ASV haalt veilingmeester van stal

De ASV heeft het idee van het Transitiecomité uit 2012 voor een vrachtenveiling in de binnenvaart afgestoft en neemt nu het voortouw om het te realiseren. De vrije markt functioneert volgens de schippersbond zó slecht dat de huidige generatie schippers geen opvolging meer vindt en schepen kleiner dan 1500 ton definitief verdwijnen.

ASV haalt veilingmeester van stal

Initiatiefgroep zoekt breed draagvlak voor Agora

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • @E van Dam,
    Persoonlijk vind ik dit een goed verhaal. Dat is niet omdat ik een bestuurslid ben van de ASV, maar op basis van conclusies die ik trek uit ervaring als ondernemer in de binnenvaart en de jaren die ik meegelopen in de sierteeltsector, waarvan jij ook een citaat kopieert.

    Wat niet vergeten moet worden is dat de ASV niet veel meer doet dan de bevindingen uit het rapport weer over het voetlicht brengen. Die bevindingen waren in het rapport opgenomen aan de hand van gesprekken met de spelers in de markt, waaronder ook Logos, Vrachtindicator en Bargelink (overigens ook alle samenwerkingsverbanden, grote bevrachters, individuele schippers en het schippersinitiatief EUBO).

    Het grote en essentiële verschil tussen de initiatieven die jij aanhangt en wat de professoren in het rapport voorstellen, is de rol van de marktmeester. De marktmeester is de scheidsrechter die de markt laat functioneren naar de regels van die markt.

    Zoals het artikel uitstekend weergeeft heeft de overheid, via het Transitiecomité, opdracht gegeven tot dit rapport en de belangrijkste aanbeveling van de heer Dijk was dat dit alles verder uitgewerkt diende te worden.

    Beste E van Dam, jij weet toch ook dat het ministerie aan de Plesmanweg voldoende lades heeft om een dergelijk rapport in op te bergen. Hoog tijd dus om dit weer onder de aandacht te brengen. Een bredere inbreng vanuit de sector is er namelijk niet meer geweest.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Ook zou ik mee willen geven dat als varen/ daggeld het enige en hoogste doel is er nooit een stabiele markt zal zijn. Wil je de problemen die er daardoor zijn oplossen moet je iets anders verzinnen door deze bij ZE (moeten) over de schutting te kiepen al is het alleen maar om te voorkomen dat die schutting uiteindelijk het eigen erf bevuilt. Conclusie: ook bij een veiling moet je verder kijken dan vandaag. Bargelink geeft aan wat er komen gaat, aan de reis/ Logos de bandbreedte waarbij de lading nog steeds in het schip zit. Dus wat doen we? Elkaar, al dan niet op een veiling, onderbieden op jacht naar het minst slechte daggeld of met en op de middelen die er al zijn een voor alle partijen wenselijke stabiele markt creëren?

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Eindelijk een initiatief om leegvaart te beperken.Hebben ons altijd verbaasd dat er schepen zijn die zoveel lege kilometers varen,omdat hun bevrachters niet een reis kan aanbieden in de omgeving van leegkomst.Deels komt het dat de onderlinge communicatie onder bevrachters ook niet werkt.Mooi plan om markttransparantie te realiseren ,zo kan de binnenvaart zich nog meer milieuvriendelijk presenteren.

    Geplaatst door: Duo Onbekend op
  • Beste heer Bennik,

    Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben (zoals aangegeven in mijn eerste reactie) dat eigenlijk elk initiatief bijdraagt. Al is het alleen maar om het hoog op de agenda houden van de bekende cyclus waar de sector zich elke keer weer in stort.

    Momenteel liggen er een aantal initiatieven (zoals de site waar ik aan refereerde) die deze trend potentieel kunnen doorbreken.
    Maar dat houd in dat de ondernemer zich geroepen moet voelen om daar aan mee te werken. Hij/zij zal daar de meerwaarde van moeten ondervinden of de wil hebben om hem te ontdekken. Is dit niet het geval dan blijft het bij een mooi initiatief.

    De scala aan mogelijkheden die deze programma’s kunnen bieden liggen niet in het vizier. Dit blijkt ook uit uw reactie, waaruit ik opmaak dat u niet verder dan de homepage bent gekomen.
    Het gebruik van slimme ICT toepassingen begint zich steeds meer te ontwikkelen. Wanneer men kijkt (zoekt?) naar wat er beschikbaar is zal zich verbazen is mijn stelling.

    Het gebruiken ofwel combineren van verschillende “tools” blijft meestal achterwege omdat het eenvoudigweg nog niet echt een ingeburgerd goed is om dit te gebruiken in de dagelijkse bedrijfsvoering, vermoed ik.

    Ik wil u dit meegeven in uw overdenkingen en hoop van harte dat uw initiatief zal bijdragen aan “een betere binnenvaart”.

    Veilige vaart toegewenst,

    Eric van Dam

    Geplaatst door: E van Dam op
  • @ van Dam,

    Ik heb eens op die site gekeken en kwam het volgende tegen:

    Het voordeel voor u als binnenvaartondernemer?

    U gokt nooit meer over de marktomstandigheden. U weet wat er eerder in het vaargebied of op het traject werd betaald en wanneer. De bandbreedte tussen de hoogste en laagste betaalde prijzen, in combinatie met de trend en de beladingsgraad, geeft u het inzicht waarmee u uw eigen reis gaat verkopen.
    Uw ingevoerde reis is na het opslaan direct en geanonimiseerd in de marktmonitor terug te vinden. Nu kunt u beoordelen of de betaalde prijs al dan niet “marktconform” is. Met veel gedeelde reizen geeft de bandbreedte een stevig inzicht tijdens de onderhandelingen.

    Het zal een goede site zijn, maar achteraf markttransparantie zien heeft weinig zin ik zie hier geen voordeel!
    Vandaar ons plan, wij moeten als binnenvaart vooraf de markt weten en dan kan je bieden op werk.
    De veiling is dan ook actueel en het is de bedoeling dat de opdrachtgevers het werk zelf aanbieden.
    Dus geen opgelegde prijs, waar je wat kan onderhandelen, maar door de binnenvaart opgerichte coöperatie (samenwerkingsverband) die als veilingmeester de opdrachten afhandelt.

    Dit staat ook in het NICE rapport, wat in opdracht is gemaakt van het transitie comité en uitgebracht is in 2012. Alleen wij hebben nog geen gebruik gemaakt van de aanwijzingen van deze wijze mensen. Wij achten nu de tijd rijp om eens actie te ondernemen.

    Natuurlijk zijn we bereid om met bouwers van dit soort sites rond de tafel te gaan zitten. We willen niet opnieuw een wiel uitvinden, maar gebruik maken van hun expertise.

    Geen overheids bemoeienissen, als alleen een deel van het reservefonds voor het opstarten van een Europese AGORA.

    Er zit dus wel eens verschil in wat er nu is aan zogenaamde markttransparantie en wat we voor ogen hebben.

    Ik hoop ook dat u door mijn reactie het plan een kans wil geven en steunen om het gezamenlijk tot een goed einde te brengen in het belang van de binnenvaart.

    Goede vaart.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Citaat: “Hun voordeel? Goed, betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijk vervoer over water. Vice-voorzitter Ron Breedveld wijst in dit verband op het succes van de bloementelers in het Westland. ‘Die hebben ook een coöperatieve veiling opgezet en daarmee de wereldmarkt veroverd.'”Einde citaat.

    Ik ben het eens met de ASV dat er ruimte is voor meer samenwerking, verdere uitbouw hiervan en nieuwe initiatieven staan bij mij onder het kopje “inspelen op de markt”.

    De verladende partijen roepen al jaren om een verbetering van de betrouwbaarheid van de binnenvaart, en daarmee doelen zij op de prijsstabiliteit.
    Zelf denk ik dat de (Europese?) overheid zich niet moet bemoeien met prijsvorming, maar ze zijn bij uitstek een partner welke faciliterend op kan treden.Het woud aan rapporten wat hier al over geschreven is laat telkens het zelfde beeld zien. Het maakt me een beetje moe om weer zo’n traject in te gaan.

    Ik stel dat “de kans” zit in: Het sociale aspect van het varen op een binnenvaartschip als primaire draad door de businesscase heen laten lopen.

    Op het gebied van markttransparantie op het gebied van prijzen is http://www.aandereis.nl en mooie ontwikkeling vanuit de bouwers van LogoS. Mooi overzichtelijk marktbeeld met een keurig behoud van anonimiteit. Slim toepassen van de mogelijkheden die internet bied is de stap die de binnenvaart zou kunnen nemen.Weg met die angst en vooroordelen, ik daag u uit om de stap in het onbekende eens te nemen en de bouwers van dit soort programma’s te contacteren en u in een persoonlijk gesprek eens uit te laten leggen hoe zij tot hun initiatieven zijn gekomen.

    Succes!

    Geplaatst door: E van Dam op

Reageer

ASV haalt veilingmeester van stal | Schuttevaer.nl

ASV haalt veilingmeester van stal

De ASV heeft het idee van het Transitiecomité uit 2012 voor een vrachtenveiling in de binnenvaart afgestoft en neemt nu het voortouw om het te realiseren. De vrije markt functioneert volgens de schippersbond zó slecht dat de huidige generatie schippers geen opvolging meer vindt en schepen kleiner dan 1500 ton definitief verdwijnen.

ASV haalt veilingmeester van stal

Initiatiefgroep zoekt breed draagvlak voor Agora

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (6)

  • @E van Dam,
    Persoonlijk vind ik dit een goed verhaal. Dat is niet omdat ik een bestuurslid ben van de ASV, maar op basis van conclusies die ik trek uit ervaring als ondernemer in de binnenvaart en de jaren die ik meegelopen in de sierteeltsector, waarvan jij ook een citaat kopieert.

    Wat niet vergeten moet worden is dat de ASV niet veel meer doet dan de bevindingen uit het rapport weer over het voetlicht brengen. Die bevindingen waren in het rapport opgenomen aan de hand van gesprekken met de spelers in de markt, waaronder ook Logos, Vrachtindicator en Bargelink (overigens ook alle samenwerkingsverbanden, grote bevrachters, individuele schippers en het schippersinitiatief EUBO).

    Het grote en essentiële verschil tussen de initiatieven die jij aanhangt en wat de professoren in het rapport voorstellen, is de rol van de marktmeester. De marktmeester is de scheidsrechter die de markt laat functioneren naar de regels van die markt.

    Zoals het artikel uitstekend weergeeft heeft de overheid, via het Transitiecomité, opdracht gegeven tot dit rapport en de belangrijkste aanbeveling van de heer Dijk was dat dit alles verder uitgewerkt diende te worden.

    Beste E van Dam, jij weet toch ook dat het ministerie aan de Plesmanweg voldoende lades heeft om een dergelijk rapport in op te bergen. Hoog tijd dus om dit weer onder de aandacht te brengen. Een bredere inbreng vanuit de sector is er namelijk niet meer geweest.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Ook zou ik mee willen geven dat als varen/ daggeld het enige en hoogste doel is er nooit een stabiele markt zal zijn. Wil je de problemen die er daardoor zijn oplossen moet je iets anders verzinnen door deze bij ZE (moeten) over de schutting te kiepen al is het alleen maar om te voorkomen dat die schutting uiteindelijk het eigen erf bevuilt. Conclusie: ook bij een veiling moet je verder kijken dan vandaag. Bargelink geeft aan wat er komen gaat, aan de reis/ Logos de bandbreedte waarbij de lading nog steeds in het schip zit. Dus wat doen we? Elkaar, al dan niet op een veiling, onderbieden op jacht naar het minst slechte daggeld of met en op de middelen die er al zijn een voor alle partijen wenselijke stabiele markt creëren?

    Geplaatst door: Peter Janssens op
  • Eindelijk een initiatief om leegvaart te beperken.Hebben ons altijd verbaasd dat er schepen zijn die zoveel lege kilometers varen,omdat hun bevrachters niet een reis kan aanbieden in de omgeving van leegkomst.Deels komt het dat de onderlinge communicatie onder bevrachters ook niet werkt.Mooi plan om markttransparantie te realiseren ,zo kan de binnenvaart zich nog meer milieuvriendelijk presenteren.

    Geplaatst door: Duo Onbekend op
  • Beste heer Bennik,

    Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben (zoals aangegeven in mijn eerste reactie) dat eigenlijk elk initiatief bijdraagt. Al is het alleen maar om het hoog op de agenda houden van de bekende cyclus waar de sector zich elke keer weer in stort.

    Momenteel liggen er een aantal initiatieven (zoals de site waar ik aan refereerde) die deze trend potentieel kunnen doorbreken.
    Maar dat houd in dat de ondernemer zich geroepen moet voelen om daar aan mee te werken. Hij/zij zal daar de meerwaarde van moeten ondervinden of de wil hebben om hem te ontdekken. Is dit niet het geval dan blijft het bij een mooi initiatief.

    De scala aan mogelijkheden die deze programma’s kunnen bieden liggen niet in het vizier. Dit blijkt ook uit uw reactie, waaruit ik opmaak dat u niet verder dan de homepage bent gekomen.
    Het gebruik van slimme ICT toepassingen begint zich steeds meer te ontwikkelen. Wanneer men kijkt (zoekt?) naar wat er beschikbaar is zal zich verbazen is mijn stelling.

    Het gebruiken ofwel combineren van verschillende “tools” blijft meestal achterwege omdat het eenvoudigweg nog niet echt een ingeburgerd goed is om dit te gebruiken in de dagelijkse bedrijfsvoering, vermoed ik.

    Ik wil u dit meegeven in uw overdenkingen en hoop van harte dat uw initiatief zal bijdragen aan “een betere binnenvaart”.

    Veilige vaart toegewenst,

    Eric van Dam

    Geplaatst door: E van Dam op
  • @ van Dam,

    Ik heb eens op die site gekeken en kwam het volgende tegen:

    Het voordeel voor u als binnenvaartondernemer?

    U gokt nooit meer over de marktomstandigheden. U weet wat er eerder in het vaargebied of op het traject werd betaald en wanneer. De bandbreedte tussen de hoogste en laagste betaalde prijzen, in combinatie met de trend en de beladingsgraad, geeft u het inzicht waarmee u uw eigen reis gaat verkopen.
    Uw ingevoerde reis is na het opslaan direct en geanonimiseerd in de marktmonitor terug te vinden. Nu kunt u beoordelen of de betaalde prijs al dan niet “marktconform” is. Met veel gedeelde reizen geeft de bandbreedte een stevig inzicht tijdens de onderhandelingen.

    Het zal een goede site zijn, maar achteraf markttransparantie zien heeft weinig zin ik zie hier geen voordeel!
    Vandaar ons plan, wij moeten als binnenvaart vooraf de markt weten en dan kan je bieden op werk.
    De veiling is dan ook actueel en het is de bedoeling dat de opdrachtgevers het werk zelf aanbieden.
    Dus geen opgelegde prijs, waar je wat kan onderhandelen, maar door de binnenvaart opgerichte coöperatie (samenwerkingsverband) die als veilingmeester de opdrachten afhandelt.

    Dit staat ook in het NICE rapport, wat in opdracht is gemaakt van het transitie comité en uitgebracht is in 2012. Alleen wij hebben nog geen gebruik gemaakt van de aanwijzingen van deze wijze mensen. Wij achten nu de tijd rijp om eens actie te ondernemen.

    Natuurlijk zijn we bereid om met bouwers van dit soort sites rond de tafel te gaan zitten. We willen niet opnieuw een wiel uitvinden, maar gebruik maken van hun expertise.

    Geen overheids bemoeienissen, als alleen een deel van het reservefonds voor het opstarten van een Europese AGORA.

    Er zit dus wel eens verschil in wat er nu is aan zogenaamde markttransparantie en wat we voor ogen hebben.

    Ik hoop ook dat u door mijn reactie het plan een kans wil geven en steunen om het gezamenlijk tot een goed einde te brengen in het belang van de binnenvaart.

    Goede vaart.

    Groet,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Citaat: “Hun voordeel? Goed, betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijk vervoer over water. Vice-voorzitter Ron Breedveld wijst in dit verband op het succes van de bloementelers in het Westland. ‘Die hebben ook een coöperatieve veiling opgezet en daarmee de wereldmarkt veroverd.'”Einde citaat.

    Ik ben het eens met de ASV dat er ruimte is voor meer samenwerking, verdere uitbouw hiervan en nieuwe initiatieven staan bij mij onder het kopje “inspelen op de markt”.

    De verladende partijen roepen al jaren om een verbetering van de betrouwbaarheid van de binnenvaart, en daarmee doelen zij op de prijsstabiliteit.
    Zelf denk ik dat de (Europese?) overheid zich niet moet bemoeien met prijsvorming, maar ze zijn bij uitstek een partner welke faciliterend op kan treden.Het woud aan rapporten wat hier al over geschreven is laat telkens het zelfde beeld zien. Het maakt me een beetje moe om weer zo’n traject in te gaan.

    Ik stel dat “de kans” zit in: Het sociale aspect van het varen op een binnenvaartschip als primaire draad door de businesscase heen laten lopen.

    Op het gebied van markttransparantie op het gebied van prijzen is http://www.aandereis.nl en mooie ontwikkeling vanuit de bouwers van LogoS. Mooi overzichtelijk marktbeeld met een keurig behoud van anonimiteit. Slim toepassen van de mogelijkheden die internet bied is de stap die de binnenvaart zou kunnen nemen.Weg met die angst en vooroordelen, ik daag u uit om de stap in het onbekende eens te nemen en de bouwers van dit soort programma’s te contacteren en u in een persoonlijk gesprek eens uit te laten leggen hoe zij tot hun initiatieven zijn gekomen.

    Succes!

    Geplaatst door: E van Dam op

Reageer