Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zowel Duitsland als Zwitserland zet strategische olievoorraad in

BERLIJN

De Duitse Bondsregering heeft vanwege de lage waterstanden op de Rijn en de Donau een deel van de strategische olievoorraad vrijgegeven. De maatregel is genomen om een tekort aan benzine, diesel en kerosine te voorkomen.

Het gaat om de reservevoorraden van het Erdölbevorratungsverband (EBV) in Hamburg. De EBV is een organisatie van olie-importeurs en verwerkers in Duitsland. Zij hebben met elkaar afgesproken een minimale voorraad van 90 dagen aan te houden. Die voorraad kan nu dus tijdelijk kleiner worden. Volgens de bekendmaking in de Bundesanzeiger (het Duitse staatsblad) gaat het om 84.000 ton benzine, 180.000 ton diesel en 67.000 ton vliegtuigbrandstof. Het kan gaan om gereed product of de hoeveelheid ruwe olie die nodig is om de brandstof te produceren. De opslagdepots liggen in Keulen (Nordrhein-Westfalen), Hessen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg en in Unterfranken (Beieren). Depots voor kerosine die extra aangesproken mogen worden liggen in Flörsheim am Main, Frankfurt am Main-Flughafen, Gelsenkirchen, Ginsheim-Gustavsburg, Hu?nxe, Köln-Godorf, Wesseling,  Raunheim, Speyer en Rheinau-Honau.

Zeldzaam
In een toelichting zegt het Duitse ministerie van Economische Zaken dat Duitsland een grote leveringszekerheid kent van aardolie en aardolieproducten en goed functionerende oliemarkten. ‘Momenteel staat het water in een aantal rivieren laag, wat tot transportproblemen leidt', zegt het ministerie. ‘Belangrijk is: we hebben voldoende ruwe olie en olieproducten. Het probleem is de brandstoffen naar de verbruikers te brengen.'

Volgens de website Wirtschaftswoche is het aanspreken van de strategische voorraad in Duitsland een zeldzame maatregel. In de 40-jarige geschiedenis van de EBV gebeurde dat slechts drie keer eerder: tijdens het conflict in Irak, tijdens de Libiëcrisis en na de orkaan Katrina in de Verenigde Staten in 2005.

BASF
Ook Zwitserland heeft de oliebranche toestemming gegeven de strategische voorraden aan te spreken. Het land importeert 40% van zijn diesel via de Rijn. Spoor en pijplijn hebben onvoldoende capaciteit om de beperkte aanvoer over water te compenseren, zegt een woordvoerder van de branche.

Een van de grote bedrijven die lijdt onder het voortdurende lage water op de Rijn is BASF. Het concern zag het operationele bedrijfsresultaat in het derde kwartaal met 14% dalen. Dat was volgens BASF voor een deel te wijten aan beperking van de productie en hogere transportkosten.

In augustus moest de vestiging in Ludwigshafen de productie verminderen vanwege de hoge temperaturen en een tekort aan koelwater in verband met de lage stand van de Rijn. Om dezelfde reden is momenteel de aanvoer per schip beperkt, zegt BASF. Ook in dit geval bieden weg en spoor geen uitkomst. Het binnenvaartaandeel van de grondstoffenaanvoer naar BASF is in normale tijden circa 40%. (BO)

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook