Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nederlandse vloot nog steeds aan kop in EU

STRAATSBURG

Nederland voert in de Europese binnenvaart nog steeds de top aan. Met 49 miljard tonkilometer in 2017 verrichten Nederlandse binnenvaartschepen 33,3% van de totale vervoersprestatie over water in de EU.

Ook voor wat betreft de totale hoeveelheid goederen (het aantal vervoerde tonnen) en het aantal containers steekt ons land veruit boven de naaste concurrenten Duitsland en België uit. Een en ander blijkt uit de onlangs gepubliceerde marktobservatie najaar 2018 van de CCR.
 
Op de cijfers afgaande hadden Nederlandse schippers en rederijen hun zaken ook net een beetje beter voor elkaar dan de concurrentie in andere landen in Europa. De Nederlandse binnenvaart voer in 2017 een omzet van 2567 miljoen euro bij elkaar. Dat is niet alleen hoger dan elk ander land, het steekt met 37% ook trots uit boven de 33,3% van de vervoerde tonkilometers. Want dat betekent een grotere omzet bij minder tonkilometers.
 
De Nederlandse vloot telt 5058 vaartuigen, waarvan 3519 droge-ladingschepen, 811 tankers en 724 sleep- en duwboten (cijfers 2017). Het aandeel van de Nederlandse vloot in de totale Europese binnenvaart is 37%. De schepen zijn in handen van 4263 bedrijven, 3348 in het vrachtvervoer en 915 in het passagiersvervoer. De sector geeft werk aan 13.418 mensen (10.118 in het vrachtvervoer, 3300 in het passagiersvervoer).
 
Uit het rapport blijkt verder dat Rotterdam nog steeds aan kop gaat waar het de Europese zeehavens betreft en dat de binnenvaart er een flink aandeel heeft: 55%. In 2017 werd in Nederland 917 miljoen ton vracht in binnenvaartschepen, vrachtwagens en treinen geladen, bijna een kwart hiervan in het havengebied van Rotterdam. Van de goederen die in het Rotterdamse havengebied werden geladen, is 112,4 miljoen ton door binnenvaartschepen naar het achterland vervoerd, 37% door vrachtwagens en 8% via het spoor. Ongeveer twee derde van de goederen die door de binnenvaart en per spoor naar Duitsland werden vervoerd, bestond uit ijzerertsen (42,5%) en kolen (25%). (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook