Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Ton gasolie naar Bazel kost meer dan 150 euro

DEVENTER

Het lage water blijft zorgen voor hoge tarieven, maar de meeste schippers zouden zo langzamerhand toch wel meer water willen. Lading verdwijnt momenteel naar weg en spoor en het is maar de vraag of dat werk weer terugkomt. De prijs voor het vervoer van gasolie naar Bazel is intussen gestegen tot 153 euro per ton.

Van Amsterdam naar Zwolle werd 5,50 euro per ton betaald. Van Rotterdam naar Hengelo 17,50 euro per ton en van Amsterdam naar Lochem 16. Van Amsterdam naar Veghel werd 7 euro per ton betaald en van Rotterdam naar Worms 10,75 euro. Van Amsterdam naar Dorpen werd 12 euro per ton betaald en van Amsterdam naar Minden 17,30.

Duitsland
Coils gingen van Walsum naar Rotterdam voor 8 euro per ton. Raapschroot bracht van Neuss naar Utrecht 10,50 euro per ton op en raps ging van Neuss naar Lochem voor 16 euro per ton. WKP werd aangeboden van Bad Wimpfen naar Amsterdam voor 16 euro per ton. Van Worms naar Delfzijl werd werk aangeboden voor 14 euro per ton.

Peterson
Peterson Amsterdam verwachtte 6 november de Athinoula met sojaschroot en -pellets en de St. Sofia met palmkernexpeller. De Kydonia wordt 10 november verwacht met sojaschroot en -pellets. Op 13 november komt de Teal Bulker met palmkernexpeller. De Navios Amber komt 15 november met sojaschroot en -pellets. Peterson Rotterdam verwacht 12 november de Missy Enterprise met lupinen.

EMO
De EMO verwacht deze week twee schepen met erts en vijf met kolen. De Golden Nimbus lag tot en met 6 november kolen te lossen en de Bulk Norway loste van 5 tot en met 7 november erts. De NSU Newstar ligt tot en met 8 november kolen te lossen. De Nordic Odyssey lost 8 en 9 november erts en de New Hydra ligt van 8 tot en met 11 november kolen te lossen. De Navios Fantastiks lost van 9 tot en met 11 november kolen en de Berge Weisshorn ligt van 11 tot en met 13 november kolen te lossen.

Waterstanden
De Pegels blijven laag staan. Komend weekend wordt wat regen verwacht, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Op de Donau gaf de Pegel van Pfelling begin deze week 2,56 meter aan en blijft deze week rond die stand hangen. Het water op de Rijn bij Maxau stond begin deze week op 3,38 meter. In Mannheim stond de Pegel rond de 1,08 meter. In Kaub gaf de Pegel begin deze week 0,45 meter aan en daalt later deze week licht. De Pegel van Koblenz gaf begin deze week 0,46 meter. De Pegel van Keulen staat deze week rond de 1,00 meter. Duisburg-Ruhrort gaf 1,83 meter aan.

Tankvaart
PJK-Rijnvrachttarieven per 5 november 2018© PJK International bv
Basis 2000-tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton.

Euro/pmton

Gasolie

Benzine

Duisburg

33,25

33,80

Dortmund

34,75

35,30

Keulen

49,25

49,80

Frankfurt

86,00

86,80

Karlsruhe

97,00

97,80

Straatsburg

104,00

104,80

Bazel CHF

175,00

176,50

Bazel €

153,02

154,33

Brent crude-prijzen maakten de grootste maandelijkse prijsdaling in twee jaar tijd door. De prijzen kwamen onder druk te staan door stijgende crude-voorraden in de Vereniging Staten, die voor de zesde week op rij een stijging lieten zien, en een toegenomen productie in Rusland, Amerika en enkele OPEC-landen. De productie van deze landen heeft een recordhoogte bereikt. Verdere druk kwam voort uit een gedaald vertrouwen in de wereldwijde economie. Dat brengt zorgen in de markt bover een verminderde wereldwijde vraag naar crude. De aanhoudende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China droeg hieraan bij. President Trump heeft verklaard nieuwe heffingen op Chinese goederen in te voeren indien beide landen niet snel tot een handelsovereenkomst komen.

Het ingaan van de Amerikaanse sancties tegen Iran baarde eveneens zorgen. Ondanks de sancties hebben de VS verklaard dat enkele landen, acht in totaal, voorlopig nog wel crude mogen importeren vanuit Iran, wat het effect van de sancties op de crude-prijzen enigszins beperkt.

De lage waterstanden op de Rijn blijven de markt in hun greep houden. Een kleine golf water heeft bevrachters en schippers vorige week de mogelijkheid gegeven om hun schepen van de Boven-Rijn naar de Beneden-Rijn te verplaatsen. Maar de passage langs Kaub blijft voor veel schepen nog onmogelijk, waardoor veel importeurs gebruik maken van alternatieve transportmiddelen om hun product naar de Boven-Rijn te vervoeren. De vraag naar product en het gelimiteerde aantal inzetbare tankers in het gebied houden de vrachttarieven hoog.

Binnen de ARA is de vraag naar product enigszins afgenomen en hebben de vrachttarieven een daling laten zien. De vrije scheepscapaciteit, door een verminderde vraag naar product en toenemende concurrentie binnen het gebied vanuit Duitsland, zorgden voor een drukkende werking op de vrachttarieven.

De ICE-gasoliecontracten expireren op maandag 12 november, wat bij een hoog expiratievolume voor ondersteuning in de markt kan zorgen.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook