Zeevrachtenmarkt: Cijfers tonen hoe het mis ging in droge-ladingmarkt

Steeds meer jaarverslagen van rederijen komen beschikbaar en de droefenis van de droge-ladingmarkt heerst alom. En natuurlijk opnieuw oproepen om geen nieuwbouworders te plaatsen en oudere schepen versneld naar de sloop te brengen.

Waar ging het mis in de droge-ladingmarkt? Volgens cijfers van de UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) groeide de vlootcapaciteit tussen 2000 en 2008 gemiddeld met 4,55% per jaar. Tijdens dezelfde periode groeide het ladingaanbod met circa 4,65%. Vreemd genoeg inspireerde deze cijfers reders om nieuwe schepen te bestellen. Met dramatische gevolgen. In 2009 groeide de vlootcapaciteit met bijna 7%. Dit zou niet zo erg zijn geweest ware het niet dat het ladingaanbod gelijktijdig met bijna 5% daalde. En het werd nog erger. In de jaren 2010 tot en met 2013 groeide de vloot stormachtig met gemiddeld 12% per jaar, terwijl de hoeveelheid droge-bulklading slechts steeg met gemiddeld 4% per jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Cijfers tonen hoe het mis ging in droge-ladingmarkt | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Cijfers tonen hoe het mis ging in droge-ladingmarkt

Steeds meer jaarverslagen van rederijen komen beschikbaar en de droefenis van de droge-ladingmarkt heerst alom. En natuurlijk opnieuw oproepen om geen nieuwbouworders te plaatsen en oudere schepen versneld naar de sloop te brengen.

Waar ging het mis in de droge-ladingmarkt? Volgens cijfers van de UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) groeide de vlootcapaciteit tussen 2000 en 2008 gemiddeld met 4,55% per jaar. Tijdens dezelfde periode groeide het ladingaanbod met circa 4,65%. Vreemd genoeg inspireerde deze cijfers reders om nieuwe schepen te bestellen. Met dramatische gevolgen. In 2009 groeide de vlootcapaciteit met bijna 7%. Dit zou niet zo erg zijn geweest ware het niet dat het ladingaanbod gelijktijdig met bijna 5% daalde. En het werd nog erger. In de jaren 2010 tot en met 2013 groeide de vloot stormachtig met gemiddeld 12% per jaar, terwijl de hoeveelheid droge-bulklading slechts steeg met gemiddeld 4% per jaar.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer