Aan de Reis: Rustige vakantieweek

Schippers klagen over de tarieven in de zeehavens in deze rustige week. Er is weinig werk en dat wat er is, wordt voor lage tarieven aangeboden, vinden ze. 

Van Rotterdam naar Duisburg werd 5,25 euro per ton betaald. Binnenlands werd van Amsterdam naar Deventer 4,50 euro per ton betaald en van Amsterdam naar Veghel 4 euro. Van Amsterdam naar Brake werd 9 euro per ton betaald en naar Münster 7,50. 

Duitsland

Van Duisburg naar Antwerpen werd 5,50 euro per ton betaald en van Bülstringen naar Harlingen was het tarief 11,50 euro per ton. Van Lahnstein naar Veghel  was het tarief 9,50 euro per ton en van de Boven-Rijn naar Mannheim werd 6 euro per ton betaald. Van de Boven-Rijn naar Zwolle werd 13 euro per ton betaald en van Neuss naar Wageningen 4,75. 

Peterson

Peterson Amsterdam verwacht 30 juli de Iolcos Pride met sojaschroot en -pellets. Op 31 juli komt de Daiwan Glory met sunpellets. De Rising Sky wordt 7 augustus verwacht met palmkernexpeller en de Navigare Bonitas komt 14 augustus met palmkernexpeller.

EMO

De EMO verwacht deze week vier schepen met kolen en twee met erts. De NBA Vermeer lag tot en met 31 juli kolen te lossen en de Ioannis lost tot en met 2 augustus kolen. De Fernandina ligt van 1 tot en met 3 augustus kolen te lossen en de NS Yakutia lost van 2 tot en met 4 augustus erts. De Braverus wordt 7 augustus leeg verwacht van kolen en de Cape Genesis lost tot en met 7 augustus erts.   

Waterstanden

Na een paar weken van dalende waterstanden, is het water nu weer gestegen. Regenval zorgt voorlopig voor hogere Pegels. De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,90 meter aan, de verwachting is dat het water hier later deze week daalt naar 3,25 meter. Maxau gaf begin deze week 5,48 meter aan en Mannheim stond op 2,94 meter. 

De Pegel van Kaub stond op 1,90 meter, aan het einde van de week wordt een stand van rond de 1,75 meter verwacht. In Koblenz gaf de Pegel 1,70 meter aan en daalt later deze week naar 1,60 meter. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 2,20 meter. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf begin deze week rond de 2,85 meter aan. Hier stijgt het water in de loop van de week naar een stand van rond de 3,15 meter.

Tankvaart

PJK-Rijnvrachttarieven per 29 juli 2019 © PJK International bv / www.insights-global.com

Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in Zwfr/ton.

Euro/ton Gasolie Benzine
Duisburg 12,75 13,30
Dortmund 13,75 14,30
Keulen 16,00 16,55
Frankfurt 25,00 25,80
Karlsruhe 28,00 28,80
Straatsburg 30,75 31,55
Bazel in CHF 41,00 42,50
Bazel in € 37,14 38,50

Olieprijzen zijn de afgelopen dagen stabiel gebleven, hoewel er wat opwaartse druk te zien was. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de voortdurende spanningen tussen het Verenigd Koninkrijk en Iran in het Midden-Oosten en de handelsspanningen tussen China en de VS. Enerzijds veroorzaakt dit opwaartse druk, doordat de kaping van een Britse tanker door Iran plaatsvond in de Straat van Hormuz. Dit is de locatie waar 20% van de wereldwijde olieproductie dagelijks langs komt en ieder conflict daar biedt kans op een beperking van de aanvoer van olie, met hogere prijzen tot gevolg. 

Maar er zit geen schot in de besprekingen van China en de VS over het wel of niet opheffen van de importtarieven. De tarieven drukken de wereldwijde economische groei, maar president Trump lijkt weinig zin te hebben een deal te maken voor de nieuwe presidentsverkiezingen van eind 2020.

Rijntankvaart

Op de Rijn loopt de handel steeds meer terug. Spot business is er weinig, met name naar Duitse bestemmingen, en verschillende depots langs de Rijn zitten vol met product. Vraag van de eindverbruiker richt zich op diesel en in mindere mate op gasolie/verwarmingsolie, waardoor er minder import van die producten nodig is. In Zwitserland is er nog wel vraag naar schepen en dit stuwde de afgelopen week de prijzen licht. 

Na de zeer hoge temperaturen van de vorige week leidde regenval in het weekend tot stijgende waterstanden. Waar men voorheen uitging van intakes van 1300-1400mton voor Boven-Rijnbestemmingen, nomineert men nu alweer 1700-1900mton. Dit heeft nog niet meteen geleid tot lagere tarieven, hoewel voor Bazel wel weer wat lager gesloten kon worden. De golf van water is weer snel voorbij, maar voor de korte termijn zijn er amper schepen te vinden. 

Marktspelers proberen daarnaast ook langer lopende contracten te sluiten om zeker te zijn van de aanvoer van product. Binnen de ARA is het zeer rustig, met amper vraag naar middeldestillaten. Transport van benzine(componenten) en onder andere Fame voert de boventoon. Ook hier is het lastig het juiste schip te vinden en er zijn daardoor grote verschillen zichtbaar in de betaalde vrachttarieven. Grotere schepen liggen vaker leeg en dat drukt de markt enigszins. 

De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-581005 (marjadevet@schuttevaer.nl).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aan de Reis: Rustige vakantieweek | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Rustige vakantieweek

Schippers klagen over de tarieven in de zeehavens in deze rustige week. Er is weinig werk en dat wat er is, wordt voor lage tarieven aangeboden, vinden ze. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer