Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

BLN: ‘Watertruck+ is luchtkasteel’

Willebroek

Er is nog geen werf, geen exploitatieopzet, geen zicht op financiering en geen drie miljoen ton nieuwe lading voor de 28 duwbakjes en drie duwboten die de Vlaamse overheid met subsidie wil laten bouwen. Dat stelt de Nederlandse brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer.

1 / 1
BLN: ‘Watertruck+ is luchtkasteel'

BLN: ‘Watertruck+ is luchtkasteel'

‘Vlaamse overheid moet niet op ondernemersstoel gaan zitten’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • A. le Cessie

    Het word tijd dat de bonden nu eens een echt onderzoek laten uitvoeren, door een gerenomeerd
    onderzoeks buro.

    Iedeeen maakt zich zorgen over het kleine schip.
    Waarom eigenlijk? Je kunt er een goede besomming mee maken. Je hebt een relatief kleine investering met een hoog rendement. Hier doet inderdaad de markt zijn werk.
    De tarieven voor de kleinere tonnages doen het beter dan voor de grotere partijen.
    Alleen vraag je je dan af, wat is klein, de marges zijn nu weer flinterdun. Een 135 meter ligt in kostprijs net iets lager dan een 110 meter
    dus die kan iets goedkoper. Een KVB ligt waarschijnlijk nog iets gunstiger.
    Maar de echte kleine schepen zeg maar van 300-1000 ton, zijn in de markt niet slecht in de vracht per ton. Een ander verhaal is de marktwaarde, deze is niet marktcomform. Dat komt niet omdat er niet genoeg verdient word, maar jonge ondernemers willen niet meer op een klein schip. Het volgende probleem is natuurlijk de leeftijd van de schepen, er is nog een hele jaren
    50-60 vloot. Maw. deze schepen zijn allemaal ouder dan 60 jaar. Als je de toekomstige eisen leest, gaat dit een probleem worden.
    In principe is er al ondercapaciteit in de kleiner
    tonnages, maar wat zegt dat? Een partij van 500t past immers ook in een 110 meterschip. En de haarvaten van Nederland? in mijn ogen noodzakelijk
    maar we kunnen goed zonder. Immers, je vervoert naar Oss, voor de laagst denkbare vracht, met grote schepen en vandaar rij je in een halfuur naar de Brabantse kanaal bestemmingen.
    Ik zou zeggen doe goed onderzoek en laat de markt
    zijn werk doen. Als je echt behoefte aan een kleiner schip hebt, is het in paar maanden gebouwd.

    Het gaat U allen goed!

  • Duo Onbekend

    Het is erg geloofwaardig dat iedereen die contact had met minister Weyts een uniform antwoord terug kreeg.(hetzelfde antwoord wat BLN ook terug kreeg)
    Dus wij worden als uniforme burger van Europa behandeld ,dus zou zeggen geef ons ook dan even 11,5 mijoen euro subsidie.
    Zo kan iedereen uniforme schepen bouwen ,en kunnen wij de taart goed uniform verdelen.
    Betwijfel dat dit een luchtkasteel is BLN,zo is SHELL ook aan subsidies gekomen voor zijn LNGtankers ,alleen worden ze nu ondere een rederij gebouwd ,zodat het niet zo opvalt.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook