Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Garnalenvissers roepen staking uit

LAUWERSOOG

De Nederlandse garnalenvloot heeft aangekondigd de komende vier voor de wal te blijven. Het is een initiatief van de leden van de vissersverenigingen Hulp in Nood op Lauwersoog/Zoutkamp en van Ons Belang in Harlingen. Volgens vice-voorzitter Johan Rispens van Hulp in Nood wordt er op deze wijze actie ondernomen tegen de veel te lage kiloprijs van 1,29 euro op de veiling, terwijl een prijs van 3,50 euro per kilo lonend is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • johan

    gdm hoe kom je tot zoiets doordat de retalers de de groothandellaren uitmelken voor een kutprijs perkg garnalen ,wij lieten altijd over ons heenlopen ,ze zetten contractvissers op tegen klokvissers om te zorgen dat de visserij geen 1 wordt ,dit luktte altijd ,nou is de beurs leeg bij zowel contract als klokvissers en dat maakt eenheid op 2 eigenheimers na .
    als wij groen /ecologisch willen vissen zal er betaald moeten worden ,en het mooie is u als consument betaald al de hoofdprijs, alleen net als overal er wordt hier een groep rijk en dat is niet de vervoerder/visser/boer vrachtwagenchaufeur .heer/dames uit welke bedrijfstak kom voor jezelf op en laat je niet over aan een stel aasgieren vrgrjr

  • Roelof Kingma

    Rij je nou nog steeds in die Subaru 😉

    Met grote verwondering en respect heb ik vanavond 2x gekeken (jawel het Journaal van 18.00 en van 20.00 uur) naar de reportage over de garnalenvissers. Een voorbeeld voor de binnenvaart?

    Ze krijgen te weinig euro’s per kilo en nu is de maat vol. ‘Hier gaat gewoon een sector mee naar de kloten’, was het ontnuchterende commentaar van de woordvoerder van vissersvereniging ‘hulp bij nood’. En nu ligt de vloot een paar weken stil. Oftewel: er wordt een nieuwe balans gemaakt in vraag en aanbod waardoor de tarieven weer omhoog kunnen.

    Waar heb ik dit toch eerder meegemaakt en kwamen we 100 schepen tekort? Tijd voor poging 2, of wordt het toch het ‘verlossende werk’ van Arie Kraaijeveld c.s. De tijd zal het leren.

    Veel succes allemaal,

    Roelof Kingma

  • subaru rijder

    Kunnen de binnenvaartschippers misschien bij de vissers in de leer? Hoe hun het voor elkaar hebben gekregen om samen te werken!!
    Daar bedoelik niet mee, dat de schippers gelijk moeten gaan stilliggen, maar gewoon met zijn allen als één reder naar buiten optreden, En alleen voor fatsoenlijke tarieven de lijnen losmaken. Groot en klein. Oud en nieuw.

    Ik lees ook, ze weten niet hoeveel er mee doen bij de kontrakt vissers. Dus het is toch een moeilijk thema: samenwerken.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook