Containeroverslag komt weer op stoom

APM Terminals op de Rotterdamse Eerste Maasvlakte is, na de hack van vorige week bij moederbedrijf Maersk, weer volledig operationeel. Ook de binnenvaart wordt daar weer bediend. Probleem is nog wel de volledig geautomatiseerde terminal van APMT op de Tweede Maasvlakte. Concurrent RWG meldt na weken van vertragingen weer als vanouds te draaien.

Het computersysteem van APM Terminals werd dinsdag 27 juni gehackt door gijzelsoftware. Moederbedrijf A.P. Moller-Maersk bevestigde dat het was getroffen door de wereldwijde cyberaanval Petya. Hackers wisten alle bestanden op de computers van het concern te blokkeren. Door 300 euro te betalen zouden de bestanden weer worden vrijgegeven, maar het e-mailadres van de hackers was offline gehaald, waardoor niet kon worden betaald. Daardoor kwamen de containerterminals van APM in Rotterdam volledig stil te liggen. Zeeschepen moesten uitwijken naar onder meer Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containeroverslag komt weer op stoom | Schuttevaer.nl

Containeroverslag komt weer op stoom

APM Terminals op de Rotterdamse Eerste Maasvlakte is, na de hack van vorige week bij moederbedrijf Maersk, weer volledig operationeel. Ook de binnenvaart wordt daar weer bediend. Probleem is nog wel de volledig geautomatiseerde terminal van APMT op de Tweede Maasvlakte. Concurrent RWG meldt na weken van vertragingen weer als vanouds te draaien.

Het computersysteem van APM Terminals werd dinsdag 27 juni gehackt door gijzelsoftware. Moederbedrijf A.P. Moller-Maersk bevestigde dat het was getroffen door de wereldwijde cyberaanval Petya. Hackers wisten alle bestanden op de computers van het concern te blokkeren. Door 300 euro te betalen zouden de bestanden weer worden vrijgegeven, maar het e-mailadres van de hackers was offline gehaald, waardoor niet kon worden betaald. Daardoor kwamen de containerterminals van APM in Rotterdam volledig stil te liggen. Zeeschepen moesten uitwijken naar onder meer Antwerpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer