Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Terminal Alpherium met schepen en al naar CCT

Alphen aan de Rijn [update]

De containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn krijgt een nieuwe eigenaar. Combined Cargo Terminals (CCT) uit Moerdijk neemt Nedcargo Multimodal over. Ook de binnenvaartschepen For Ever, Gouwenaar2 en Gouwenaar3 en Nedcargo Container Barging (NCCB) maken deel uit de overname.

1 / 1
De containerterminal in Alphen kan nog uitbreiden, begin dit jaar ging een transactie tussen de gemeente en Nedcargo niet door omdat Nedcargo de grond te duur vond. (Foto Nedcargo)

De containerterminal in Alphen kan nog uitbreiden, begin dit jaar ging een transactie tussen de gemeente en Nedcargo niet door omdat Nedcargo de grond te duur vond. (Foto Nedcargo)

  • Combined Cargo Terminals wil graag groeien

  • Overname per half juni

Door Marja de Vet
Het is volgens beide bedrijven een ‘volledige overname', die half juni plaats gaat vinden. Nedcargo-directeur Diederik Antvelink gaat mee naar de nieuwe eigenaar en krijgt een adviserende rol. Beide bedrijven willen niet nader ingaan op de overnamevoorwaarden, een verkoopprijs wordt niet genoemd.

De terminal in Alphen heeft een overslagcapaciteit van 200.000 teu en is met een oppervlakte van 54.000 vierkante meter een van de grootste binnenvaartcontainerterminals in Nederland. Het Alpherium heeft nog groeimogelijkheden, er is nog extra gemeentegrond te koop bij de terminal.

Nedcargo houdt de bedrijfsonderdelen Nedcargo Logistics en Nedcargo Forwarding buiten de verkoop en gaat zich met deze onderdelen onder meer in Waddinxveen richten op logistiek en forwarding voor de markt van voedingsmiddelen, dranken en retailgoederen in de Benelux.

Exportbier
Nedcargo Multimodal verzorgt voor bierfabrikant Heineken de complete logistiek van de exportcontainers vanaf de brouwerij in Zoeterwoude naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Dit is een langetermijncontract en draagt volgens Nedcargo bij aan een belangrijke reductie van de ‘carbon footprint' van Heineken door het elimineren van ruim zes miljoen vrachtwagenkilometers, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 30% is gedaald.  

NCCB verzorgt containerbinnenvaartdiensten binnen de Rotterdamse haven en tussen Rotterdam en Antwerpen en verschillende binnenvaartterminals in Nederland.
In 2017 vervoerde NCCB ruim 284.000 teu.
Nedcargo Multimodal heeft onlangs samen met Heineken, Electrolux, de Boskoopse Greenport en de gemeente Alphen een plan bedacht om meer gebruik te maken van retourlading voor treinen. Goederentreinen die levensmiddelen naar Alphen brengen, gaan nu deels leeg retour naar Rotterdam. De groep bedrijven wil deze treinen gaan vullen met sierteeltproducten, zodat de sector veel betere exportmogelijkheden krijgt. CCT past goed in dit plan, want behalve binnenvaartterminals exploiteert dit bedrijf ook dagelijkse treindiensten naar Italië, Duitsland en Hongarije.

Shortsea en trein
CCT wil graag groeien en beschikt over een trimodale terminal voor containeroverslag, breakbulk, general cargo en opslag. Het bedrijf biedt verladers toegang tot een uitgebreid shortsea-netwerk, met 16 wekelijkse afvaarten naar verschillende havens in het Verenigd Koninkrijk, vier wekelijkse afvaarten naar havens in Noorwegen en wekelijkse verbindingen met Portugal en Spanje. Daarnaast biedt CCT dagelijkse treindiensten naar Italië, Duitsland, Hongarije en Limburg en een netwerk van binnenvaartdiensten. Samen met Tilburg en Oosterhout onderhoudt CCT de West-Brabantcorridor, waarin een betrouwbare binnenvaartdienst wordt aangeboden voor containers tussen de zeeterminals in Rotterdam en binnenvaarthavens. In 2017 behandelde CCT 660.000 teu en een miljoen ton breakbulk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook