De gemiddelde charterhuur voor de capesizers steeg tot rond $ 20.600 per dag, voor de panamaxen daalde de gemiddelde charterhuur echter tot rond $ 11.800 per dag.
Ook voor de supramaxen en handysizers daalden de gemiddelde charterhuren tot respectievelijk $ 10.500 en $ 9500 per dag.
Ondanks alle opgetogen berichten is dit jaar voor de droge-bulkschepen toch niet echt geweldig geworden. Als China inderdaad de invoer van kolen en ertsen verder opschroeft zullen daar vooral de capesizers en de nog grotere VLOC’s (very large ore carriers) van profiteren. De overige droge-bulkschepen moeten het hebben van een verdere groei van de wereldhandel. Die ziet er voor 2018 niet slecht uit, maar of de capaciteitsgroei echt beperkt zal zijn is niet zo zeker.
India wil zijn staalproductie flink vergroten. Het land zal vooral meer kolen invoeren uit Zuid-Afrika en Indonesië. Gezien de beperkte infrastructuur in diverse havens ligt hier een kans voor de supramaxen en panamaxen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?