Aan de Reis: ‘Gevraagd en gekregen’

Hoewel de prijzen matig blijven, loont onderhandelen nog altijd. Hoog inzetten van de schipper, laag inzetten van de bevrachter en dan ongeveer in het midden uitkomen dus. Een schipper die een bepaalde prijs wilde hebben was er zo binnen een kwartiertje met zijn bevrachter uit. Een collega wist een hogere prijs binnen te slepen nadat hij de bevrachter had gewezen op de diepgangsbeperking, zodat hij minder tonnen kon meenemen.

Een partij sunpellets ging van Amsterdam naar het zuiden van het land voor 6 euro per ton en naar Midden-Nederland voor 4,35 euro per ton. Zout van het noorden naar Amsterdam leverde 6,25 euro per ton op. Soja ging van de hoofdstad naar Gent voor 7 euro per ton. Kunstmest ging van Sluiskil naar het Oost-Nederland voor prijzen rond de 8 euro per ton. Kolen werden van Amsterdam naar Karlsruhe gebracht voor 7 euro per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de Reis: ‘Gevraagd en gekregen’ | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: ‘Gevraagd en gekregen’

Hoewel de prijzen matig blijven, loont onderhandelen nog altijd. Hoog inzetten van de schipper, laag inzetten van de bevrachter en dan ongeveer in het midden uitkomen dus. Een schipper die een bepaalde prijs wilde hebben was er zo binnen een kwartiertje met zijn bevrachter uit. Een collega wist een hogere prijs binnen te slepen nadat hij de bevrachter had gewezen op de diepgangsbeperking, zodat hij minder tonnen kon meenemen.

Een partij sunpellets ging van Amsterdam naar het zuiden van het land voor 6 euro per ton en naar Midden-Nederland voor 4,35 euro per ton. Zout van het noorden naar Amsterdam leverde 6,25 euro per ton op. Soja ging van de hoofdstad naar Gent voor 7 euro per ton. Kunstmest ging van Sluiskil naar het Oost-Nederland voor prijzen rond de 8 euro per ton. Kolen werden van Amsterdam naar Karlsruhe gebracht voor 7 euro per ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer