‘Harde landingen’ IJveren: menselijke fout en technisch probleem

De klap die IJveer 60 op 6 mei tegen de kade bij Amsterdam Centraal Station maakte was het gevolg van een fout van de schipper. Dat zegt vervoerbedrijf GVB na eigen onderzoek van drie gevallen in mei waarbij GVB-veren hard tegen de kant aan voeren. In de twee andere gevallen was een technisch mankement de oorzaak.

De eerste aanvaring gebeurde op zondagmiddag 6 mei. Toen voer IJveer 60 met flinke vaart tegen de kade bij het Centraal Station. Twaalf mensen raakten gewond. Een van hen brak zijn pols en moest naar het ziekenhuis. Dat laatste gold ook voor een zwangere vrouw, die voor controle ging. Het GVB zegt dat het hier gaat om een menselijke fout: de schipper is met een te hoge snelheid de pontfuik ingevaren.
Twee andere ‘harde landingen’ op 11 en 15 mei waren het gevolg van een technisch mankement, zegt het GVB. Hier waren de gevolgen minder ernstig. In het eerste geval raakte niemand gewond, in het tweede geval waren er waarschijnlijk twee lichtgewonden. ‘Uit onderzoek is gebleken dat in beide ponten een verkeerde potmeter in de vaarhendels zat. Deze potmeters waren niet defect, maar het betrof een verkeerd type met een 0-stand. In die 0-stand reageert de roerpropeller niet op het signaal van de vaarhendel. Door de potmeters te vervangen is dat nu opgelost, aldus het GVB.
Het defect deed zich voor bij twee verschillende ponten, de IJveer 52 en de IJveer 55. Het gaat hier om dieselaangedreven schepen. De IJveer 60 waarop de schipper te laat afstopte is een van de twee nieuwe elektrische ponten. Het GVB moest vorig jaar schippers op cursus sturen, omdat een aantal aanvankelijk moeite had met de besturing van deze nieuwe ponten (IJveer 60 en 61).
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is volgens het GVB bij het onderzoek betrokken geweest en heeft de schepen inmiddels weer vrijgegeven. Tegen de schipper die te hard voer zijn ‘passende maatregelen genomen’, zegt een woordvoerder van het GVB tegen Het Parool. (BO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Harde landingen’ IJveren: menselijke fout en technisch probleem | Schuttevaer.nl

‘Harde landingen’ IJveren: menselijke fout en technisch probleem

De klap die IJveer 60 op 6 mei tegen de kade bij Amsterdam Centraal Station maakte was het gevolg van een fout van de schipper. Dat zegt vervoerbedrijf GVB na eigen onderzoek van drie gevallen in mei waarbij GVB-veren hard tegen de kant aan voeren. In de twee andere gevallen was een technisch mankement de oorzaak.

De eerste aanvaring gebeurde op zondagmiddag 6 mei. Toen voer IJveer 60 met flinke vaart tegen de kade bij het Centraal Station. Twaalf mensen raakten gewond. Een van hen brak zijn pols en moest naar het ziekenhuis. Dat laatste gold ook voor een zwangere vrouw, die voor controle ging. Het GVB zegt dat het hier gaat om een menselijke fout: de schipper is met een te hoge snelheid de pontfuik ingevaren.
Twee andere ‘harde landingen’ op 11 en 15 mei waren het gevolg van een technisch mankement, zegt het GVB. Hier waren de gevolgen minder ernstig. In het eerste geval raakte niemand gewond, in het tweede geval waren er waarschijnlijk twee lichtgewonden. ‘Uit onderzoek is gebleken dat in beide ponten een verkeerde potmeter in de vaarhendels zat. Deze potmeters waren niet defect, maar het betrof een verkeerd type met een 0-stand. In die 0-stand reageert de roerpropeller niet op het signaal van de vaarhendel. Door de potmeters te vervangen is dat nu opgelost, aldus het GVB.
Het defect deed zich voor bij twee verschillende ponten, de IJveer 52 en de IJveer 55. Het gaat hier om dieselaangedreven schepen. De IJveer 60 waarop de schipper te laat afstopte is een van de twee nieuwe elektrische ponten. Het GVB moest vorig jaar schippers op cursus sturen, omdat een aantal aanvankelijk moeite had met de besturing van deze nieuwe ponten (IJveer 60 en 61).
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is volgens het GVB bij het onderzoek betrokken geweest en heeft de schepen inmiddels weer vrijgegeven. Tegen de schipper die te hard voer zijn ‘passende maatregelen genomen’, zegt een woordvoerder van het GVB tegen Het Parool. (BO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer