Zeevrachtenmarkt: Lage olieprijs is blijvertje

Wereldwijd daalt het aantal orders voor de scheepswerven. Chinese werven hadden vooral ingezet op de bouw van droge-bulkschepen. De voortdurend belabberde markt voor droge-ladingschepen is voor de Chinese werven een groot probleem geworden. Zuid-Korea is in staat tankers en containerschepen tegen concurrerende prijzen te bouwen en de Japanse werven hebben het voordeel van de goedkope yen.

Reders van droge-ladingschepen hebben steeds meer redenen om schepen vervroegd naar de sloop te brengen. Behalve de slechte vrachtenmarkt en de redelijke prijzen die de slopers momenteel betalen, spelen de extra kosten mee die regelgeving op het gebied van brandstofverbruik, CO2 en ballastwater gaan veroorzaken. Die zijn in deze zwakke markt niet terug te verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Lage olieprijs is blijvertje | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Lage olieprijs is blijvertje

Wereldwijd daalt het aantal orders voor de scheepswerven. Chinese werven hadden vooral ingezet op de bouw van droge-bulkschepen. De voortdurend belabberde markt voor droge-ladingschepen is voor de Chinese werven een groot probleem geworden. Zuid-Korea is in staat tankers en containerschepen tegen concurrerende prijzen te bouwen en de Japanse werven hebben het voordeel van de goedkope yen.

Reders van droge-ladingschepen hebben steeds meer redenen om schepen vervroegd naar de sloop te brengen. Behalve de slechte vrachtenmarkt en de redelijke prijzen die de slopers momenteel betalen, spelen de extra kosten mee die regelgeving op het gebied van brandstofverbruik, CO2 en ballastwater gaan veroorzaken. Die zijn in deze zwakke markt niet terug te verdienen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer