Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

ASV ongerust over vergroeningsplannen

ROTTERDAM

De Algemeene Schippersvereeniging (ASV) heeft op de valreep van 2018 een brief geschreven aan minister Cora van Nieuwenhuizen, waarin de schippersbond zijn zorgen uit over de vergroeningsvoorstellen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Aanleiding is volgens de ASV het door het ministerie verspreide ‘Position Paper’ waarin het ministerie haar visie op vergroening van de binnenvaartsector beschrijft. Dit stuk roept vragen op bij de ASV, die de bond intussen heeft gesteld aan de projectleider Green Deal. Maar daarop is volgens de ASV geen inhoudelijk antwoord gekomen. Daarnaast heeft de bond zelf enkele voorstellen gedaan betreffende vergroening. ‘Want als het position paper van het ministerie de basis moet zijn hoe de binnenvaart naar een emissievrije tweede helft van de 21ste eeuw moet evolueren, dan stelt de ASV er de nodige vraagtekens bij en wijzen wij op een aantal verkeerde denkrichtingen’, aldus de ASV in een persbericht. ‘Wij zien een geïndustrialiseerde vloot van grote eenheden op enkele grote vaarwegen overblijven en een grote toename van het landverkeer vanwege het in onbruik raken van driekwart van het huidige vaarwegennet, mét onze collega's, die met de teloorgang van hun bedrijven de rekening betalen voor een klimaat, waar ze veel voor hadden kunnen betekenen.’

 

Speerpunten

‘Speerpunten in onze opstelling in het klimaatoverleg en in de huidige Green Deal gesprekken zijn, samengevat en cumulatief:

- een basis voor het voortbestaan van de kleinere binnenvaartvloot (<1500 ton) middels uitvoering van de daartoe met grote meerderheid aangenomen Kamermoties of vergelijkbaar beleid;

- Als er een vergroeningsfonds zou komen moet dit fonds worden gevoed uit een toeslag op vervoer, te betalen door de opdrachtgever;

- Een financieringsbeleid bij banken, waarbij niet als primaire eis een vergroeningsplan het breekpunt is;

- Een vervoerskeuze-beleid bij verladers, niet louter gebaseerd op normstelling of  langlopende contracten, maar op werkelijke vergroening en kostendekkende tarieven;

- Beoordeling en erkenning in wetgeving van het groene aspect van een binnenvaartonderneming op basis van de werkelijke CO2-emissie (dus effectieve brandstofverbruik) en voor wat betreft de andere emissie-bestanddelen ‘meting aan de pijp’;

Hervorming van het Green Award systeem;

- Geen restrictief beleid van binnenhavens of milieuzones op basis van normstelling of (achterhaalde) CCR2-eisen;

- Stimuleren van vergroening op basis van de volledige ecologische footprint;

Stimulering van vergroening (minder lege kilometers) door verbetering van de markttransparantie middels een Agora of vergelijkbaar marktinformatiesysteem;

Internationale beschikbaarheid van alternatieve energiedragers en een internationaal gelijk speelveld.’ (PN)

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Piet Bennik

    Ik vind het een goed uitgangspunt van de ASV.

    En om het nog leuker te maken.

    Bij ons in de dijk hebben ze na 40 jaar zeuren eindelijk gas aangelegd.

    Raar als je dan op het journaal ziet dat er 27 woonwijken moeten worden afgesloten.

    Maar, dit is wel een goed voorbeeld hoe er met milieuzaken worden omgesprongen.

    Groet,

  • A. Elzinga

    Helemaal goed Noldes, maar de politici verdienen er een goeie boterham aan. Dus de leugen tiert voort. Vissers worden beschuldigd van teveel bodemberoering maar ondertussen worden ontelbare zeekabels gelegd en windmolens op zee geplaatst wat vele malen meer bodem beroering geeft. Niemand houdt de milieu leugenaars tegen.

  • Jim Grooten

    Je slaat hiermee de spijker op zijn kop dhr Noldes !Wij worden gehersenspoeld door de weermannen en weervrouwen die nog geen dag vooruit het weer kunnen voorspellen .Het is al heel ongeloofwaardig dat alleen Jan met de pet de CO2 moet verminderen.

  • G.M. Noldes

    Ach zo moeilijk is het toch allemaal niet.

    Binnen no time kunnen we "emissie vrij" zijn toch??
    We kappen gewoon heel het oerwoud (dat kunnen we dan gelijk opstoken in kolen centrales) zetten daar onder toeziend oog van MONSANTO palm olie plantages neer en maken daar BIO DIESEL van.

    Een of andere bosmongool heeft namelijk verzonnen dat als je bio massa verstookt ben je "emissie vrij".

    Klimaat "gered" en het milieu naar de kloten, en als "bijprodukt": 75 % van de wereld sterft letterlijk van de honger.
    Prima job klimaat fanatici !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    De energie transitie in de huidige vorm (aangewakkerd door de CO2 leugen) stuurt aan op (burger) oorlog, en brengt de levens-standaard terug naar die van het huidige Nigeria.
    4 auto's per 100 inwoners en 40 % van de bevolking heeft af en toe stroom.
    De energie transitie komt vanzelf, en ruim voor dat de olie en kolen op zijn. Het stenen tijdperk hield ook niet op bij gebrek aan steen, maar hield op door betere alternatieven.

    Ik ben 110 % voor het verbeteren van het milieu, en een groot voorstander van duurzaamheid, en er van overtuigd dat er milieu technisch een hoop te verbeteren valt. Echter de klimaat gotspe werkt ECHTE milieu verbeteringen tegen, en is een verdien model geworden.

    Klimaat weetjes:
    1 Klimaat veranderd al 4,5 miljard jaar, en dat 99,999978 % van de tijd zonder invloed van mensen.
    2 De laatste 20 jaar stijgt de gemiddelde temperatuur niet meer op aarde.
    3 De zeespiegel stijgt de laatste honderden jaren met 2 mm per jaar, daar zit absoluut geen versnelling in sinds de industriele revolutie.
    4 In het verleden (middeleeuwen, Romeinse tijd) heeft opwarming altijd gezorgd voor economische opleving.

    Allemaal een heel wijs en gezond 2019, en wees allemaal eens wat kritischer richting de mainstream info.














Lees ook