Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Laagwatertarieven ondermijnen concurrentiepositie binnenvaart’

Maasbracht

Het Maasbrachtse familiebedrijf Fransbergen Trading & Shipping is al ruim 30 jaar actief in de binnenvaart, vooral in bevrachtingen. Maar Fransbergen heeft ook een eigen reparatiebedrijf en vervoert niet alleen goederen, maar ook passagiers. Sinds oprichter Roelof Fransbergen het bedrijf in 2009 verliet, leidt de tweede generatie het bedrijf.

1 / 2
‘Laagwatertarieven ondermijnen concurrentiepositie binnenvaart'

‘Laagwatertarieven ondermijnen concurrentiepositie binnenvaart'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • E van Dam

    Citaat: “Wilmer Fransbergen is ervan overtuigd dat er voor bevrachters ook in de toekomst nog een grote rol is weggelegd. De makelaar in de binnenvaart heeft volgens hem nog steeds toegevoegde waarde en spreekt zowel de taal van de schipper als van de verlader.”

    Er worden hier toch 2 zaken door elkaar gehaald die duidelijk geschieden dienen te worden. Er zijn 1 Bevrachters, en 2 Makelaars in scheepsvrachten. Die zijn toch echt niet met elkaar te verwarren.

    Verder een leuk artikel met een duidelijke mening, succes met uw onderneming!

  • Christian Hilger

    als de subsidies op zijn gaat de watertruck ook verdwijnen. dat is het zelfde system hoe de voormalig ostduitse Duwvaart. de Duwbaken krijgen geen onderhoud en de duwboten te wenig. Een Duwboot hef meer Personel en Brandstoff nodig. als een schade gebeurt met een Duwbak was het niemand.

    de duwvaart met permanent wisselnde bakken en duwbooten en bemanningen is heel duur.

    maar met subsidies gaan het dat man goedkoper is als met bestande schepen. Die verdwijnen dan en de subsidies stoppen maar een Vrachtwagen is slechts een Euro duurder.

  • W. van der Molen

    Leuk artikel , ben het helemaal met Peter Kruijt eens, probleem is het te ver naar beneden schieten van de vrachten ,dit ontneemt vooral de kleinere schepen , hun bestaans recht. Het gevolg is dat bij een te krappe markt weer hele inhaalslag gemaakt moet worden om het jaar weer recht te trekken. Voor beide partijen zijn de extremen niet leuk. Wat we dan met de opmerkingen van onze minister Schulz laatst in een artikel in de Skrant, moeten : de binnenvaart moet meer aan schaalvergroting doen en zich daarna verenigen in een coöperatie …………… dan denk ik ze loopt al een aantal jaren achter , ze is niet bij de les ! Dit hebben we al een keer beleeft . Coöperatief handelen is toen behoorlijk tegen gewerkt!

  • Duo Welbekend

    Subsidie Watertruck aanvragen waar 70 % van de huidige goederenstromen mee wordt ondermijnt ,dat is ook niet eerlijk meneer Fransbergen!

  • P.C. Kruijt

    Niet eerlijk.

    1. Een bevrachter kan een reis aan meerdere schippers aanbieden en zijn (openings)tarief erbij noemen. Zodra een schipper een tarief heeft genoemd zit hij ‘vast’ en kan hij ondertussen niet verder kijken. Dat is niet eerlijk.
    2. Bevrachters hebben over het algemeen een beter inzicht in vraag en aanbod dan schippers aangezien zij de hele dag nergens anders mee bezig zijn en veelal in gesprek zijn met andere bevrachters die ook de hele dag nergens anders mee bezig zijn. Hiermee heeft de bevrachter een voorsprong op de schipper in de vrachtonderhandeling. Dat is niet eerlijk.
    3. Door eigen (huur)schepen in te schrijven in Vrachtindicator hebben bevrachters hetzelfde inzicht als schippers in de ontwikkeling van de vrachtprijs. Naast genoemde voordeel onder punt 2 is dat niet eerlijk.
    4. Naast bemiddelaar van de schipper is de bevrachter net zo goed bemiddelaar van de verlader. Hierdoor ontstaat een scheve verhouding, daar de belangen van een verlader voor de bevrachter financieel vaak zwaarder wegen dan die van de particuliere schipper. Dat is niet eerlijk.
    5. Prijsschommelingen door hoog- en laagwater zijn voor de schipper net zo vervelend als voor de verlader. Maar worden mede veroorzaakt de voortdurende, dagelijkse zoektocht naar de laagste vervoersprijs. Dit geeft een omgekeerd effect op het moment dat de kaarten (lees: waterstand) anders liggen. De schuld hiervoor alleen bij de schipper leggen is dus niet eerlijk.
    6. De kleine tonnage is mede verdwenen door het gebrek aan financiële waardering voor hun aanwezigheid waarmee het exploitabel houden vaak te ingewikkeld wordt. Dit wordt nu duidelijk door het verdwijnen van de vloot. Verwachten dat mensen voor een modaal loon dag en nacht beschikbaar zijn op een klein schip is niet eerlijk.

    Verder wel een aardig artikel. Succes!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook