Zorgen over Chinese invloed op logistiek

De invloed van Chinese partijen in de logistiek via Zuid- of Oost-Europa kan een bedreiging vormen voor de haven van Rotterdam. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ziet ook kansen. Dat antwoordt ze op vragen van de VVD.

China investeert fors in infrastructuur in Zuid- en Oost-Europa. Het meest bekende voorbeeld zijn de investeringen in de haven van het Griekse Piraeus. De haven moet een nieuwe entree tot Europa worden. Dit kan uiteindelijk ten koste gaan van de havens van Rotterdam en Antwerpen. En de Chinese overheid investeert ook zo’n 100 miljard dollar per jaar in de bouw van de Nieuwe Zijderoute, een spoorverbinding van China naar West-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zorgen over Chinese invloed op logistiek | Schuttevaer.nl

Zorgen over Chinese invloed op logistiek

De invloed van Chinese partijen in de logistiek via Zuid- of Oost-Europa kan een bedreiging vormen voor de haven van Rotterdam. Maar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ziet ook kansen. Dat antwoordt ze op vragen van de VVD.

China investeert fors in infrastructuur in Zuid- en Oost-Europa. Het meest bekende voorbeeld zijn de investeringen in de haven van het Griekse Piraeus. De haven moet een nieuwe entree tot Europa worden. Dit kan uiteindelijk ten koste gaan van de havens van Rotterdam en Antwerpen. En de Chinese overheid investeert ook zo’n 100 miljard dollar per jaar in de bouw van de Nieuwe Zijderoute, een spoorverbinding van China naar West-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer