Zeevrachtenmarkt: Gouden tijd tankers lijkt voorbij

Voor de capesizers dalen de huren en vrachten alweer. Niet veel, maar er werd eigenlijk gerekend op een verdere verbetering. De gemiddelde charterhuur daalde tot iets onder $ 7200 per dag. Maar wellicht kan de tyfoon Nepurtak weer voor een verbetering zorgen door congestie in de havens. Analisten verwachten dat de markt voor capesizers in het tweede halfjaar kan verbeteren onder invloed van maatregelen van de Chinese overheid.

Zeevrachtenmarkt: Gouden tijd tankers lijkt voorbij

Voor de handysizers bleef de markt vriendelijk, de gemiddelde charterhuur steeg tot $ 5200 per dag, niet geweldig maar in de zomer stijgen de huren normaliter niet veel. Lange tijd zaten de panamaxen (65.000-100.000 dwt) in de hoek waar de klappen vielen. Maar plotseling keerde het tij en verbeterden de charterhuren, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur ging naar $ 6600 per dag en dat was al 10 maanden niet gehaald. De panamaxen profiteerden met name van meer kolenreizen naar China als gevolg van de sluiting van veel Chinese mijnen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Gouden tijd tankers lijkt voorbij | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Gouden tijd tankers lijkt voorbij

Voor de capesizers dalen de huren en vrachten alweer. Niet veel, maar er werd eigenlijk gerekend op een verdere verbetering. De gemiddelde charterhuur daalde tot iets onder $ 7200 per dag. Maar wellicht kan de tyfoon Nepurtak weer voor een verbetering zorgen door congestie in de havens. Analisten verwachten dat de markt voor capesizers in het tweede halfjaar kan verbeteren onder invloed van maatregelen van de Chinese overheid.

Zeevrachtenmarkt: Gouden tijd tankers lijkt voorbij

Voor de handysizers bleef de markt vriendelijk, de gemiddelde charterhuur steeg tot $ 5200 per dag, niet geweldig maar in de zomer stijgen de huren normaliter niet veel. Lange tijd zaten de panamaxen (65.000-100.000 dwt) in de hoek waar de klappen vielen. Maar plotseling keerde het tij en verbeterden de charterhuren, zowel op de Atlantische routes als in het Verre Oosten. De gemiddelde charterhuur ging naar $ 6600 per dag en dat was al 10 maanden niet gehaald. De panamaxen profiteerden met name van meer kolenreizen naar China als gevolg van de sluiting van veel Chinese mijnen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer