Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

ASV hoeft voor Agora niet te rekenen op minister

DEN HAAG

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ziet geen taak voor de overheid weggelegd bij het in de markt zetten van een veiling van vracht voor de binnenvaart, zoals de ASV met Agora voorstelt. Het opleggen van een verplichte deelname van verladers en vervoerders ziet ze niet zitten.

1 / 1
ASV hoeft voor Agora niet te rekenen op minister

ASV hoeft voor Agora niet te rekenen op minister

Tweede Kamerlid Betty de Boer stelde Kamervragen aan de minister. Ze verwees naar het rapport ‘Marktwerking en Samenwerking in de Binnenvaart’ uit 2012. Hierin opperden de onderzoekers van de Nyenrode Business Universiteit dat via een veilingsysteem voor de spotmarkt lading op een transparante manier kan worden verhandeld. Daar is dan wel een onafhankelijke veilingmeester voor nodig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Piet Bennik

    Uw opmerking is geheel juist meneer Smitsman.

    Ik lees dit stuk met gemengde gevoelens.
    Ik weet ook niet waar het verhaal vandaan komt dat de ASV de overheid iets wil opleggen om uit te voeren.
    We hebben alleen onze plannen gedeeld om te kijken hoe de overheid hier tegenover staat.

    Even voor de duidelijkheid de ASV is de bedenker van het plan, hetgeen wat al in 2012 geadviseerd was, maar de ASV geeft ook aan dat dit plan door de schippers en organisaties gedragen en verder uitgewerkt moet worden.
    Zo is het ook besproken in de vergadering van de ESO, waar de ASV was uitgenodigd was om het plan uit te leggen.
    Wat ons verbaasde was dat de Nederlandse delegatie van de ESO er niet bij was, terwijl het toch een Nederlands initiatief is voor een betere marktpositie van de schipper.

    De AGORA moet een Europese coöperatie worden van schippers, dus geen bemoeienis van de overheid, zoals de minister beweerd.
    Het is dus zaak dat alle Europese schippers gaan samenwerken en een onafhankelijke markt meester in dienst te nemen, om een betere marktpositie te krijgen.

    Een samenwerking wil de minister zo graag, maar uiteraard niet op deze manier.
    Ze pretendeert coöperaties zoals ze nu zijn in combinatie met allerlei markt observators als Logos en Bargelink enzovoorts, helaas geven deze sites alleen maar informaties achteraf, dit is helder maar de toekomst blijft vaag.
    Het AGORA plan behelst dat het aanbod vooraf wordt geplaatst en vrij op de markt te brengen, zodat de schipper hierop openbaar kan bieden, hierin krijgen bevrachters ook een andere positie.
    Alleen op deze wijze krijgen we benodigde / beloofde (Albeda akkoord en advies van Dhr Verberk in 2010) markttransparantie, alle andere initiatieven geven markobservatie weer en dat is héél wat anders!

    Ik kan u alleen adviseren eens op de ASV site te kijken en uw gedachten eens laten gaan over de positie van u in de afgelopen 20 jaar.
    Daarbij hopen we dat u dan ook de enquête invult om ons meer inzicht te geven hoe de schipper er over denkt.

  • M Smitsman

    We kunnen uiteindelijk de conclusie wel trekken dat ook maar iets wat ten gunste van de binnenvaart of hun marktpositie zou kunnen komen, niet op enige vorm van steun van deze minister kan rekenen. Het gemak waarmee ze kamerbreed gedragen moties naast zich neerlegt en kreten bezigt als; vindt deze motie niet wenselijk of ontraadt deze motie en ga zo nog maar even door. Zo ook weer met dit voorstel. Mevrouw de minister, als de marktwerking datgene gedaan had wat het door u gekoesterde woord suggereert…

  • Duo Onbekend

    Verbied dan ook gelijk de websites waar men schepen kan volgen waar deze zich bevinden excellentie!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook