Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Prijsdaling valt mee

Deventer

Met de stijging van de waterstanden dalen de vrachttarieven. Maar zo tegen het eind van het jaar blijft de daling wel binnen de perken. Voor de langere reizen blijven de prijzen goed en ook binnenlands wordt nog steeds goed betaald.

000 Aan de ReisBinnenlands ging maïs van Amsterdam naar Maashees voor 6 euro per ton en van Amsterdam naar Wageningen werd 5,25 euro per ton betaald. Maïs ging van Amsterdam naar Zwolle voor 6,30 euro per ton. 

Van Amsterdam naar Düsseldorf was het tarief ruim 8 euro per ton en van Gent naar Stürzelberg werd 18 euro per ton betaald. Cellulose bracht van Vlissingen naar Kehl ruim 18 euro per ton op. Van Rotterdam naar Duisburg werd 3,50 en 5,50 euro per ton betaald. Kolen gingen van Rotterdam naar Lünen voor 6,50 euro per ton. Van Vlissingen naar Stockstadt werd 21 euro per ton geboden. Coils gingen van IJmuiden naar de Moezel voor 17,50 euro per ton. 

Duitsland
Van de Moezel naar Spyck werd bijna 13 euro per ton betaald en van de Moezel naar Heijen 11,75 euro per ton. Van Karlsruhe naar Stürzelberg werd bijna 11 euro per ton betaald en van Wesel naar Rotterdam 4 euro per ton. Van de Boven-Rijn naar Veghel werd 12,75 euro per ton betaald.  

Peterson 
Peterson Amsterdam verwacht 13 december de Baltic Scorpion met palmkernexpeller en 15 december de Chariklia Junior met sojaschroot en -pellets. Op 20 december komt de GMB Alcmene met palmkernexpeller en op 21 december komt de Taho Asia met sojaschroot en -pellets. De Leda wordt 25 december verwacht met sojaschroot en -pellets. 

EMO
De EMO verwacht deze week drie schepen met erts en vier met kolen. De Cemtex Innovation lag tot en met 12 december kolen te lossen en de Stella Tess lag van 10 tot en met 13 december erts te lossen. De Desert Challenger loste 12 en 13 december kolen en de Asterion loste 13 en 14 december erts. De NBA Millet lost van 13 tot en met 15 december kolen en de Cymona Star lost 14 en 15 december erts. De Giant Ace wordt 15 en 16 december verwacht met kolen. 

Waterstanden
Op de Donau gaf de Pegel van Pfelling begin deze week 4,20 meter aan, tegen het weekend wordt een pegelstand van 3,60 meter verwacht. Het water op de Rijn bij Maxau stond begin deze week op 5,21 meter. In Mannheim stond de Pegel rond de 2,92 meter. In Kaub gaf de Pegel begin deze week 1,80 meter aan, zaterdag wordt een stand van 1,40 meter verwacht. De Pegel van Koblenz gaf begin deze week 2,43 meter aan. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 3,25 meter, zaterdag wordt een Pegelstand van 2,30 verwacht. Duisburg-Ruhrort gaf 4,15 meter aan en daalt naar zaterdag 3,65 meter. 

Tankvaart
PJK-Rijnvrachttarieven per 10 december 2018© PJK International bv 
Basis 2000-tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton.

Euro/pmton

Gasolie

Benzine

Duisburg

19,30

19,85

Dortmund

21,25

21,80

Keulen

46,50

47,05

Frankfurt

35,75

36,55

Karlsruhe

37,50

38,30

Straatsburg

41,00

41,80

Bazel CHF

49,20

50,70

Bazel €

43,58

44,91

De stijgende trend die de crudeprijzen begin vorige week lieten zien, werd teniet gedaan door moeizame onderhandelingen over nieuwe productieafspraken door de Opec in Wenen. Na enkele dagen van overleg is de uitkomst om de productie met 1,2 miljoen vaten per dag te verlagen voor een periode van minimaal zes maanden. In april 2019 wordt de situatie opnieuw geëvalueerd en wordt bekeken of de maatregelen moeten worden aangescherpt, of dat deze het gewenste effect hebben gehad.
Er zijn wel zorgen of de productiedaling genoeg zal zijn om de productiestijging van andere landen teniet te doen. Daar komen nog zorgen over een afkoelende wereldeconomie bij, met de bijbehorende dalende vraag naar crude. Neerwaatse druk kwam verder nog voort uit de aanhoudende handelsconflicten tussen de VS en China en het feit dat de VS  voor het eerst in 45 jaar weer netto-exporteur van crude en olieproducten is geworden. Dit leidde ertoe dat Brent-crude vorige week daalde tot onder 60 dollar per vat.
 
Na een flinke daling van de vrachttarieven door de hevige regenval van vorige week, lijken de vrachttarieven op de Rijn zich weer enigszins te stabiliseren. De mogelijkheid om weer langs Kaub te varen en het meenemen van grotere volumes maken Boven-Rijnbestemmingen onder schippers populair, waardoor voor Beneden-Rijnbestemmingen lastiger schepen te vinden zijn. Handelaren maken van het moment gebruik om product naar eerder moeilijk bereikbare of onbereikbare havens te transporteren. De beschikbaarheid van schepen is enigszins beperkt door de aanhoudende vertragingen bij laad- en losplaatsen in de ARA. Ook zorgen de vele contractreizen, die nu ook weer uitgevoerd kunnen worden, tot minder aanbod van tankers.
De vrachttarieven binnen de ARA hebben een lichte stijging laten zien. De woensdag na sluiting van deze editie verliepen de ICE gasolie-contracten voor december laden, Die kunnen bij een gunstig expiratievolume voor verdere ondersteuning in de markt zorgen.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).
Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook