Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: ‘Een rustige markt'

DEVENTER

Het is een rustige markt, waardoor de prijzen flink onder druk blijven staan. ‘Het is but, net als de rest', zegt een sombere schipper. Een collega meldt dat in het noorden van Frankrijk weinig werk is. Maar soms gaat het ook goed en krijgt de schipper toch de prijs die hij wil hebben. ‘De bevrachter bood het werk aan voor 5,75 euro per ton, ik vroeg 6,25 euro per ton. Dat was uiteindelijk toch akkoord.'

Schroot ging van het noorden van Nederland naar Rotterdam voor 3,75 euro per ton. Een partij mout van Noord-Nederland naar Zoeterwoude bracht ruim 7 euro per ton op. Granulaat van Rotterdam naar het noorden van Nederland leverde 2,70 euro per ton op. Aluminium werd van Rotterdam naar Sturzelberg gebracht voor 4,75 euro per ton. Soja ging van Rotterdam naar Bramsche voor 7,50 euro per ton. Voor chroomzand van Rotterdam naar Hamm werd 7,50 euro per ton betaald.

Voor sunpellets van Amsterdam naar het midden van België werd 7,70 euro per ton betaald.

Voor een partij maïs van Straatsburg naar het midden van Nederland werd een kleine 13 euro per ton betaald. Voor een partij rijst van de omgeving van Antwerpen naar Bazel wilde de schipper 16 euro per ton hebben, maar de bevrachter vond dit teveel. Hij wilde niet verder gaan dan 14 euro per ton. Koolzaad ging van Metz naar Mannheim voor 7,75 euro per ton.

Duitsland
Een partij kolen ging van Ibbenburen naar het Noorden van Frankrijk voor 8,85 euro per ton. Raps werd van Andernach naar Neuss gebracht voor 6 euro per ton en van Mannheim naar Regensburg voor 13,25 euro per ton.

Peterson
Bij Peterson in Amsterdam kwam woensdag 13 juni de Nord Treasure voor de wal met sojaschroot- en pellets. Vrijdag 15 juni volgt de Maia en woensdag 20 juni de TW Hamburg. Beide schepen hebben sojaschroot- en pellets in.

EMO
Bij de EMO gingen dinsdag 12 juni de laatste kolen uit de Omrios L en de Golden Ruby. Dezelfde dag kwamen ook het kolenschip Golden Brilliant binnen, deze loste tot en met woensdag 13 juni. De Olympic Hope liep eveneens dinsdag 12 juni binnen, de laatste kolen gaan hier zaterdag 16 juni uit. Woensdag 13 juni kwam het ertsschip Sunrise voor de wal, dit schip loste tot zaterdag 16 juni. Die dag liepen ook het kolenschip Bulk Switserland en het ertsschip Ikan Kerapu binnen. De laatste lading gaat maandag 18 juni uit deze schepen.

Waterstanden
De waterstanden veranderen deze week licht. Op de Donau stond de Pegel van Pfelling begin deze week rond de 3,49 meter. De verwachting is dat het water hier in de loop van de week stijgt naar rond de 3,70 meter. Maxau stond begin deze week op 5,50 meter en Mannheim op 3,09 meter.

Kaub gaf 2,48 meter aan en tegen het weekend wordt een stand rond deze hoogte verwacht. In Koblenz gaf de pegel 2,53 meter aan. De pegel van Keulen stond begin deze week rond de 3,40 meter. Tegen het weekend geeft die 3,30 meter aan. De Pegel van Ruhrort gaf begin deze week 4,19 meter aan en is tegen het weekend weer gedaald naar 4,09 meter.

Tankvaart
PJK-Rijnvrachttarieven per 11 juni 2018  © PJK International b.v.

Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro per ton en voor Bazel in Zwfr/ton.

Euro/pmton

Gasolie

Benzine

 

Laag

Hoog

Laag

Hoog

Duisburg

5,00

5,30

5,55

5,85

Dortmund

6,50

6,80

7,05

7,35

Keulen

6,25

6,55

6,80

7,10

Frankfurt

10,25

10,55

11,05

11,35

Karlsruhe

11,75

12,05

12,55

12,85

Bazel in Sfr

15,50

16,00

17,00

17,50

De oliemarkten zijn de afgelopen week in rustiger vaarwater terechtgekomen. De onzekerheid over verminderde output in Venezuela en Angola en een eventueel hogere OPEC-productie is afgenomen. Gisteren gaf de Iraakse olieminister nog aan dat een mogelijke productieverhoging van de OPEC wellicht niet op de korte termijn plaatshebben, omdat crude-prijzen nog steeds ondersteuning nodig hebben. Die liggen momenteel iets boven de $75 per vat voor Brent crude en $66 per vat voor Amerikaanse crude. In de afgelopen weken is het verschil tussen deze twee benchmarks flink gestegen, waardoor Amerikaanse crude interessanter is geworden voor veel marktspelers.

Op geopolitiek vlak is de markt ook rustiger geworden na de historische meeting tussen de VS en Noord-Korea in Singapore. Hoewel nog onzeker is welke toezeggingen en afspraken zijn gemaakt, zou dit zorgen voor minder spanningen en mogelijkheden bieden voor vrede op het Koreaanse schiereiland.

Transporten op de Rijn richten zich op midden juni belading. In tegenstelling tot de vorige maand zijn momenteel veel schepen al tot het weekend ingedeeld en de planningen raken voller met veelal contractuele verplichtingen. De vraag naar gasolie is zo goed als nihil door de backwardation in de markt, waardoor vraag naar deze transporten zeer laag ligt.

De Rijnwaterstanden zijn verder aan het stijgen en zorgen voor zeer optimale aflaadmogelijkheden voor zowel de Midden- als Boven-Rijnbestemmingen. Dit geeft mogelijkheden korting te geven op aflaadvolumes ver boven de 2000 ton, wat normaliter geladen wordt voor deze bestemmingen.

Binnen de ARA staan de tarieven meer onder druk. Er is nog altijd weinig transport te zien in de markt en het weinige aanbod is vaak slecht qua timing of volume, waardoor de interesse afneemt. Uitval van de distillatie-units van de Gunvor raffinaderij in Rotterdam heeft nog niet geleid tot grote problemen of extra vraag naar transport. Expiratie van het ICE gasoliecontract zou mogelijk de markt later deze week nog kunnen steunen. Maar de eerste signalen geven weinig hoop op betere tijden op de korte termijn.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook