De elk circa 28 meter hoge opslagtanks waren met mobiele telescoopkranen op twee zeegaande Muller-pontons gezet. Op dinsdag 22 januari werd de eerste ponton, geladen met twee tanks, over het Noordhollandskanaal naar Den Helder gebracht. Hierbij fungeerde de Muller-sleper En Avant 7 als duwboot en de sleper Eemshorn van Jan Krul uit Slootdorp achteruit varend als stuurboot. Vanwege de afmetingen waren met name de passages van de spoorbrug en de Kooybrug bij Den Helder spannend.
Nadat de eerste ponton veilig in Den Helder was afgeleverd, voeren de twee slepers terug naar ’t Zand om de tweede ponton met daarop vier tanks op te halen. Ook bij dit transport moest weer een hoogstandje manoeuvreren in nauw vaarwater worden verricht.
Nog dezelfde dag vertrokken beide pontons met hun torenhoge lading buitenom richting Rotterdam, waar de tanks bij een terminal moesten worden afgeleverd. Voor de ongeveer 12 uur durende zeereis werden de En Avant 7 en En Avant 9 ingezet.
Oostwouder Tank- en Silobouw is een familiebedrijf dat al zo’n 40 jaar actief is op het gebied van de bouw van opslagtanks. Men wordt als de uitvinder beschouwd van het Coil Building Tankbouw-systeem en is daarmee gelijk specialist in de bouw van roestvrijstalen opslagtanks.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?