Europees verband aandringen op een soort tachograaf voor vissers, die op afstand kunnen worden uitgelezen. Volgens de woordvoerder kampen andere landen ook met dit probleem. (ANP)