Binnenvaart vervoert één procent meer lading

De Nederlandse binnenvaart heeft vorig jaar met ruim 365 miljoen ton één procent meer lading vervoerd. De schepen vervoerden meer containers en natte bulk en minder droge bulk. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers over de binnenvaart van het CBS.

Binnenvaart vervoert één procent meer lading

Van alle goederen die over het water gaan, wordt bijna 55% in een haven in het buitenland gelost of geladen. Bijna 95% van deze stromen komen van of gaan naar Duitsland en België. Van en naar Duitsland wordt bijna 110 miljoen ton goederen vervoerd. Het transport vanuit en naar België volgt op afstand met bijna 79 miljoen ton goederen. Ruim 31% wordt in een Nederlandse haven behandeld, het resterende deel (14%) is doorvoer, waarbij de goederen niet in Nederland worden gelost of geladen. In dit geval gaat het dan vooral om goederenvervoer tussen België en Duitsland.

Vooral Duisburg

In het transport over water van en naar Duitsland speelt de haven van Duisburg een belangrijke rol. De haven in Noordrijn-Westfalen is een belangrijk knooppunt voor de binnenvaart, sluit aan op de belangrijkste Nederlandse vaarwegen en heeft een directe verbinding met de zeehavens in Rotterdam en Amsterdam. Vooral ijzererts en steenkolen worden vanuit Nederland naar Duisburg vervoerd, in 2016 bijna 34 miljoen ton. De goederen die in Duisburg geladen worden en in Nederland gelost, zijn vooral steen, zand, grind en goederen in containers. (EvH

Binnenvaart vervoert één procent meer lading | Schuttevaer.nl

Binnenvaart vervoert één procent meer lading

De Nederlandse binnenvaart heeft vorig jaar met ruim 365 miljoen ton één procent meer lading vervoerd. De schepen vervoerden meer containers en natte bulk en minder droge bulk. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers over de binnenvaart van het CBS.

Binnenvaart vervoert één procent meer lading

Van alle goederen die over het water gaan, wordt bijna 55% in een haven in het buitenland gelost of geladen. Bijna 95% van deze stromen komen van of gaan naar Duitsland en België. Van en naar Duitsland wordt bijna 110 miljoen ton goederen vervoerd. Het transport vanuit en naar België volgt op afstand met bijna 79 miljoen ton goederen. Ruim 31% wordt in een Nederlandse haven behandeld, het resterende deel (14%) is doorvoer, waarbij de goederen niet in Nederland worden gelost of geladen. In dit geval gaat het dan vooral om goederenvervoer tussen België en Duitsland.

Vooral Duisburg

In het transport over water van en naar Duitsland speelt de haven van Duisburg een belangrijke rol. De haven in Noordrijn-Westfalen is een belangrijk knooppunt voor de binnenvaart, sluit aan op de belangrijkste Nederlandse vaarwegen en heeft een directe verbinding met de zeehavens in Rotterdam en Amsterdam. Vooral ijzererts en steenkolen worden vanuit Nederland naar Duisburg vervoerd, in 2016 bijna 34 miljoen ton. De goederen die in Duisburg geladen worden en in Nederland gelost, zijn vooral steen, zand, grind en goederen in containers. (EvH