Aan de Reis: Tankvaarttarieven Zwitserland dalen scherp

De vrachtenmarkt is nog steeds erg slecht. Schippers proberen er het beste van de maken en zijn af en toe ook wel tevreden, omdat ze een passende reis uit de markt weten te halen. Ook de tankvaartmarkt is niet goed. Daar valt vooral de sterke daling van vrachten naar Zwitserland op.

De waterstanden op de Boven-Rijn en Donau zijn weer gezakt, maar deze week komt er weer een nieuw golfje water aan. Op de Midden- en Beneden-Rijn staat nog steeds veel water en stijgen de waterstanden weer licht in de loop van de week.

Coils gingen van IJmuiden naar Duisburg voor 3,65 euro per ton. Van Gent naar Doetinchem werd 6,65 euro per ton betaald en van Hengelo naar Lille 7 euro per ton. Van Rotterdam naar Weert kreeg een klein schip 7 euro per ton.

Duitsland

Van Metz naar Belgische bestemming werd 9,50 euro per ton betaald en van Emden naar Krefeld ruim 10 euro per ton. Een klein schip kreeg van Frankfurt naar Lochem 14,50 euro per ton.

Peterson

Peterson Amsterdam verwacht 12 februari de Elisa met palmkernexpeller en 13 februari de Astoria, eveneens met palmkernexpeller. De Kythynos Voyager wordt 17 februari verwacht met sojaschroot en -pellets en de Kaley komt 19 februari met palmkernexpeller. De Hong Yu komt 27 februari met sojaschroot en -pellets.

Emo

De Emo verwacht deze week vier schepen met kolen en twee met erts. De Andros Navigator lag tot en met 11 februari erts te lossen en de Patricia V werd 11 februari leeg verwacht van kolen. De Port Estrela en de King Loong losten 11 en 12 februari kolen. De NS Energy ligt 16 en 17 februari erts te lossen en de Navios Star lost 16 en 17 februari kolen.

Waterstanden

Na de forse stijging van vorige week, daalden de waterstanden begin deze week weer. Deze week komt er weer iets bij, maar de stijging is minimaal.

De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 4,50 meter aan. Maxau gaf begin deze week 5,60 meter aan en Mannheim stond op 3,65 meter.

De Pegel van Kaub stond op 3,37 meter en stijgt naar 3,58 meter op zaterdag. In Koblenz gaf de Pegel 4,25 meter aan. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 5,30 meter en stijgt later deze week naar 5,75 meter. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf begin deze week 6,40 meter aan en stijgt later deze week naar 6,77 meter.

Tankvaart

Insights Global-Rijnvrachttarieven per 10 februari 2020 © PJK International bv

Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton), van Amsterdam/Rotterdam in euro/mton en voor Bazel in Zwfr/ton.

Euro/ton Gasolie Benzine
Duisburg   9,15   9,70
Dortmund 10,00 10,55
Keulen 10,25 10,80
Frankfurt 17,00 17,80
Karlsruhe 18,00 18,80
Straatsburg 18,50 19,30
Bazel in Zwfr 19,00 20,50
Bazel in € 17,75 19,15

De afgelopen dagen zijn de ruwe olieprijzen redelijk stabiel gebleven na de dalingen in voorgaande weken. Nog altijd is de markt in de greep van het coronavirus en de effecten op de vraag naar olie op de korte termijn. In China is de vraag naar jetfuel en andere producten een stuk lager, wat de prijzen onder druk zet.
Als reactie wil de Opec met enkele olieproducerende landen graag de productie terugschroeven, maar vooral Rusland heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om de situatie te beoordelen. Volgens de Russische olieminister is de wereldwijde vraag naar olie al 0,2 mbpd lager door de uitbraak van het virus en mogelijk zal de vraag verder dalen, geleid door de dalende olieconsumptie in China.

De contango waarvan afgelopen week sprake was, is nog altijd zichtbaar, maar is vrij gering. Het is daarom niet aannemelijk dat deze marktstructuur op de korte termijn zal leiden tot flinke voorraadvorming. Maar het is wel mogelijk dat er meer export naar de ARA-regio zal zijn van diesel en jet-kero uit Azië en het Midden-Oosten, nu de vraag aldaar lager ligt.

Rijnvaart

Transporten op de Rijn richten zich weer op midden-februari belading. Door de hoge waterstanden in de afgelopen dagen, waardoor enkele trajecten gesloten waren voor schepen, zijn de vertragingen flink opgelopen. Ook is de vrije scheepsruimte door de langere duur van de reizen teruggelopen, maar dit heeft niet geleid tot een stijging in de tarieven. Integendeel, de tarieven staan verder onder druk nu schepen vol kunnen afladen en de vraag naar product relatief laag is. Veel handelaren zijn terughoudend op de markt, wat zijn weerslag heeft op de vraag naar spotreizen.

Met name naar Zwitserse bestemmingen zijn de tarieven scherp gedaald, waardoor het financieel minder gunstig is naar Bazel/Birsfelden te varen. Mogelijk bieden de contractuele reizen uitkomst.\

Binnen de ARA zijn transporttarieven vrij stabiel, maar heeft men ook last van teruglopende vraag naar schepen. De ICE-expiratie later deze week biedt hier ook hopelijk steun.

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-581005 (marjadevet@schuttevaer.nl).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de Reis: Tankvaarttarieven Zwitserland dalen scherp | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Tankvaarttarieven Zwitserland dalen scherp

De vrachtenmarkt is nog steeds erg slecht. Schippers proberen er het beste van de maken en zijn af en toe ook wel tevreden, omdat ze een passende reis uit de markt weten te halen. Ook de tankvaartmarkt is niet goed. Daar valt vooral de sterke daling van vrachten naar Zwitserland op.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer