Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Vrachtprijzen blijven goed

Deventer

Er werd begin deze week genoeg werk aangeboden en de prijzen vielen alleszins mee. De vrachtprijzen zijn, vergeleken met de prijzen tijdens het lage water, wel gedaald, maar niet laag. Vanwege de eindejaarsdrukte op de markt blijven ze goed. Op de Moezel was genoeg te doen en ook in de zeehavens was geen gebrek aan werk.

Kolen gingen van Dordrecht naar Duisburg voor 7 euro per ton. Bentoniet ging van Rotterdam naar Duisburg voor 4 euro per ton. Zout bracht van Delfzijl naar Hoechst 19 euro per ton op en kolen gingen van Rotterdam naar Bottrop voor 5,25 euro per ton. Van Rotterdam naar Deventer werd 7 euro per ton betaald en van Rotterdam naar Meppel was het tarief 6,75 euro per ton. Erts ging van Rotterdam naar Dillingen voor 11 euro per ton. Kolen brachten van Rotterdam naar Orsoy 3,90 euro per ton op en maïs bracht van Amsterdam naar Roeselare 12,90 euro per ton op.    

Duitsland
Tarwe ging van Metz naar Neuss voor 14 euro per ton en van Walsum naar Antwerpen werd 3,30 euro per ton betaald. Van Bülstringen naar Genemuiden werd 16,50 euro per ton betaald. Van Belleville naar Rotterdam was het tarief 11 euro per ton. Van Metz naar Wageningen werd 14,50 euro per ton betaald. 

Peterson
Peterson Amsterdam verwacht 15 december de Chariklia Junior met sojaschroot en -pellets. Op 21 december worden de GMB Alcmene verwacht met palmkernexpeller en de Taho Asia met sojaschroot en -pellets. De Leda komt 26 december met sojaschroot en -pellets  en 3 januari komt de Annika N met sojaschroot en -pellets. 
Peterson Rotterdam verwacht 15 december de Sentinel met lupinen en de Dionysis komt 20 december met maïs in de Europoort. 

EMO
De EMO verwacht deze week acht schepen met kolen en twee met erts. De Desert Challenger lost 16 en 17 december kolen en de Cymona Star ligt van 16 tot en met 18 december erts te lossen. Van 17 tot en met 20 december lost de Giant Ace kolen.  De Mineral Hope lost van 19 tot en met 22 december kolen en de Agri Princess lost 20 en 21 december kolen. De Pabur lost van 21 tot en met 23 december kolen en de Lordship lost 22 en 23 december erts. De Pelopidas en de Lowlands Comfort liggen van 23 tot en met 27 december kolen te lossen. De Nordic Odyssey wordt 28 december leeg verwacht van kolen. 

Waterstanden
De waterstanden hebben flink ingeleverd ten opzichte van vorige week en deze week zet de daling verder door.  
Op de Donau gaf de Pegel van Pfelling begin deze week 3,00 meter aan en blijft deze week rond die stand hangen. Het water op de Rijn bij Maxau stond begin deze week op 4,20 meter. In Mannheim stond de Pegel rond de 2,04 meter. In Kaub gaf de Pegel begin deze week 1,25 meter aan, vrijdag wordt een stand van 1,15 meter verwacht. De Pegel van Koblenz gaf begin deze week 1,50 meter aan. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 2,25 meter, vrijdag wordt een Pegelstand van 1,96 verwacht. Duisburg-Ruhrort gaf 3,20 meter aan en daalt naar vrijdag 2,80 meter. 

Tankvaart
PJK- Rijnvrachttarieven per 17 december 2018© PJK International bv /  
Basis 2000-tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton.

Euro/pmton   Gasolie   Benzine
Duisburg       18,05     18,60
Dortmund     19,00     19,55
Keulen           20,00     20,55
Frankfurt       35,75    36,55
Karlsruhe      36,75     37,55
Straatsburg   39,50     40,30
Bazel CHF     47,00     48,50

De wereldwijde crude-prijzen hebben afgelopen week een neerwaartse trend laten zien. Stijgende Amerikaanse crude-voorraden en de onzekerheid die er op de markt heerst over de afzwakkende wereldeconomie, zorgden voor neerwaartse druk. De zorgen over de economie werden versterkt door een aanhoudend dalende aandelenbeurs en macro-economische data uit China, die onder meer aantoonden dat de raffinage-output van het land daalde. Wat kan duiden op een lagere vraag naar product.
Opec heeft besloten de productie te verminderen om hun gewenste doel van 80 dollar per vat te behalen en te behouden. Volgens de IEA kan de productiebeperking van de Opec en diens bondgenoten en de productiebeperkingen van Canada zorgen voor een olietekort in het derde kwartaal van volgend jaar. Maar tot op heden heeft het weinig effect gehad, aangezien Brent-crude rond de 60 dollar per vat staat.

De vrachttarieven op de Rijn hebben afgelopen week hun licht dalende trend voortgezet. Maar naarmate de feestdagen en het einde van het jaar dichterbij komen lijken deze zich enigszins te stabiliseren. De verhoogde laadcapaciteit van tankers zorgen ervoor dat marktspelers gemakkelijker aan de vraag vanuit het achterland kunnen voldoen.
De vrachttarieven vinden enige ondersteuning door de aanhoudende vertragingen in het ARA-gebied bij de grotere los- en laadplaatsen. Ook binnen de ARA zijn de vrachttarieven enigszins gestabiliseerd. Dit onder invloed van het beperkte aanbod van vrije scheepscapaciteit in het gebied en de aanhoudende vertragingen.
Verdere ondersteuning komt van de laatste ICE gasolie-expiratie van dit jaar, met een expiratievolume van 139.400 ton voor december. Maar er gaan geruchten in de markt dat dit niet met de binnenvaart zal worden vervoerd, vanwege de hoge vrachttarieven. Of dit ook echt zo is, moet nog blijken.  

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).



Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook