Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Column: ‘Beurs is zo gek nog niet’

Woudrichem

‘Slechts weinig onderdelen van de moderne binnenvaart vormen momenteel een bloeiend bedrijf.’ Dit is een citaat uit een boekje uit 1988 waarin twee belangrijke binnenvaartmusea (Antwerpen en Rotterdam) hun binnenvaartcollectie tonen.

1 / 1
Column: ‘Beurs is zo gek nog niet'

Column: ‘Beurs is zo gek nog niet'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • Piet Bennik

    Beste Bart,

    Toevallig dat jij nu een column schrijft over markttransparantie, en van vroeger tot heden. Ook haal je ons als ASV aan met betrekking tot de beurs en je eigen BLN met betrekking tot samenwerken.

    Voor mij een mooie aanleiding om eens wat toe te voegen zonder een kritische noot. De ASV heeft afgelopen week een goed gesprek gehad met de Europese Commissie, dit naar aanleiding van onze aanvraag om 10 miljoen van het reservefonds te mogen gebruiken. Nu zijn daar de gesprekken zeer goed verlopen en sluiten deels aan op jouw column.

    Het idee van ons, om markttransparantie te creëren vanuit de binnenvaart is daar goed ontvangen. Het systeem zou ook kunnen aansluiten bij de gedachte en adviezen van de BLN i.v.m. samenwerken binnen de binnenvaart. We streven hierbij naar samenwerking zonder verplichtingen, zonder inleveren van eigen identiteit. Daarbij komend resultaat als de verlader uiteraard ook meewerkt is dat er markttransparantie ontstaat, hetgeen weer goed is voor de prijs ontwikkeling voor beide partijen. Daarmee pakken we het milieu imago van de binnenvaart ook nog eens positief op door minder leegvaart, dus minder uitstoot en daarnaast egalere prijzen en betere verdienste om hiermee weer te innoveren.

    Wij hebben na overleg met de Europese Commissie goede verwachtingen over de mogelijkheden van markttransparantie en zullen met de ESO en EBU om de tafel gaan om met hen te bespreken op welke wijze wij dat denken vorm te geven.
    Kortom het bovenstaande is een uniek plan met uitsluitend winnaars, alleen is het nu de beurt aan de watertransportwereld (zowel de binnenvaart, als de opdrachtgevers) om over de toekomst na te denken, en actie te ondernemen voor een betere en evenwichtigere marktsituatie.

    Goede vaart,

  • J. van Wijk

    Beste Bart,
    Ik denk dat er zondermeer veel mensen je op dit punt kunnen volgen, ik ben daar één van.
    Maar gezien de ervaringen met de EUBO ooit opgezet door Anton van Megen, is dit nog een baken van Jojada Verrips te ver.

    We hebben dan n.l. te maken met mensen die:

    1] De bakens nog steeds niet hebben verzet.
    2} De bakens al te ver hebben verzet.
    3] Die niet met lozers wilden samenwerken.

    Bij de verder niet genoemde collega’s zullen we dan de sympathisanten moet zien te vinden.
    Dit nog los van de veranderde economische situatie waarin de binnenvaart op dit moment verkeert.
    Toen het water bij menigeen aan, of zelfs over de lippen stond, was de steun redelijk breed in te schatten.
    Ik zelf denk, dat er juist in een voor de binnenvaart opgaande markt, beter zaken gedaan kunnen worden om iets te organiseren, dan bij een neergaande markt, want dan is het verladend bedrijfsleven totaal niet geïnteresseerd.
    Maar waar we nu weer een economisch veertje van onze lippen kunnen blazen, ben ik benieuwd hoeveel volgers je hierop krijgt.

    Gr. Sjaak van Wijk

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook