Zorgen over het kleine schip

Wil het vervoer over water een goede toekomst tegemoet gaan, dan moet de overheid daar meer energie in steken. Maar ook de binnenvaart zelf moet aan de slag en creatiever worden om de sector toekomstbestendig te maken. Dat zegt logistiek directeur Frank van Kerkhof van veevoederbedrijf ForFarmers. Zorgwekkend vindt hij dat kleine schepen in hoog tempo uit de markt verdwijnen.

Zorgen over het kleine schip

Grote binnenvaartklant ForFarmers ontevreden over rol overheid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Zo krap is hun marge schijnbaar ook niet. Ze hebben ook 24 miljoen eigen aandelen terug gekocht, dat doe je ook niet uit krapte.

    En meneer le Cessie een DGA moet zijn eigen wel een normaal geldend salaris geven minimum DGA salaris : 45000 bruto VOF en eenmanszaak zijn idd uitgesloten.

    Goede jaarwisseling en tijd om de vrachtprijs eens te overdenken!!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Voerconcern ForFarmers Group heeft in het eerste halfjaar van 2017 een bedrijfsresultaat behaald van € 39 miljoen, 18% meer dan in dezelfde periode van 2016.

    De omzet steeg met 3,7% naar € 1,11 miljard. De totale voerafzet steeg met 3,6% naar 4,7 miljoen ton. De mengvoerafzet steeg harder, met ruim 6% naar 3,33 miljoen ton. Dat is het resultaat van groei in Nederland, Duitsland en België. In het Verenigd Koninkrijk daalde de voerafzet en het resultaat. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het bedrijf dat in 2016 naar de beurs ging.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Mijnheer Bennik,
    Dank voor Uw reactie. Maar wel een kanttekening. U stelt dat je met een kempenaar geen twee normale salarissen kunt halen en met een duizend tonner wel. In het algemeen geven de vennoten of aandeelhouders zich zelf geen salaris uitzonderingen daar gelaten. Maar of dat specifiek met een schip van 1000 ton
    wel gaat en met een kleiner schip niet, daar snap ik Uw motivatie niet. De verdiensten, en dat geld voor ieder schip, zitten uiteraard in het ondernemerschap
    van de eigenaar van het schip. Wat ik wel weet hoe groter de partij hoe lager de vracht per ton. Dat kun je goed zien dat je in de bovenrijn steeds minder 1000 tonners ziet. Die partijen verdwijnen voor lager ton vrachten in weer grotere
    schepen. Dat is nu eenmaal de markt. Ik ben ondanks dat we allemaal onder de kostprijs varen toch nog wel tevreden en leef er gelukkig goed van. Of dat twee salarissen zijn? U schijnt het te weten!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Verlader is koning ,maar deze hoor zich er wel naar te gedragen.
    Men wil zelfstandige ondernemers als reserve capaciteit ,dan hoor je daar wel naar te betalen.
    Een zelfstandige kan ook nergens op terugvallen als er geen lading is.( geen perspectief)
    Dan is de enige optie voor de verlader om zelf zijn vervoer te regelen met eigen materiaal en cao voor zijn eigen werknemers.
    Markttransparantie is een middel om de zelfstandige meer perspectief te geven ,zodat deze zich beter kan inzetten voor de verlader.
    Zo kan je bijvoorbeeld service “als snelle levering ” incalculeren in je vrachtprijs en bieden,en de verlader kan dan zijn goedkeuring hier geven.
    Ook de voorwaardens zijn transparant ,wat nu heel vaak bij de tussenpersoon wordt beloofd maar de vervoerder nergens wat vanaf weet.
    Zo is mij verteld bij een groot Rotterdams overslag bedrijf dat deze vaak zonder schepen komen,omdat de tussenpersonen vaak de hele dag aan met melken zijn om goedkope schepen te zoeken.
    Daardoor komt de planning vaak niet uit en wordt daardoor alles ingewikkeld en duur.

    Geplaatst door: Dorothe Grooten-Wendt op
  • Hein, als ze in de huur zitten, hebben ze maar te gaan, dat is de praktijk. En natuurlijk in de vrije markt, als er slecht wordt betaald, is het een logisch gevolg, dat een schipper er wat extras uit probeert te halen. Misschien was de overweging wel veel anders van die verlader.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Wij schippers geven vaak een ander de schuld, wij schippers willen vaak ,dat alles naar onze hand word gezet. Denk hierbij aan prive zaken, zoals internaat artsbezoek etc. Wanneer een winkelier hetzelfde gedrag zou tonen, had hij snel geen klanten meer. Mooi voorbeeld is Agrifirm met zijn duwbakken, wat veel duurder is, als vroeger op de oudewetse manier. Maar de planner was het gezeik zat, dat hij tig telefoontje moest plegen, om een schipper naar een andere losplaats te krijgen, dan afgesproken. En hoe kwam dat, omdat de schippers meestal voor te weinig vracht van A naar B bewogen en geen extra service wilde verlenen, overuren uitbetalen was al helemaal niet de gewoonte. Het is gewoon jammer, dat een groep schippers niet met een onderbouwd open calculatie naar zo veevoermajor is gestapt. En daarbij bv 10 j vervoersgarantie kan geven voor prijs X
    Want ik wil hier geen prijzen noemen , maar ik denk, wanneer een groep schippers met een voorstel komen, wat aanzienlijk hoger ligt dan de huidige prijs, dat zo veevoermajor zegt: ja maar dat betaal ik nu ook al?? Mensen willen graag weten, waaromen waarvoor ze ergens voor betalen. succes

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Een juiste prijs, volgens de verlader.
    Wel een positief stuk, maar er zijn kanttekeningen te plaatsen. Er worden nu huurprijzen betaald, die lager liggen voor een kempenaar, dan dat je zelf als aflosser kan krijgen. Als je als schipper een normaal leven wil leiden, en ook moet reserveren voor een nieuwbouwschip zal er toch meer moeten worden betaald. Zoals de verlader zegt, over 30 jaar is het over met de kleine vloot. Als er geen nieuwbouw komt is het een logisch effect. Nu gaan goede schepen naar de sloop, helaas, we zullen ze nodig hebben. De regelgeving is echter doorgeschoten, en er is te weinig tegen geageerd.
    Doordat voor veel schippers het gewoon een manier van leven is geworden, worden de lage prijzen geaccepteerd. Vervoer is goedkoop, en mag gewoon niet duurder worden.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Hoog tijd dus voor markttransparantie.

    Meneer le Cessie, met uw stelling ben ik het niet helemaal mee eens.
    Probeer maar eens twee normale salarissen uit een kempenaar te halen in deze markt.
    En dat lukt wel met een 1000 tonner.
    Dus de tarieven blijken te laag te zitten.
    Het is net als met arbeidskrachten in de binnenvaart, die zijn de afgelopen 20 jaar naar de knoppen geholpen, om maar zo goedkoop mogelijk te varen.

    Om beide weer op peil te krijgen, zijn we weer minstens 10 jaar verder, want je moet mensen weer interesseren om in de binnenvaart te laten werken met goede verdiensten en dat ook met een 500 tonner.

    Om dat te bewerkstelligen zou je moeten denken aan een verdubbeling van de vrachtprijs van het afgelopen jaar.

    En dat ga je niet redden, want dan gaan de grotere schepen het naar overslag havens brengen en daar word het overgeslagen op vrachtwagens en dan de silo in.
    En dat zou misschien een halve euro goedkoper zijn en zo is het balletje weer rond.

    Het is dus aan de verlader, wat zijn prioriteit heeft en niet aan ons.
    Hij is klant en betaald en beslist uiteindelijk.
    Op het eindproduct is het vaak te verwaarlozen.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Mooi interview, gewogen betoog en geen “calimero gemekker” maar legio kansen die hier beschreven worden. Volgens mij word het eens hoog tijd dat klant en vervoerder eens wat meer in direct contact met elkaar komen om al die toekomstvisies te gaan smeden of zelfs concreet te maken.

    Geplaatst door: E van Dam op
  • Het is inderdaad 10 voor 12 voor de toekomst van het kleine schip. De overheid maakt
    alles onzeker. Schepen die het al 50 jaar goed doen waar in geinvesteerd is door de jaren heen. Toch blijft het onzeker wat je nog te wachten staat. Als wij met de kleinere en touwens ook de grotere aan de geluids en emissie normen moeten voldoen, zullen we koud uitgesaneerd worden. Heel jammer. De meeste jonge starters willen over het algemeen ook een 1000 tonner en geen schip tussen de 500
    en 800 ton. Waarom snap ik niet met een kleiner schip heb je een veel lagere investering. De verdiensten onder de streep komen dicht bij die van een groter schip.

    Kleinere schepen zijn zeer flexible zowel voor de haarvaten maar ook gewoon omdat er nog heel veel kleinere partijen zijn.

    Geplaatst door: A. le Cessie op

Reageer

Zorgen over het kleine schip | Schuttevaer.nl

Zorgen over het kleine schip

Wil het vervoer over water een goede toekomst tegemoet gaan, dan moet de overheid daar meer energie in steken. Maar ook de binnenvaart zelf moet aan de slag en creatiever worden om de sector toekomstbestendig te maken. Dat zegt logistiek directeur Frank van Kerkhof van veevoederbedrijf ForFarmers. Zorgwekkend vindt hij dat kleine schepen in hoog tempo uit de markt verdwijnen.

Zorgen over het kleine schip

Grote binnenvaartklant ForFarmers ontevreden over rol overheid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Zo krap is hun marge schijnbaar ook niet. Ze hebben ook 24 miljoen eigen aandelen terug gekocht, dat doe je ook niet uit krapte.

    En meneer le Cessie een DGA moet zijn eigen wel een normaal geldend salaris geven minimum DGA salaris : 45000 bruto VOF en eenmanszaak zijn idd uitgesloten.

    Goede jaarwisseling en tijd om de vrachtprijs eens te overdenken!!

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Voerconcern ForFarmers Group heeft in het eerste halfjaar van 2017 een bedrijfsresultaat behaald van € 39 miljoen, 18% meer dan in dezelfde periode van 2016.

    De omzet steeg met 3,7% naar € 1,11 miljard. De totale voerafzet steeg met 3,6% naar 4,7 miljoen ton. De mengvoerafzet steeg harder, met ruim 6% naar 3,33 miljoen ton. Dat is het resultaat van groei in Nederland, Duitsland en België. In het Verenigd Koninkrijk daalde de voerafzet en het resultaat. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het bedrijf dat in 2016 naar de beurs ging.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Mijnheer Bennik,
    Dank voor Uw reactie. Maar wel een kanttekening. U stelt dat je met een kempenaar geen twee normale salarissen kunt halen en met een duizend tonner wel. In het algemeen geven de vennoten of aandeelhouders zich zelf geen salaris uitzonderingen daar gelaten. Maar of dat specifiek met een schip van 1000 ton
    wel gaat en met een kleiner schip niet, daar snap ik Uw motivatie niet. De verdiensten, en dat geld voor ieder schip, zitten uiteraard in het ondernemerschap
    van de eigenaar van het schip. Wat ik wel weet hoe groter de partij hoe lager de vracht per ton. Dat kun je goed zien dat je in de bovenrijn steeds minder 1000 tonners ziet. Die partijen verdwijnen voor lager ton vrachten in weer grotere
    schepen. Dat is nu eenmaal de markt. Ik ben ondanks dat we allemaal onder de kostprijs varen toch nog wel tevreden en leef er gelukkig goed van. Of dat twee salarissen zijn? U schijnt het te weten!

    Geplaatst door: A. le Cessie op
  • Verlader is koning ,maar deze hoor zich er wel naar te gedragen.
    Men wil zelfstandige ondernemers als reserve capaciteit ,dan hoor je daar wel naar te betalen.
    Een zelfstandige kan ook nergens op terugvallen als er geen lading is.( geen perspectief)
    Dan is de enige optie voor de verlader om zelf zijn vervoer te regelen met eigen materiaal en cao voor zijn eigen werknemers.
    Markttransparantie is een middel om de zelfstandige meer perspectief te geven ,zodat deze zich beter kan inzetten voor de verlader.
    Zo kan je bijvoorbeeld service “als snelle levering ” incalculeren in je vrachtprijs en bieden,en de verlader kan dan zijn goedkeuring hier geven.
    Ook de voorwaardens zijn transparant ,wat nu heel vaak bij de tussenpersoon wordt beloofd maar de vervoerder nergens wat vanaf weet.
    Zo is mij verteld bij een groot Rotterdams overslag bedrijf dat deze vaak zonder schepen komen,omdat de tussenpersonen vaak de hele dag aan met melken zijn om goedkope schepen te zoeken.
    Daardoor komt de planning vaak niet uit en wordt daardoor alles ingewikkeld en duur.

    Geplaatst door: Dorothe Grooten-Wendt op
  • Hein, als ze in de huur zitten, hebben ze maar te gaan, dat is de praktijk. En natuurlijk in de vrije markt, als er slecht wordt betaald, is het een logisch gevolg, dat een schipper er wat extras uit probeert te halen. Misschien was de overweging wel veel anders van die verlader.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Wij schippers geven vaak een ander de schuld, wij schippers willen vaak ,dat alles naar onze hand word gezet. Denk hierbij aan prive zaken, zoals internaat artsbezoek etc. Wanneer een winkelier hetzelfde gedrag zou tonen, had hij snel geen klanten meer. Mooi voorbeeld is Agrifirm met zijn duwbakken, wat veel duurder is, als vroeger op de oudewetse manier. Maar de planner was het gezeik zat, dat hij tig telefoontje moest plegen, om een schipper naar een andere losplaats te krijgen, dan afgesproken. En hoe kwam dat, omdat de schippers meestal voor te weinig vracht van A naar B bewogen en geen extra service wilde verlenen, overuren uitbetalen was al helemaal niet de gewoonte. Het is gewoon jammer, dat een groep schippers niet met een onderbouwd open calculatie naar zo veevoermajor is gestapt. En daarbij bv 10 j vervoersgarantie kan geven voor prijs X
    Want ik wil hier geen prijzen noemen , maar ik denk, wanneer een groep schippers met een voorstel komen, wat aanzienlijk hoger ligt dan de huidige prijs, dat zo veevoermajor zegt: ja maar dat betaal ik nu ook al?? Mensen willen graag weten, waaromen waarvoor ze ergens voor betalen. succes

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Een juiste prijs, volgens de verlader.
    Wel een positief stuk, maar er zijn kanttekeningen te plaatsen. Er worden nu huurprijzen betaald, die lager liggen voor een kempenaar, dan dat je zelf als aflosser kan krijgen. Als je als schipper een normaal leven wil leiden, en ook moet reserveren voor een nieuwbouwschip zal er toch meer moeten worden betaald. Zoals de verlader zegt, over 30 jaar is het over met de kleine vloot. Als er geen nieuwbouw komt is het een logisch effect. Nu gaan goede schepen naar de sloop, helaas, we zullen ze nodig hebben. De regelgeving is echter doorgeschoten, en er is te weinig tegen geageerd.
    Doordat voor veel schippers het gewoon een manier van leven is geworden, worden de lage prijzen geaccepteerd. Vervoer is goedkoop, en mag gewoon niet duurder worden.

    Geplaatst door: Rienk abrahamse op
  • Hoog tijd dus voor markttransparantie.

    Meneer le Cessie, met uw stelling ben ik het niet helemaal mee eens.
    Probeer maar eens twee normale salarissen uit een kempenaar te halen in deze markt.
    En dat lukt wel met een 1000 tonner.
    Dus de tarieven blijken te laag te zitten.
    Het is net als met arbeidskrachten in de binnenvaart, die zijn de afgelopen 20 jaar naar de knoppen geholpen, om maar zo goedkoop mogelijk te varen.

    Om beide weer op peil te krijgen, zijn we weer minstens 10 jaar verder, want je moet mensen weer interesseren om in de binnenvaart te laten werken met goede verdiensten en dat ook met een 500 tonner.

    Om dat te bewerkstelligen zou je moeten denken aan een verdubbeling van de vrachtprijs van het afgelopen jaar.

    En dat ga je niet redden, want dan gaan de grotere schepen het naar overslag havens brengen en daar word het overgeslagen op vrachtwagens en dan de silo in.
    En dat zou misschien een halve euro goedkoper zijn en zo is het balletje weer rond.

    Het is dus aan de verlader, wat zijn prioriteit heeft en niet aan ons.
    Hij is klant en betaald en beslist uiteindelijk.
    Op het eindproduct is het vaak te verwaarlozen.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Mooi interview, gewogen betoog en geen “calimero gemekker” maar legio kansen die hier beschreven worden. Volgens mij word het eens hoog tijd dat klant en vervoerder eens wat meer in direct contact met elkaar komen om al die toekomstvisies te gaan smeden of zelfs concreet te maken.

    Geplaatst door: E van Dam op
  • Het is inderdaad 10 voor 12 voor de toekomst van het kleine schip. De overheid maakt
    alles onzeker. Schepen die het al 50 jaar goed doen waar in geinvesteerd is door de jaren heen. Toch blijft het onzeker wat je nog te wachten staat. Als wij met de kleinere en touwens ook de grotere aan de geluids en emissie normen moeten voldoen, zullen we koud uitgesaneerd worden. Heel jammer. De meeste jonge starters willen over het algemeen ook een 1000 tonner en geen schip tussen de 500
    en 800 ton. Waarom snap ik niet met een kleiner schip heb je een veel lagere investering. De verdiensten onder de streep komen dicht bij die van een groter schip.

    Kleinere schepen zijn zeer flexible zowel voor de haarvaten maar ook gewoon omdat er nog heel veel kleinere partijen zijn.

    Geplaatst door: A. le Cessie op

Reageer