Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

BVB: ‘Eén op vier vrachtwagens kan slimmer over water’

ROTTERDAM

Bavaria, N + P Recycling Group en containerterminal BCTN zijn gekozen tot winnaars van The Blue Road Awards. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) reikte de awards uit tijdens het congres ‘Verzilveren van logistieke kansen’ van het 25-jarige Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB).

1 / 1
BVB: ‘Eén op vier vrachtwagens kan slimmer over water'

BVB: ‘Eén op vier vrachtwagens kan slimmer over water'

De awards, die woensdag 30 september voor de eerste keer werden uitgereikt, zijn een erkenning voor Nederlandse bedrijven die hun goederen op een slimme manier via de binnenvaart vervoeren. Deze ‘koplopers’ vormen een trend, waarbij het vervoer over water een vast onderdeel wordt van hun logistieke keten. Door deze verschuiving wordt bespaard op de uitstoot van CO2 en wordt het drukke wegennet ontlast.

De uitslag was een mix van 800 stemmen via de BVB-website en de stemmen van 136 deelnemers aan het BVB-jubileumcongres. Andere genomineerden waren (bij de bestaande binnenvaartverladers) Tata Steel en Scania Logistics, (bij de nieuwe binnenvaartverladers) Nutricia Advanced Medical Nutrition en Oerlemans Foods, (bij de inland terminals) Barge Terminal Tilburg, Combi Terminal Twente, Logistiek Centrum Gorinchem en Inland Terminal Veghel.

Maatwerk Voorlichting Binnenvaart

Door Maatwerk Voorlichting Binnenvaart, het project waarbij het BVB bedrijven gerichte adviezen geeft om binnenvaart in de logistieke keten toe te passen, zijn ruim 45.000 vrachtwagenbewegingen overgeheveld naar het water. Door deze effectieve aanpak zijn naast de eerder genoemde genomineerden ook andere bedrijven als Aviko, Heinz en Mars naar de binnenvaart overgestapt. Zij kozen zo voor duurzaam vervoer met een drie- tot zesmaal lagere uitstoot van CO2 ten opzichte van wegvervoer.

In haar toespraak gaf minister Schultz aan bijzonder tevreden te zijn met de manier waarop de binnenvaart deze ruim 45.000 vrachtwagenladingen van de weg naar het water haalde. Schultz: ‘Dat is een prachtig voorbeeld van hoe we onze vaarwegen beter kunnen benutten. Het water komt steeds beter in beeld bij de verladers en de logistieke dienstverleners. Het is belangrijk verladers te blijven verleiden; de grens van de capaciteit van onze rivieren is nog lang niet in zicht. We kunnen met het water nog veel kansen verzilveren om het vervoer duurzamer en efficiënter te maken.’

Modernste vloot

Met 7.000 schepen beschikt Nederland over de modernste binnenvaartvloot van Europa. Binnenvaartschepen vervoeren jaarlijks 365 miljoen ton lading (gelijk aan 11,9 miljoen vrachtwagens) waarvan 5 miljoen containers, op de meest energiezuinige manier. De Nederlandse binnenvaart is daarmee toonaangevend in Europa. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart stelt dat de logistiek in Nederland nog een stuk slimmer kan.

‘Het Nederlands bedrijfsleven is zich nog onvoldoende bewust van de mogelijkheden die de binnenvaart biedt, zeker in combinatie met het wegvervoer. Door hier slimme combinaties in te maken moet het mogelijk zijn om één op de vier vrachtwagens van de weg te houden’, aldus BVB-voorzitter Annette Augustijn. (DvdM)

In Schuttevaer volgende week meer over het

BVB-jubileumcongres ‘Verzilveren van logistieke kansen’

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook