Inklapbare kunststof container klaar om wereld te veroveren

Een door het Nederlandse Cargoshell ontwikkelde inklapbare kunststof zeecontainer kan het containervervoer een stuk efficiënter maken. De gepatenteerde container wordt 19 en 20 september gecertificeerd door Germanische Lloyd en 31 oktober door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu worden gepresenteerd in Rotterdam.

c

Door Hans Heynen
Directeur en ontwikkelaar René Giesbers van Cargoshell ziet goede kansen voor de container, die ingeklapt maar een kwart van de ruimte inneemt van een stalen container. ‘Momenteel vervoert 30% van de trucks op de A15 lege containers. Als die trucks vier keer zoveel meenemen scheelt dat aanzienlijk in de drukte en de CO2-uitstoot. Ook schepen en treinen vervoeren veel lege containers. Wereldwijd wordt zo jaarlijks 20 miljard dollar aan lucht vervoerd. Ook de terminals kunnen met de inklapbare container ruimte besparen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Leuk idee – vraag: hebben de containrs ook lashpunten onder en boven en hoe sterk?

    Davd

    Geplaatst door: David Parrin op
  • Leuk concept, maar hoe lang gaat zo’n ding mee?

    Reparatie lijkt me namelijk wel een probleem. Tuurlijk kun je plastic repareren, maar tegen welke prijs?

    Geplaatst door: Bertje J op
  • @Henk,

    Die onbalans heb je nu ook met het (grotere) nadeel dat de lege containers meer ruimte innemen dan de lege kunststof-containers, en daar denkt men vooral het voordeel uit te halen.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik vind het een mooi concept.

    het gaat alleen werken denk ik als je een hoop in en export hebt.

    er zijn genoeg terminals die alleen export hebben, dus krijg je onbalans.

    Ander is het een mooi concept, het kan goedkoper omdat het efficienter kan. dit trekt weer werk aan. overigens heeft de truck en trein dit voordeel dan ook..

    Geplaatst door: Henk op
  • @lell ; Als je de spreader iets smaller maakt als de container stuit je direct op andere problemen.
    Wat dacht je van een overhangende container waar de spreader langs glijd en die 30ton ineens op 1cm blijft hangen…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • nou dat is mooi de spreader iets smaller maken dan de container dan wordt het al een heel wat stiller om te laden en lossen goed idee

    Geplaatst door: leli op
  • wij laden altijd machines in containers,en zetten die met hout en spijkers vast,hoe moet dat met een kunststof vloer?

    Geplaatst door: marinus op
  • Yep! vergeet niet dat er onder die spreader een doosje kan hangen van rond 30t, die is voorzien van speedlocks.

    Geplaatst door: Flipje op
  • Heel mooi ontwerp maar de vervoers voordelen voor weg verkeer gaan enkel werken als er meerdere containers van het zelfde punt A naar het zelfde punt B moeten wat in de praktijk vrees ik zwaar zal tegen vallen.

    Ander probleem is dat de test belasting enkel op het frame is gericht wat in de praktijk niet realistisch is omdat er tijdens het laden ook nog regelmatig op andere punten druk op komt doordat de container blijft steken als hij ergens tussen moet en dan nog niet te vergeten de ruige heren kraanmeesters die met hun gooi en smijt werk er nog wel even een paar extra cornerkasten in prikken met een spreader van een ton of 3.

    Ben heel benieuwd hoe de praktijk test gaat verlopen.

    Geplaatst door: ingmar op
  • @Kobus ; Ik snap het en waardeer het eveneens.
    Het lokt een stukje gezonde discussie uit en geeft stof tot nadenken.

    Beter dan het standaard ge** van elkaar afzeiken en schuldigen aanwijzen bij problemen.

    Wat betreft alles duurder klopt inderdaad, om moe van te worden ja.
    Het is inderdaad maart hopen dat dit project snel gaat aanslaan in combinatie met een betere markt en langzaam stijgende vrachtprijzen ook al zullen deze laatste voor veel collega’s te langzaam stijgen helaas.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Mooi concept!
    Probleem is meer de houdbaarheid van de contructie. belading gaat op zeeschepen met grof geweld. Klapt de container nog in als deze ontzet is?
    Ik denk dat ze dat toch een beetje onderschatten.

    Er zal ook een iets hoger prijskaartje aan hangen, met wat ik verwacht een kortere levensduur. Wordt het boxje misschien toch te duur.

    Zie het nog niet 123 gebeuren dat het een succes gaat worden.

    Geplaatst door: Flipje op
  • @tankerman
    Dat zou mooi zijn gewoon meer vracht.
    Dus drukker dus meer doen om meer te verdienen.

    Ik gaf gewoon maar even een negatief antwoord.
    Ik zie de laatste 40 jaar alles alleen maar duurder worden.
    De schepen duurder
    De loonkosten duurder.
    De reparaties duurder.
    De matriaal kosten duurder.
    De brandstof duurder
    En de tarieven zijn nog het zelfde als 40 jaar terug of slechter.

    Dus dacht gewoon drukker in de containers gewoon een bak voor die 135 meters en een paar bakken ernaast.
    En dan krijg je zo jij kan veel mee nemen dus kan er wat van de prijs af.

    Het spiraaltje waar we al even in zitten.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @TEU n; Hoezo lastig repareren? Polyester schepen repareren ze ook net als kunstof tanks. Het soort werk zal alleen anders worden.

    @Kobus; Wat ik bedoel is lagere kosten per teu retour. Even heel globaal genomen kan dit voor 33% van de oude prijs. (uiteraard geen rekening gehouden met langere laad- en lostijden.

    Zelf lijkt het mij dat er door een iets lagere kostprijs meer producten uit verre landen gehaald kunnen worden waardoor er (weer) een verschuiving op de markt plaats zal vinden.
    In dit geval één waar de transportsector eens beter van kan worden.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @tankerman
    {Indirect natuurlijk wel doordat meer lijnen efficiënt kunnen blijven en transportprijzen om;laag kunnen zal er meer werk gegenereerd worden.}
    Dit is toch niet de bedoeling toch?
    Transport prijzen omlaag en dan meer werk.
    Klinkt toch een beetje als nog meer gaan doen voor hetzelfde geld.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Het efficientie voordeel zie ik wel in, maar hoe zit het met onderhoud?

    Lijkt me moeilijk te repareren zo’n plastic ding.

    Geplaatst door: TEUn op
  • Hagens; Direct zal het vrees ik niet meer winst voor de containerschepen opleveren helaas.
    Indirect natuurlijk wel doordat meer lijnen efficiënt kunnen blijven en transportprijzen om;laag kunnen zal er meer werk gegenereerd worden.
    Echter… Dit werk moet ergens vandaan komen en dat kost vaak ook weer werk voor een ander deel van de scheepvaart, of verderop van Europese bedrijven doordat inkoop + transport vanuit Azië goedkoper kan.

    Wat betreft het bij elkaar rapen bij wind zijn deze containers natuurlijk veiliger dan gewone containers.
    Immers, ze wegen dan wel 15% minder maar doordat het inklapbare containers zijn hebben ze ook 33% minder windvang als een niet inklapbare container.

    Waar normaal 1 container zou staan van 2.500kg staan er dan nu 3 van totaal 6.375kg wat natuurlijk altijd beter is.
    Daarnaast worden ze op zee natuurlijk gesjord en binnen gestekkerd. (als het goed is…)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Dus,een volle container wordt ergens gelost…
    Dan ingeklapt en terugvervoerd, of opgeslagen.
    Wat doet “de brenger” daarvan dan…. lost die in lucht op?
    Die truck of schipper moet toch ook weer terug naar “af” lijkt me?
    Ik zie daar de besparing (nog) niet echt.Op de terugweg wordt geen water verstookt, dat duurt nog even.

    Geplaatst door: Kok op
  • Leuk idee, maar wie gaat de ledige containers na een windbuitje bij mekaar rapen, zoals je er al geen tegen je hoofd krijgt, dus in de theorie leuk maar in de praktijk effe niet aan gedacht, en bedoel ik niet alleen op het schip maar ook op de terminal.
    En Tankerman efficienter dus meer winst, niet voor ons, maar voor de eigenaar van de container of goederen, denk maar aan de Maas deze ging dag en nacht open en de zand en grindprijzen kelderde, groter schip en dezelfde omzet aan het eind van het jaar, en wel een boel meer schuld, vroeger werkte men zich krom, nu wordt je van de financiele ellende krom.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Top! niet alleen voor het milieu maar ook voor de prijzen, betere efficiëntie, lagere kosten dus uiteindelijk betere prijzen.
    Nu nog een makkelijk losbare container bedenken voor gestorte goederen en ook erts, kolen, granen en andere los gestorte goederen kunnen in containers!
    Hierin zal ook veel op milieu gewonnen kunnen worden!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @ikke,
    Zo zie je maar: alle voors hebben hun tegens.
    Echter als Cargoshell zijn materialen per schip an laat voeren scheelt dat (zoals ze zelf voorstaan) auto’s op de weg, en worden de overbodige schepen (gecreerd door deze kunststof container) toch weer ingezet; een win-win situatie!

    Geplaatst door: Hans op
  • hmm geen goed idee, dan zijn er veel minder schepen nodig om ze tevervoeren.. dus weer meer tonnen op de markt…. andere kant.ik weet dat er een heleboel bedrijven graag containers willen hebben om bv granen tevervoeren die nu via spoor of zee gaan omdat de container veel tezwaar is en het transport voor legecontainers teduur.word vervolgd.

    Geplaatst door: ikke op

Reageer

Inklapbare kunststof container klaar om wereld te veroveren | Schuttevaer.nl

Inklapbare kunststof container klaar om wereld te veroveren

Een door het Nederlandse Cargoshell ontwikkelde inklapbare kunststof zeecontainer kan het containervervoer een stuk efficiënter maken. De gepatenteerde container wordt 19 en 20 september gecertificeerd door Germanische Lloyd en 31 oktober door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu worden gepresenteerd in Rotterdam.

c

Door Hans Heynen
Directeur en ontwikkelaar René Giesbers van Cargoshell ziet goede kansen voor de container, die ingeklapt maar een kwart van de ruimte inneemt van een stalen container. ‘Momenteel vervoert 30% van de trucks op de A15 lege containers. Als die trucks vier keer zoveel meenemen scheelt dat aanzienlijk in de drukte en de CO2-uitstoot. Ook schepen en treinen vervoeren veel lege containers. Wereldwijd wordt zo jaarlijks 20 miljard dollar aan lucht vervoerd. Ook de terminals kunnen met de inklapbare container ruimte besparen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Leuk idee – vraag: hebben de containrs ook lashpunten onder en boven en hoe sterk?

    Davd

    Geplaatst door: David Parrin op
  • Leuk concept, maar hoe lang gaat zo’n ding mee?

    Reparatie lijkt me namelijk wel een probleem. Tuurlijk kun je plastic repareren, maar tegen welke prijs?

    Geplaatst door: Bertje J op
  • @Henk,

    Die onbalans heb je nu ook met het (grotere) nadeel dat de lege containers meer ruimte innemen dan de lege kunststof-containers, en daar denkt men vooral het voordeel uit te halen.

    Geplaatst door: Hans op
  • ik vind het een mooi concept.

    het gaat alleen werken denk ik als je een hoop in en export hebt.

    er zijn genoeg terminals die alleen export hebben, dus krijg je onbalans.

    Ander is het een mooi concept, het kan goedkoper omdat het efficienter kan. dit trekt weer werk aan. overigens heeft de truck en trein dit voordeel dan ook..

    Geplaatst door: Henk op
  • @lell ; Als je de spreader iets smaller maakt als de container stuit je direct op andere problemen.
    Wat dacht je van een overhangende container waar de spreader langs glijd en die 30ton ineens op 1cm blijft hangen…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • nou dat is mooi de spreader iets smaller maken dan de container dan wordt het al een heel wat stiller om te laden en lossen goed idee

    Geplaatst door: leli op
  • wij laden altijd machines in containers,en zetten die met hout en spijkers vast,hoe moet dat met een kunststof vloer?

    Geplaatst door: marinus op
  • Yep! vergeet niet dat er onder die spreader een doosje kan hangen van rond 30t, die is voorzien van speedlocks.

    Geplaatst door: Flipje op
  • Heel mooi ontwerp maar de vervoers voordelen voor weg verkeer gaan enkel werken als er meerdere containers van het zelfde punt A naar het zelfde punt B moeten wat in de praktijk vrees ik zwaar zal tegen vallen.

    Ander probleem is dat de test belasting enkel op het frame is gericht wat in de praktijk niet realistisch is omdat er tijdens het laden ook nog regelmatig op andere punten druk op komt doordat de container blijft steken als hij ergens tussen moet en dan nog niet te vergeten de ruige heren kraanmeesters die met hun gooi en smijt werk er nog wel even een paar extra cornerkasten in prikken met een spreader van een ton of 3.

    Ben heel benieuwd hoe de praktijk test gaat verlopen.

    Geplaatst door: ingmar op
  • @Kobus ; Ik snap het en waardeer het eveneens.
    Het lokt een stukje gezonde discussie uit en geeft stof tot nadenken.

    Beter dan het standaard ge** van elkaar afzeiken en schuldigen aanwijzen bij problemen.

    Wat betreft alles duurder klopt inderdaad, om moe van te worden ja.
    Het is inderdaad maart hopen dat dit project snel gaat aanslaan in combinatie met een betere markt en langzaam stijgende vrachtprijzen ook al zullen deze laatste voor veel collega’s te langzaam stijgen helaas.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Mooi concept!
    Probleem is meer de houdbaarheid van de contructie. belading gaat op zeeschepen met grof geweld. Klapt de container nog in als deze ontzet is?
    Ik denk dat ze dat toch een beetje onderschatten.

    Er zal ook een iets hoger prijskaartje aan hangen, met wat ik verwacht een kortere levensduur. Wordt het boxje misschien toch te duur.

    Zie het nog niet 123 gebeuren dat het een succes gaat worden.

    Geplaatst door: Flipje op
  • @tankerman
    Dat zou mooi zijn gewoon meer vracht.
    Dus drukker dus meer doen om meer te verdienen.

    Ik gaf gewoon maar even een negatief antwoord.
    Ik zie de laatste 40 jaar alles alleen maar duurder worden.
    De schepen duurder
    De loonkosten duurder.
    De reparaties duurder.
    De matriaal kosten duurder.
    De brandstof duurder
    En de tarieven zijn nog het zelfde als 40 jaar terug of slechter.

    Dus dacht gewoon drukker in de containers gewoon een bak voor die 135 meters en een paar bakken ernaast.
    En dan krijg je zo jij kan veel mee nemen dus kan er wat van de prijs af.

    Het spiraaltje waar we al even in zitten.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @TEU n; Hoezo lastig repareren? Polyester schepen repareren ze ook net als kunstof tanks. Het soort werk zal alleen anders worden.

    @Kobus; Wat ik bedoel is lagere kosten per teu retour. Even heel globaal genomen kan dit voor 33% van de oude prijs. (uiteraard geen rekening gehouden met langere laad- en lostijden.

    Zelf lijkt het mij dat er door een iets lagere kostprijs meer producten uit verre landen gehaald kunnen worden waardoor er (weer) een verschuiving op de markt plaats zal vinden.
    In dit geval één waar de transportsector eens beter van kan worden.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @tankerman
    {Indirect natuurlijk wel doordat meer lijnen efficiënt kunnen blijven en transportprijzen om;laag kunnen zal er meer werk gegenereerd worden.}
    Dit is toch niet de bedoeling toch?
    Transport prijzen omlaag en dan meer werk.
    Klinkt toch een beetje als nog meer gaan doen voor hetzelfde geld.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Het efficientie voordeel zie ik wel in, maar hoe zit het met onderhoud?

    Lijkt me moeilijk te repareren zo’n plastic ding.

    Geplaatst door: TEUn op
  • Hagens; Direct zal het vrees ik niet meer winst voor de containerschepen opleveren helaas.
    Indirect natuurlijk wel doordat meer lijnen efficiënt kunnen blijven en transportprijzen om;laag kunnen zal er meer werk gegenereerd worden.
    Echter… Dit werk moet ergens vandaan komen en dat kost vaak ook weer werk voor een ander deel van de scheepvaart, of verderop van Europese bedrijven doordat inkoop + transport vanuit Azië goedkoper kan.

    Wat betreft het bij elkaar rapen bij wind zijn deze containers natuurlijk veiliger dan gewone containers.
    Immers, ze wegen dan wel 15% minder maar doordat het inklapbare containers zijn hebben ze ook 33% minder windvang als een niet inklapbare container.

    Waar normaal 1 container zou staan van 2.500kg staan er dan nu 3 van totaal 6.375kg wat natuurlijk altijd beter is.
    Daarnaast worden ze op zee natuurlijk gesjord en binnen gestekkerd. (als het goed is…)

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Dus,een volle container wordt ergens gelost…
    Dan ingeklapt en terugvervoerd, of opgeslagen.
    Wat doet “de brenger” daarvan dan…. lost die in lucht op?
    Die truck of schipper moet toch ook weer terug naar “af” lijkt me?
    Ik zie daar de besparing (nog) niet echt.Op de terugweg wordt geen water verstookt, dat duurt nog even.

    Geplaatst door: Kok op
  • Leuk idee, maar wie gaat de ledige containers na een windbuitje bij mekaar rapen, zoals je er al geen tegen je hoofd krijgt, dus in de theorie leuk maar in de praktijk effe niet aan gedacht, en bedoel ik niet alleen op het schip maar ook op de terminal.
    En Tankerman efficienter dus meer winst, niet voor ons, maar voor de eigenaar van de container of goederen, denk maar aan de Maas deze ging dag en nacht open en de zand en grindprijzen kelderde, groter schip en dezelfde omzet aan het eind van het jaar, en wel een boel meer schuld, vroeger werkte men zich krom, nu wordt je van de financiele ellende krom.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Top! niet alleen voor het milieu maar ook voor de prijzen, betere efficiëntie, lagere kosten dus uiteindelijk betere prijzen.
    Nu nog een makkelijk losbare container bedenken voor gestorte goederen en ook erts, kolen, granen en andere los gestorte goederen kunnen in containers!
    Hierin zal ook veel op milieu gewonnen kunnen worden!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @ikke,
    Zo zie je maar: alle voors hebben hun tegens.
    Echter als Cargoshell zijn materialen per schip an laat voeren scheelt dat (zoals ze zelf voorstaan) auto’s op de weg, en worden de overbodige schepen (gecreerd door deze kunststof container) toch weer ingezet; een win-win situatie!

    Geplaatst door: Hans op
  • hmm geen goed idee, dan zijn er veel minder schepen nodig om ze tevervoeren.. dus weer meer tonnen op de markt…. andere kant.ik weet dat er een heleboel bedrijven graag containers willen hebben om bv granen tevervoeren die nu via spoor of zee gaan omdat de container veel tezwaar is en het transport voor legecontainers teduur.word vervolgd.

    Geplaatst door: ikke op

Reageer