Ook kleintjes doen het nog goed

Als gevolg van de grote internationale belangstelling voor de zeer sterke Damen ASD-slepers, verdwijnt de bouw van kleinere standaardsleepboten enigszins naar de achtergrond. Maar de Damen wervengroep, die met het ontwerp en de bouw hiervan groot is geworden, levert ook nog regelmatig nieuwe slepers op in het kleinere segment.

Ook kleintjes doen het nog goed

Een overzicht van de recente opleveringen: in maart en april zijn vlak na elkaar vijf Damen StanTugs opgeleverd. De grootste waren slepers van het type StanTug 2608 met de namen Steve en Jade. Beide havenslepers met een lengte van 26 meter, die ook als brandblusvaartuig kunnen worden ingezet. De sleper Steve, voortgestuwd door twee Caterpillar 3512 diesels, heeft een vermogen van 3300 pk en een trekkracht van 50 ton. Eigenaar is Société Chérifienne de Remorquage et d’Assistance (SCRA) uit Marokko. Het zusterschip Jade is eveneens naar dit Afrikaanse land vertrokken om daar voor Offshore Maroc aan de slag te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ook kleintjes doen het nog goed | Schuttevaer.nl

Ook kleintjes doen het nog goed

Als gevolg van de grote internationale belangstelling voor de zeer sterke Damen ASD-slepers, verdwijnt de bouw van kleinere standaardsleepboten enigszins naar de achtergrond. Maar de Damen wervengroep, die met het ontwerp en de bouw hiervan groot is geworden, levert ook nog regelmatig nieuwe slepers op in het kleinere segment.

Ook kleintjes doen het nog goed

Een overzicht van de recente opleveringen: in maart en april zijn vlak na elkaar vijf Damen StanTugs opgeleverd. De grootste waren slepers van het type StanTug 2608 met de namen Steve en Jade. Beide havenslepers met een lengte van 26 meter, die ook als brandblusvaartuig kunnen worden ingezet. De sleper Steve, voortgestuwd door twee Caterpillar 3512 diesels, heeft een vermogen van 3300 pk en een trekkracht van 50 ton. Eigenaar is Société Chérifienne de Remorquage et d’Assistance (SCRA) uit Marokko. Het zusterschip Jade is eveneens naar dit Afrikaanse land vertrokken om daar voor Offshore Maroc aan de slag te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer