Zeevrachtenmarkt: Hogere inkomsten droge-ladingvloot

Clarksons verwacht voor volgend jaar een groter ladingaanbod voor de droge-bulkschepen en een beperkte groei van de vlootcapaciteit. Hogere inkomsten dus voor de droge-ladingschepen. Clarksons baseert deze voorspelling voornamelijk op de verwachting van meer Chinese invoer van kolen en ijzererts. Vooral de invoer van ijzererts uit Brazilië zou sterk stijgen. Het IMF rapporteert dat wereldhandel in 2017 met 4,2% is gegroeid en is eveneens het optimistisch voor 2018.

De gemiddelde charterhuur voor de capesizers steeg tot rond $ 20.600 per dag, voor de panamaxen daalde de gemiddelde charterhuur echter tot rond $ 11.800 per dag.
Ook voor de supramaxen en handysizers daalden de gemiddelde charterhuren tot respectievelijk $ 10.500 en $ 9500 per dag.
Ondanks alle opgetogen berichten is dit jaar voor de droge-bulkschepen toch niet echt geweldig geworden. Als China inderdaad de invoer van kolen en ertsen verder opschroeft zullen daar vooral de capesizers en de nog grotere VLOC’s (very large ore carriers) van profiteren. De overige droge-bulkschepen moeten het hebben van een verdere groei van de wereldhandel. Die ziet er voor 2018 niet slecht uit, maar of de capaciteitsgroei echt beperkt zal zijn is niet zo zeker.
India wil zijn staalproductie flink vergroten. Het land zal vooral meer kolen invoeren uit Zuid-Afrika en Indonesië. Gezien de beperkte infrastructuur in diverse havens ligt hier een kans voor de supramaxen en panamaxen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer