Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Overijssel wil kleine schepen vrijwaren van CCR-eisen

ZWOLLE

Provinciale Staten van Overijssel hebben het provinciebestuur opgedragen er in Den Haag op aan te dringen dat de vloot kleinere binnenvaartschepen wordt gevrijwaard van strenge CCR-regels. De Statenleden maken zich zorgen over het voortbestaan van de kleine schepen.

Een motie van de Statenleden Hidde Heutink (PVV), Marianne Breedijk (SP) en Regien Courtz (VVD) van die strekking werd woensdagavond 23 januari unaniem aangenomen. Volgens de indieners zijn schepen tot 1500 ton van groot belang voor de Overijsselse economie. Deze veelal oudere schepen kunnen echter moeilijk voldoen aan de technische eisen die de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) aan ze stelt. Het gevolg is dat ze momenteel in snel tempo uit de markt verdwijnen. Volgens de Overijsselse PVV en SP loopt hierdoor de beoogde modal shift van wegvervoer naar vervoer per schip in de provincie ernstig gevaar. Veel vaarwegen in Overijssel zijn ongeschikt voor grote schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Hein Danser

    H,Lenten, je hebt volkomen gelijk. Als het met een nieuw klein schip niet uit kan, dan maar niet. 🙂

  • Jim Grooten

    Snap nog steeds niet dat er rechtsongelijkheid is dat schepen met bouwjaar voor 1976 wel aan de geluidseisen dadelijk moeten voldoen.Hebben ook grote bestaande schepen (bouwjaar voor 1976)een probleem mee.
    Heeft niks met hobby te maken dhr Lenten,men kan ook circulaire economie bedrijven door juist de bestaande schepen te behouden.Twee vliegen in een klap ,milieu sparend en fileleed voorkomend.

  • Piet Bennik

    Ik ben het deels met u eens meneer Lenten, maar ik zou liever de nadruk zien op leren verantwoord ondernemen. Daarbij wil ik de kanttekening zetten dat u veel te laag zit met 40% dit is echter 60%. Doordat we structureel 60% missen doen we vaartijden en bemanningsvoorwaarden structureel overschrijden. En omdat dit al jaren het geval is zitten we nu in een situatie, dat we een tekort aan (met nadruk op vakbekwame) mensen hebben in de sector. Echter is dit fenomeen niet alleen in de binnenvaart van toepassing, het is echter structureel onder de bevolking, die werken, maar niet op kantoor zitten. Oftewel de doeners. En om in te springen op de toekomst, zou dit betekenen dat je 24/7 op een 1000 tonner zou moeten varen oftewel met 8 man/vrouw. Nu zie ik dat ook niet gauw gebeuren buiten dat het financieel niet haalbaar is.

  • H Lenten

    Dit klinkt mooi maar helaas verschuiven we het probleem hooguit 10 jaar naar achter. De opdr.gever denkt gelijk dat het hierdoor nog goedkoper kan, en voor de jeugd blijven het slecht door gerepareerde kleine schepen. Oplossing : de vrachten moeten en kunnen omhoog ( + 40% !!!)CCR eisen laten komen en weer aantrekkelijke schepen maken voor onze jeugd. Kijk naar de Zulu’s schepen van 1 miljoen +. Voor de korte termijn en huidige schippers is dit een tijdelijke oplossing zonder toekomst. En de bevrachters kunnen altijd beter rekenen dan de gemiddelde schipper op deze kleine schepen. Dus informeer deze kleine schepengroep en ga ondernemen i.p.v varen als hobby !! De jeugd leert varen op high tech. simulatoren en kunnen aan de slag op schepen uit de jaren 50-60-70 met dito stuurhutten/ woningen e.t. c. Interessant voor de jeugd om hier in te stappen ? p.s de economie is ook niet stilgevallen door de hoge prijzen de afgelopen maanden en tijdens de Duitse festfracht tarieve in het verleden ( deze waren + 40 % hoger dan nu) liep het ook prima. Het is de markt die bepaalt en nu zouden we stappen kunnen maken. Als we het maar gezamelijk willen en met wat hulp van politiek, want deze wordt langzaam wakker zo het zich laat aanhoren, daarnaast is het een erg mooie catagorie schepen om mee te varen dus laten we er met elkaar een mooie toekomst aan geven.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook