Rotterdam presteert veel minder dan Antwerpen

De overslag in Rotterdam is de eerste helft van 2018 teruggelopen met 2,2%. Daarmee doet de grootste haven van Europa het een stuk minder dan grote rivaal Antwerpen. Die liet bij de twee weken geleden gepresenteerde cijfers over dezelfde periode een groei van 6,5% zien. De daling in Rotterdam is vrijwel geheel toe te schrijven aan de verminderde overslag van minerale brandstoffen.

boo Cijfers Rotterdam

Grote klappen waren er te noteren bij de activiteiten in de ruwe olie (-7,6%) en kolen (-11,9%). Een paar maanden geleden nog vroeg de Rotterdamse gemeenteraad om de kolenoverslag via de EMO-terminal in te perken. Dat blijkt nu een overbodig verzoek te zijn geweest: de markt zelf heeft GroenLinks op zijn wenken bediend. De energietransitie werpt zijn schaduw vooruit, constateert het Havenbedrijf: ‘De kolenoverslag is onder meer gedaald als gevolg van het sluiten van kolengestookte energiecentrales, lagere energieproductie van nog operationele centrales en minder aanvoer van cokeskolen voor de staalindustrie.’

Containers

Maar het zijn niet alleen de olie en kolen die het slecht doen in Rotterdam. Over de hele lijn was het een slecht halfjaar met forse dalingen voor vaste massagoederen (-10,5%) en vloeibare massagoederen (-4,3%). Aan de conjunctuur kan het dit keer niet hebben gelegen, want Antwerpen schreef voor beide categorieën zwarte cijfers (+6,1, respectievelijk +3,2%).
De enige categorieën waar Rotterdam zich nog enigszins aan kan optrekken zijn de containers en de aanvoer van LNG. Het aantal aan- en afgevoerde containers groeide naar 7.077.406 teu (+6,2%). Maar van de feestvreugde bleef in de Rotterdamse havenburelen waarschijnlijk weinig over, omdat de haven ook hier werd afgetroefd door de Port of Antwerp. Dat had in de eerste zes maanden 5.143.429 teu in de containerkranen, een plus van 8,3%.

Groeimarkt

Misschien als doekje voor het bloeden was er de flinke plus voor de LNG-aanvoer. Die verdubbelde ruim (+123,2%) vergeleken met de eerste helft van 2017. Daarbij is aan te tekenen dat het hier nog om een groeimarkt met kleine hoeveelheden gaat. Ook in het RoRo-verkeer zat enige groei (+2,4%).
Rotterdam blijft de Port of Antwerp in grootte nog wel makkelijk voor met een totaal overgeslagen tonnage van 232,8 miljoen ton tegenover 111,5 miljoen ton voor Antwerpen. Maar de haven aan de Schelde is in het afgelopen halfjaar wel ruim 10% dichter naar Rotterdam toegegroeid.
De financiële positie van het Havenbedrijf over het eerste halfjaar van 2018 was stabiel. Terwijl de ontvangen zeehavengelden gering daalden, namen de huur- en erfpachtopbrengsten van uitgegeven terreinen juist licht toe. Het resultaat vóór belastingen bleef nagenoeg onveranderd op 126,1 miljoen euro.

Handelsoorlog

De havendirectie spreekt bij de presentatie van de cijfers enige zorg uit over de spanningen in de wereldhandel, die een negatieve invloed kunnen hebben op de activiteiten in de haven. ‘De wereldeconomie is gebaat bij vrije handel en maatregelen die vrije handel bevorderen. Importtarieven en handelsquota belemmeren de wereldhandel en zijn daardoor slecht voor de wereldeconomie. De relaties tussen grote handelsblokken in de wereld zijn momenteel gespannen.
‘Daarnaast is onzeker of de onderhandelingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk leiden tot een nieuw handelsakkoord na de Brexit. Beide ontwikkelingen dragen ertoe bij dat de vooruitzichten voor verdere groei van de wereldhandel onzeker zijn. De volumebewegingen in de Rotterdamse haven lijken vooralsnog niet het gevolg te zijn van de recente handelsbelemmerende maatregelen, aangezien het effect daarvan pas na enige tijd zal doorwerken. Het Havenbedrijf Rotterdam blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen.’

Olieramp

De kosten voor opruiming van de olielekkage door de tanker Bow Jubail gaat naar schatting rond de 80 miljoen euro kosten, heeft topman Allard Castelein van het Havenbedrijf bij de presentatie van de cijfers tegenover dagblad Trouw gezegd. Het schip voer zich eind juni lek in de Derde Petroleumhaven en verloor ruim 200 ton stookolie. Naar schatting 190 ton is intussen opgeruimd, aldus Castelein. Getracht wordt de kosten op de rederij te verhalen.

Rotterdam presteert veel minder dan Antwerpen | Schuttevaer.nl

Rotterdam presteert veel minder dan Antwerpen

De overslag in Rotterdam is de eerste helft van 2018 teruggelopen met 2,2%. Daarmee doet de grootste haven van Europa het een stuk minder dan grote rivaal Antwerpen. Die liet bij de twee weken geleden gepresenteerde cijfers over dezelfde periode een groei van 6,5% zien. De daling in Rotterdam is vrijwel geheel toe te schrijven aan de verminderde overslag van minerale brandstoffen.

boo Cijfers Rotterdam

Grote klappen waren er te noteren bij de activiteiten in de ruwe olie (-7,6%) en kolen (-11,9%). Een paar maanden geleden nog vroeg de Rotterdamse gemeenteraad om de kolenoverslag via de EMO-terminal in te perken. Dat blijkt nu een overbodig verzoek te zijn geweest: de markt zelf heeft GroenLinks op zijn wenken bediend. De energietransitie werpt zijn schaduw vooruit, constateert het Havenbedrijf: ‘De kolenoverslag is onder meer gedaald als gevolg van het sluiten van kolengestookte energiecentrales, lagere energieproductie van nog operationele centrales en minder aanvoer van cokeskolen voor de staalindustrie.’

Containers

Maar het zijn niet alleen de olie en kolen die het slecht doen in Rotterdam. Over de hele lijn was het een slecht halfjaar met forse dalingen voor vaste massagoederen (-10,5%) en vloeibare massagoederen (-4,3%). Aan de conjunctuur kan het dit keer niet hebben gelegen, want Antwerpen schreef voor beide categorieën zwarte cijfers (+6,1, respectievelijk +3,2%).
De enige categorieën waar Rotterdam zich nog enigszins aan kan optrekken zijn de containers en de aanvoer van LNG. Het aantal aan- en afgevoerde containers groeide naar 7.077.406 teu (+6,2%). Maar van de feestvreugde bleef in de Rotterdamse havenburelen waarschijnlijk weinig over, omdat de haven ook hier werd afgetroefd door de Port of Antwerp. Dat had in de eerste zes maanden 5.143.429 teu in de containerkranen, een plus van 8,3%.

Groeimarkt

Misschien als doekje voor het bloeden was er de flinke plus voor de LNG-aanvoer. Die verdubbelde ruim (+123,2%) vergeleken met de eerste helft van 2017. Daarbij is aan te tekenen dat het hier nog om een groeimarkt met kleine hoeveelheden gaat. Ook in het RoRo-verkeer zat enige groei (+2,4%).
Rotterdam blijft de Port of Antwerp in grootte nog wel makkelijk voor met een totaal overgeslagen tonnage van 232,8 miljoen ton tegenover 111,5 miljoen ton voor Antwerpen. Maar de haven aan de Schelde is in het afgelopen halfjaar wel ruim 10% dichter naar Rotterdam toegegroeid.
De financiële positie van het Havenbedrijf over het eerste halfjaar van 2018 was stabiel. Terwijl de ontvangen zeehavengelden gering daalden, namen de huur- en erfpachtopbrengsten van uitgegeven terreinen juist licht toe. Het resultaat vóór belastingen bleef nagenoeg onveranderd op 126,1 miljoen euro.

Handelsoorlog

De havendirectie spreekt bij de presentatie van de cijfers enige zorg uit over de spanningen in de wereldhandel, die een negatieve invloed kunnen hebben op de activiteiten in de haven. ‘De wereldeconomie is gebaat bij vrije handel en maatregelen die vrije handel bevorderen. Importtarieven en handelsquota belemmeren de wereldhandel en zijn daardoor slecht voor de wereldeconomie. De relaties tussen grote handelsblokken in de wereld zijn momenteel gespannen.
‘Daarnaast is onzeker of de onderhandelingen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk leiden tot een nieuw handelsakkoord na de Brexit. Beide ontwikkelingen dragen ertoe bij dat de vooruitzichten voor verdere groei van de wereldhandel onzeker zijn. De volumebewegingen in de Rotterdamse haven lijken vooralsnog niet het gevolg te zijn van de recente handelsbelemmerende maatregelen, aangezien het effect daarvan pas na enige tijd zal doorwerken. Het Havenbedrijf Rotterdam blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen.’

Olieramp

De kosten voor opruiming van de olielekkage door de tanker Bow Jubail gaat naar schatting rond de 80 miljoen euro kosten, heeft topman Allard Castelein van het Havenbedrijf bij de presentatie van de cijfers tegenover dagblad Trouw gezegd. Het schip voer zich eind juni lek in de Derde Petroleumhaven en verloor ruim 200 ton stookolie. Naar schatting 190 ton is intussen opgeruimd, aldus Castelein. Getracht wordt de kosten op de rederij te verhalen.