The Blue Road Map wijst verladers de weg over water

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) introduceert een online routeplanner voor het verladende bedrijfsleven met de naam ‘The Blue Road Map’. Verladers kunnen daarmee online hun weg vinden op het water, te vergelijken met 9292ov.nl voor het openbaar vervoer.

The Blue Road Map wijst verladers de weg over water
  • Logistieke experts BVB geven vervolgadvies op maat

Door Dirk van der Meulen
Het is de eerste vrij toegankelijke online routeplanner die zowel de mogelijkheden voor containervervoer als bulkvervoer berekent. De betaversie staat online op www.blueroadmap.nl
De overzichtelijke tool kan routes berekenen in Nederland, België, grote delen van Duitsland en Noord-Frankrijk. Na het invoeren van een aantal basisgegevens op de the Blue Road map (herkomst, bestemming, soort en hoeveelheid lading, enz.) krijgt de verlader een reisadvies met daarin de mogelijkheden.

Wilco Volker, marketing manager bij het BVB: ‘Het BVB krijgt vrijwel wekelijks vragen als: "Kan ik van A naar B over water?", "Wat is de dichtstbijzijnde terminal of haven?", "Wat is de reistijd op een bepaald traject?" Deze informatie was tot voor kort moeizaam te vinden op het internet. Dat maakte de stap naar het vervoer over water minder transparant. The Blue Road map geeft eenieder die zich oriënteert op de mogelijkheid om goederen over water te vervoeren op een hele praktische manier de eerste antwoorden.’

Wat kost het?

Op de vraag wat het vervoer kost krijgt de verlader niet direct antwoord. ‘Daarvoor kan de verlader bij ons maatwerkteam terecht’, zegt Volker. ‘The Blue Road map dient vooral om de eerste vragen te beantwoorden, om vervolgens in contact te treden met het BVB. Afhankelijk van de vraag helpen wij het betreffende bedrijf verder. Dat is zoals het nu werkt.’

Voor de toekomst heeft het BVB nog een ‘wishlist’. Daar hoort volgens Volker een lijst met aanbieders (die ook BVB-sponsor zijn) zeker bij, net als het toevoegen van de tankvaart, uitbreiden van het zoekgebied naar Donau en Frankrijk, CO2-berekeningen etc. ‘Theoretisch is het zelfs mogelijk om een "kostprijs" te berekenen voor de reis. Wij zijn er op dit moment nog niet zeker van of een dergelijke calculatie betrouwbaar genoeg is. Bovendien komt dan de volgende vraag of het op het gebied van mededingingswetgeving mag en de markt het überhaupt accepteert.’

Logistieke experts

Het daadwerkelijke toepassen van binnenvaart in de logistieke keten blijft dus maatwerk. Voor vervolgstappen of gedetailleerd advies op maat kunnen verladers vanuit the Blue Road map contact opnemen met de logistiek experts van het BVB. De logistieke experts hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven naar het water.

Na eerdere succesverhalen, maakten recent weer twee verladers bekend meer over water te gaan vervoeren. Nutricia en Rubber Resources zijn overtuigd dat the Blue Road een toegevoegde waarde heeft in hun logistieke keten. Gezamenlijk halen deze bedrijven bijna 5000 vrachtwagenbewegingen van de weg. Hiermee worden niet alleen de wegen verder ontlast, maar levert het ook CO2 reductie op. Deze transities zijn mede tot stand gekomen door logistiek advies en bemiddeling van het BVB. ‘Doelstelling van het BVB is om meer geïnteresseerden in de binnenvaart over de streep te trekken en de routeplanner zal hier zeker aan bijdragen’, verwacht Wilco Volker.

Berekening

De huidige betaversie van the Blue Road Map werd samen met software ontwikkelaar Cofano uit Sliedrecht gebouwd. De routes die worden berekend zijn afhankelijk van een breed scala aan factoren. Zo wordt rekening gehouden met scheepstypen, type vaarwegen en verschillende kruissnelheden. Ondanks dat er uitgebreid is getest zal het BVB blijven schaven aan al deze factoren om een zo betrouwbaar mogelijk advies te kunnen geven.

In de toekomst wil het BVB de routeplanner in fases verder uitbreiden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, ook qua functionaliteiten. Hierbij wordt gedacht aan het toevoegen van containerlijndiensten, tankvaartterminals en het berekenen van de CO2-besparing. Het BVB wil daarmee de mogelijke drempels tot de binnenvaart steeds verder te verlagen. Wilco Volker: ‘De basis van de boom staat, we kunnen hem nu verder optuigen.’

The Blue Road Map wijst verladers de weg over water | Schuttevaer.nl

The Blue Road Map wijst verladers de weg over water

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) introduceert een online routeplanner voor het verladende bedrijfsleven met de naam ‘The Blue Road Map’. Verladers kunnen daarmee online hun weg vinden op het water, te vergelijken met 9292ov.nl voor het openbaar vervoer.

The Blue Road Map wijst verladers de weg over water
  • Logistieke experts BVB geven vervolgadvies op maat

Door Dirk van der Meulen
Het is de eerste vrij toegankelijke online routeplanner die zowel de mogelijkheden voor containervervoer als bulkvervoer berekent. De betaversie staat online op www.blueroadmap.nl
De overzichtelijke tool kan routes berekenen in Nederland, België, grote delen van Duitsland en Noord-Frankrijk. Na het invoeren van een aantal basisgegevens op de the Blue Road map (herkomst, bestemming, soort en hoeveelheid lading, enz.) krijgt de verlader een reisadvies met daarin de mogelijkheden.

Wilco Volker, marketing manager bij het BVB: ‘Het BVB krijgt vrijwel wekelijks vragen als: "Kan ik van A naar B over water?", "Wat is de dichtstbijzijnde terminal of haven?", "Wat is de reistijd op een bepaald traject?" Deze informatie was tot voor kort moeizaam te vinden op het internet. Dat maakte de stap naar het vervoer over water minder transparant. The Blue Road map geeft eenieder die zich oriënteert op de mogelijkheid om goederen over water te vervoeren op een hele praktische manier de eerste antwoorden.’

Wat kost het?

Op de vraag wat het vervoer kost krijgt de verlader niet direct antwoord. ‘Daarvoor kan de verlader bij ons maatwerkteam terecht’, zegt Volker. ‘The Blue Road map dient vooral om de eerste vragen te beantwoorden, om vervolgens in contact te treden met het BVB. Afhankelijk van de vraag helpen wij het betreffende bedrijf verder. Dat is zoals het nu werkt.’

Voor de toekomst heeft het BVB nog een ‘wishlist’. Daar hoort volgens Volker een lijst met aanbieders (die ook BVB-sponsor zijn) zeker bij, net als het toevoegen van de tankvaart, uitbreiden van het zoekgebied naar Donau en Frankrijk, CO2-berekeningen etc. ‘Theoretisch is het zelfs mogelijk om een "kostprijs" te berekenen voor de reis. Wij zijn er op dit moment nog niet zeker van of een dergelijke calculatie betrouwbaar genoeg is. Bovendien komt dan de volgende vraag of het op het gebied van mededingingswetgeving mag en de markt het überhaupt accepteert.’

Logistieke experts

Het daadwerkelijke toepassen van binnenvaart in de logistieke keten blijft dus maatwerk. Voor vervolgstappen of gedetailleerd advies op maat kunnen verladers vanuit the Blue Road map contact opnemen met de logistiek experts van het BVB. De logistieke experts hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven naar het water.

Na eerdere succesverhalen, maakten recent weer twee verladers bekend meer over water te gaan vervoeren. Nutricia en Rubber Resources zijn overtuigd dat the Blue Road een toegevoegde waarde heeft in hun logistieke keten. Gezamenlijk halen deze bedrijven bijna 5000 vrachtwagenbewegingen van de weg. Hiermee worden niet alleen de wegen verder ontlast, maar levert het ook CO2 reductie op. Deze transities zijn mede tot stand gekomen door logistiek advies en bemiddeling van het BVB. ‘Doelstelling van het BVB is om meer geïnteresseerden in de binnenvaart over de streep te trekken en de routeplanner zal hier zeker aan bijdragen’, verwacht Wilco Volker.

Berekening

De huidige betaversie van the Blue Road Map werd samen met software ontwikkelaar Cofano uit Sliedrecht gebouwd. De routes die worden berekend zijn afhankelijk van een breed scala aan factoren. Zo wordt rekening gehouden met scheepstypen, type vaarwegen en verschillende kruissnelheden. Ondanks dat er uitgebreid is getest zal het BVB blijven schaven aan al deze factoren om een zo betrouwbaar mogelijk advies te kunnen geven.

In de toekomst wil het BVB de routeplanner in fases verder uitbreiden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, ook qua functionaliteiten. Hierbij wordt gedacht aan het toevoegen van containerlijndiensten, tankvaartterminals en het berekenen van de CO2-besparing. Het BVB wil daarmee de mogelijke drempels tot de binnenvaart steeds verder te verlagen. Wilco Volker: ‘De basis van de boom staat, we kunnen hem nu verder optuigen.’