Overslag Noordzeekanaal daalt ruim 5%

De overslag in de havens aan het Noordzeekanaal is de eerste zes maanden van dit jaar fors gedaald. De grootste zeehaven, Amsterdam, noteerde een daling van 4,8%, veroorzaakt door minder aanvoer van kolen en olieproducten.

Overslag Noordzeekanaal daalt ruim 5%

Havenbedrijf Amsterdam maakte 2 augustus bekend dat de totale overslag in de zeehavens Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad in het eerste halfjaar van 2018 is gedaald tot 49,4 miljoen ton (-5,1%). De Amsterdam behandelde daarvan 40,2 miljoen ton. In IJmuiden daalde de overslag tot 9,3 miljoen ton (-4,4%), Beverwijk noteerde een daling tot 282.000 ton (-18,6%) en in Zaanstad daalde de overslag tot 84.000 ton (-59,3%).
In Amsterdam is vooral de steenkooloverslag flink ingezakt naar 6,4 miljoen ton (-25,5%). De overslag van olieproducten daalde naar 22,1 miljoen ton (-6,7%). Deze laatste daling wordt verklaard door onder meer onderhoud aan één van de tankterminals en minder handel in diesel.

Meer containers

Tegenover de daling meldt het Havenbedrijf ook stijgingen. Zo is de overslag van overige droge bulk in Amsterdam gestegen met 16,8% naar 5,2 miljoen ton. Het gaat dan vooral om meer import van bouwmaterialen zoals zand en grind. De overslag van agribulk steeg met 18,5% naar 3,9 miljoen ton. Van overig stukgoed, waaronder RoRo, daalde de overslag met 1,6% naar 889.000 ton.
De containeroverslag steeg met 29,6% naar 454.000 ton (45.457 teu), vooral dankzij de komst van Samskip die een lijndienst onderhoudt met Engeland. De stijging van de containeroverslag is ook terug te zien in het aantal scheepsbezoeken. Dat steeg naar 2514 (+4,4%).
Het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, bedroeg 74 (tegen 53 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar van 2018 naar 1272. Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 1015.

Im- en export

De import in de Amsterdamse haven daalde de eerste zes maanden met 7,8% tot 24,2 miljoen ton. De export steeg een klein beetje, met 0,1%, naar 16 miljoen ton. Het aantal zeeschepen dat het Noordzeekanaalgebied bezocht, steeg naar 3938 (+6,2%).
Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, verwacht voor de rest van het jaar aanhoudende groei is de sector bouwmaterialen. ‘Of sprake zal zijn van een aanhoudende daling van de olieproducten, is moeilijk te voorspellen. Wij zijn een echte internationale handelshaven, waardoor geopolitieke ontwikkelingen van invloed zijn op de volumes die onze haven passeren. Olieproducten blijven voorlopig een belangrijke ladingstroom voor ons.’ (PN)

Overslag Noordzeekanaal daalt ruim 5% | Schuttevaer.nl

Overslag Noordzeekanaal daalt ruim 5%

De overslag in de havens aan het Noordzeekanaal is de eerste zes maanden van dit jaar fors gedaald. De grootste zeehaven, Amsterdam, noteerde een daling van 4,8%, veroorzaakt door minder aanvoer van kolen en olieproducten.

Overslag Noordzeekanaal daalt ruim 5%

Havenbedrijf Amsterdam maakte 2 augustus bekend dat de totale overslag in de zeehavens Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad in het eerste halfjaar van 2018 is gedaald tot 49,4 miljoen ton (-5,1%). De Amsterdam behandelde daarvan 40,2 miljoen ton. In IJmuiden daalde de overslag tot 9,3 miljoen ton (-4,4%), Beverwijk noteerde een daling tot 282.000 ton (-18,6%) en in Zaanstad daalde de overslag tot 84.000 ton (-59,3%).
In Amsterdam is vooral de steenkooloverslag flink ingezakt naar 6,4 miljoen ton (-25,5%). De overslag van olieproducten daalde naar 22,1 miljoen ton (-6,7%). Deze laatste daling wordt verklaard door onder meer onderhoud aan één van de tankterminals en minder handel in diesel.

Meer containers

Tegenover de daling meldt het Havenbedrijf ook stijgingen. Zo is de overslag van overige droge bulk in Amsterdam gestegen met 16,8% naar 5,2 miljoen ton. Het gaat dan vooral om meer import van bouwmaterialen zoals zand en grind. De overslag van agribulk steeg met 18,5% naar 3,9 miljoen ton. Van overig stukgoed, waaronder RoRo, daalde de overslag met 1,6% naar 889.000 ton.
De containeroverslag steeg met 29,6% naar 454.000 ton (45.457 teu), vooral dankzij de komst van Samskip die een lijndienst onderhoudt met Engeland. De stijging van de containeroverslag is ook terug te zien in het aantal scheepsbezoeken. Dat steeg naar 2514 (+4,4%).
Het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, bedroeg 74 (tegen 53 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar van 2018 naar 1272. Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 1015.

Im- en export

De import in de Amsterdamse haven daalde de eerste zes maanden met 7,8% tot 24,2 miljoen ton. De export steeg een klein beetje, met 0,1%, naar 16 miljoen ton. Het aantal zeeschepen dat het Noordzeekanaalgebied bezocht, steeg naar 3938 (+6,2%).
Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, verwacht voor de rest van het jaar aanhoudende groei is de sector bouwmaterialen. ‘Of sprake zal zijn van een aanhoudende daling van de olieproducten, is moeilijk te voorspellen. Wij zijn een echte internationale handelshaven, waardoor geopolitieke ontwikkelingen van invloed zijn op de volumes die onze haven passeren. Olieproducten blijven voorlopig een belangrijke ladingstroom voor ons.’ (PN)