Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Aan de Reis: Weinig keus op spotmarkt

ROTTERDAM

De vrachtprijzen zijn en blijven slecht. Ook is er niet veel keus op de vrije markt, omdat het werk al lang van tevoren wordt ingedeeld. De weinige lading die wel op de markt is gaat voor lage prijzen weg. Schippers zijn er niet blij mee en zien ook geen verbetering op korte termijn. Met het gestegen water op de Rijn en zijrivieren zijn laagwatertoeslagen voorlopig ook ver weg.

000 Aan de ReisKunstmest ging van Antwerpen naar Hamm voor 6,25 euro per ton, maïs bracht van Amsterdam naar Haren-Ems 6,50 euro per ton op. Maïs werd aangeboden van Rotterdam naar Utrecht voor 3 euro per ton. En de prijs voor kolen van Antwerpen naar Dillingen was 6,50 en 6,75 euro per ton. Soja bracht van Amsterdam naar Roeselare 7 euro per ton op.

Duitsland
Gerst ging van Bülstringen naar Dorsten voor 8 euro per ton en kolen gingen van Ibbenbüren naar Peruwelz voor 7,85 euro per ton. Vanaf Metz waren er binnenlandse reizen met veevoer in de aanbieding en zand ging van Homberg naar Brussel voor 3,80 euro per ton.

Peterson
Peterson Amsterdam verwachtte 15 mei de Jade met palmkernexpeller. Op 16 mei kwam de LMZ Europa met sunpellets en 17 mei wordt de Clipper Kalavryta met palmkernexpeller verwacht. Op 18 mei komt de Star Renee met sojaschroot en -pellets.

EMO
De EMO verwacht deze week twee schepen met kolen. De AM Hamburg lag tot en met 14 mei kolen te lossen en de W-Star werd van 16 tot en met 18 mei verwacht.

Waterstanden
De waterstanden kregen er ten opzichte van begin vorige week gemiddeld zo'n halve meter bij. Ook deze week zet de stijging nog licht door. Op de Donau stond de Pegel van Pfelling begin deze week rond de 3,90 meter. Tegen het weekend wordt een stand van 4,45 meter verwacht. Maxau stond begin deze week op 5,34 meter en Mannheim op 3,21 meter. Kaub gaf 2,40 meter aan en tegen het weekend wordt een stand van 2,50 meter verwacht. Koblenz gaf 2,35 meter aan en stijgt door naar 2,40 meter. De Pegel van Keulen stond rond de 3,05 meter. Tegen het weekend geeft die 3,30 meter aan. De Pegel van Ruhrort gaf begin deze week 3,85 meter aan en stijgt door naar 4,15 meter.

Tankvaart
P
JK-Rijnvrachttarieven per 14 mei 2018. Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro per ton en voor Bazel in Zwfr/ton.

Euro/pmton

Gasolie

Benzine

 

Laag

Hoog

Laag

Hoog

Duisburg

5,50

5,80

6,05

6,35

Dortmund

7,00

7,30

7,55

7,85

Keulen

7,00

7,30

7,55

7,85

Frankfurt

11,00

11,30

11,80

12,10

Karlsruhe

12,50

12,80

13,30

13,60

Bazel

16,50

17,00

18,00

18,50

De olieprijzen zijn de afgelopen dagen verder gestegen. Wel is de opwaartse beweging minder sterk geworden. Onzekerheid over de invloed van het terugtrekken van de VS uit de Iran-deal, zorgde voor stijgingen. Maar de markten koelden enigszins af nadat bekend werd dat de meeste betrokken landen de deal met Iran willen voortzetten. Dit komt verwachtingen over de toekomstige Iraanse crude- export ten goede. Daarnaast zorgt de OPEC productiedeal voor steun in de markt. Begin deze week werd bekend dat de olievoorraden in de geïndustrialiseerde landen nog maar enkele miljoenen vaten boven het vijfjaarlijkse gemiddelde liggen. In januari 2017 lagen die nog 340 miljoen vaten boven dat langjarig gemiddelde, waaruit blijkt dat de huidige strategie van de OPEC werkt.

Op de Rijn richten marktpartijen zich op eind mei belading. De vele feestdagen, met minder marktspelers aanwezig op de kantoren, spelen de handel parten. Het plannen van transporten gaat moeizaam en men dient dus ook rekening te houden met langere nominatietijden. Vertragingen voor voornamelijk het laden van product lopen terug, hoewel enkele terminals in de Rotterdamse haven nog lange wachttijden kennen. De handel op de spotmarkt is zeer laag, gedrukt door een flinke backwardation op de gasoliemarkt, hoge productprijzen en amper vraag van de eindverbruiker. Ook zorgen de huidige waterstanden voor goede aflaadvolumes tot boven de 2000 ton, maar liggen de kosten ook hoger door snel gestegen bunkerkosten.

Binnen de ARA zijn tarieven wel licht gestegen, hoewel er nog altijd vrije scheepscapaciteit te vinden is. De expiratie van het ICE gasolie-contract kwam deze maand uit op 48.800 ton, het hoogste niveau sinds februari. Maar nog altijd flink lager ten opzichte van vorig jaar. Dit zou de markt voor gasolietransporten amper steun kunnen bieden in de tweede helft van deze maand.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook