Nederlands binnenvaartladingaandeel in Duitsland stijgt naar 58%

Het vervoer over Duitse binnenwateren is in 2014 met 0,7% toegenomen naar 228,5 miljoen ton. Dat meldt het statistisch bureau Destatis in Wiesbaden. Het Nederlands aandeel is opnieuw toegenomen, met 2,9% naar 131,7 miljoen ton (58%); dat van Duitse schepen nam 2,9% af naar 69,1 miljoen ton (30%).

De vervoersprestatie (vervoerde tonnen over afgelegde kilometers) van alle schepen op Duitse binnenwateren nam volgens Destatis af met 1,6% naar 59,1 miljard tonkilometer. In Duitsland kwam het afgelopen jaar 103,9 miljoen ton lading over water het land binnen, met name vanuit Nederlandse en Belgische zeehavens. Deze veruit de grootste ladingstroom was 0,6% minder dan in 2013. De kleinste stroom, het doorgaand vervoer (transit) naar en van de Donau, de Moezel , Polen en Zwitserland, nam 6,9% af naar 18,4 miljoen ton. Positief ging het met de export vanuit Duitsland, met een ladingvolume dat 5,7% steeg naar 50,6 miljoen ton. Een kleine toename was er ook in het binnenlands vervoer, met 1,7% naar 55,6 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederlands binnenvaartladingaandeel in Duitsland stijgt naar 58% | Schuttevaer.nl

Nederlands binnenvaartladingaandeel in Duitsland stijgt naar 58%

Het vervoer over Duitse binnenwateren is in 2014 met 0,7% toegenomen naar 228,5 miljoen ton. Dat meldt het statistisch bureau Destatis in Wiesbaden. Het Nederlands aandeel is opnieuw toegenomen, met 2,9% naar 131,7 miljoen ton (58%); dat van Duitse schepen nam 2,9% af naar 69,1 miljoen ton (30%).

De vervoersprestatie (vervoerde tonnen over afgelegde kilometers) van alle schepen op Duitse binnenwateren nam volgens Destatis af met 1,6% naar 59,1 miljard tonkilometer. In Duitsland kwam het afgelopen jaar 103,9 miljoen ton lading over water het land binnen, met name vanuit Nederlandse en Belgische zeehavens. Deze veruit de grootste ladingstroom was 0,6% minder dan in 2013. De kleinste stroom, het doorgaand vervoer (transit) naar en van de Donau, de Moezel , Polen en Zwitserland, nam 6,9% af naar 18,4 miljoen ton. Positief ging het met de export vanuit Duitsland, met een ladingvolume dat 5,7% steeg naar 50,6 miljoen ton. Een kleine toename was er ook in het binnenlands vervoer, met 1,7% naar 55,6 miljoen ton.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer