Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Tweede leven voor lijndienst Oostende-Ramsgate

OOSTENDE

Dover ontvangt nu al 120 ferry's per dag en is daarmee veruit de drukste ferryhaven van Europa. Daardoor ontstaat in de kusthaven aan het Kanaal soms congestie en worden immigratie en douane overstelpt. Met Ramsgate als mogelijke uitwijkhaven komt ook Oostende weer in beeld.

Het persagentschap Bloomberg ziet de congestie in Dover niet verbeteren. Integendeel, want als volgend jaar de Brexit effectief een feit zou worden, kan dat resulteren in nog meer congestie met lange wachttijden voor vrachtwagens als gevolg van meer uitgebreide en tijdrovende douaneformaliteiten.

Aanloophaven
Blijkbaar houdt de Britse regering er zelf rekening mee dat er géén akkoord komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU, nu het ministerie van transport een bijkomende aanloophaven voor ferry's overweegt. Dat zou dan Ramsgate worden, om de druk op Dover te verlichten.

Aan de EU-kant van het Kanaal komt dan opnieuw Oostende in beeld. Dat was de thuisbasis van de in 1997 ter ziele gegane Regie voor Maritiem Transport , die lijnen uitbaatte tussen Oostende enerzijds, Dover, Felixstowe en Ramsgate anderzijds.

Blauwdruk
De Britse rederij Seabourne Freight ziet wel brood in een heropstarten van de lijn Oostende-Ramsgate voor goederentransport op wielen en heeft daarvoor zelfs al een blauwdruk klaar. Maar dat vergt aan beide zijden van het Kanaal wel enige investering en de vraag is of de Britse overheid daartoe haar steentje wil bijdragen.

Ook Oostende, dat met een ernstig werkloosheidsprobleem kampt, ziet het project wel zitten. Het zou transportbedrijven kunnen overhalen in de kusthaven een hub aan te leggen, terwijl Seabourne zelf circa zestig arbeidsplaatsen in het vooruitzicht stelt.

Blijft nog het veiligheidsprobleem en de aantrekkingskracht op transmigranten. Volgens het stadsbestuur plant de rederij een hekwerk rond de terminal en de aanwerving van bijkomende veiligheidsagenten. Geraamde kostprijs: één miljoen euro. Bij al die speculaties wordt geen gewag gemaakt van een onvermijdelijke toename van het vrachtverkeer over de weg tussen de kusthaven en het achterland. (JG)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook