Zeevrachtenmarkt: Meer ijzererts scheelt iets

Er kwam in Brazilië wat meer ijzererts op de markt, waardoor de huren en vrachten voor de capesizers iets konden verbeteren. Maar het kan zijn dat de Vale-schepen van de gelijknamige mijnbouwer het leeuwendeel van de ladingen gaan vervoeren.

In China blijven de winningskosten van ijzererts stijgen en worden steeds meer mijnen gesloten. Dat is goed nieuws voor de Braziliaanse en Australische mijnbouwers. Het zou ook goed nieuws voor de capesizers kunnen zijn, maar daar zijn er teveel van om snel uit het dal te komen. Als Vale de valemaxen van 400.000 dwt inzet zullen de overige capesizers weinig te vervoeren hebben. Officieel mogen valemaxen geen Chinese havens aandoen, maar dat is al een aantal keren wel gebeurd. Bovendien heeft Vale in Maleisië de mogelijkheid om de lading daar over te laden in capesizers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer