Rubberafval uit de file over water naar Maastricht

Recyclingbedrijf Rubber Resources, gevestigd in de Beatrixhaven in Maastricht, gaat rubber aanvoeren over het water. Dat meldt Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Het gaat jaarlijks om 8000 ton, oftewel 425 containers. De overstap naar het water zorgt voor minder vrachtwagenbewegingen op de wegen in Nederland en België.

Rubberafval uit de file over water naar Maastricht

Rubber Resources verwerkt aangevoerd rubberafval tot halffabricaten bestemd voor de autobandenindustrie. Het rubber wordt vanuit diverse overzeese gebieden per container geïmporteerd en via de zeehaven van Antwerpen naar Maastricht vervoerd. Tot voor kort werd het transport tussen Antwerpen en Maastricht per vrachtwagen gedaan, vanaf februari gebeurt dit per binnenschip via Containerterminal Stein. In Stein worden de goederen overgeslagen en vervolgens per truck naar Maastricht gebracht. Dit wordt met zogenaamde ‘kiepchassis’ gedaan. Deze vrachtwagens kiepen de containers op het terrein van Rubber Resources leeg.

Door-to-door

Uitgangspunt bij de stap naar het water was een door-to-door concept, waarin niet alleen het vervoer per binnenschip, maar ook de overslag, het natransport en de afhandeling voor de douane worden verzorgd. Dit logistieke totaalconcept is Rubber Resources uit handen genomen door Containerterminal Stein, een samenwerking van Wessem Port Services en Meulenberg Transport.

Het gebruik van de inland terminal heeft als groot bijkomend voordeel dat de aanleveringen goed buiten de spits gepland kunnen worden vanwege de kortere afstanden. Er zijn aanlevertijden tussen 10 en 15 uur afgesproken.

Maastricht Bereikbaar

De overstap naar het water is mede mogelijk gemaakt door Maastricht Bereikbaar, maakt onderdeel uit van het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen met als doel Maastricht en omgeving blijvend bereikbaar te houden.

Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft voor Maastricht Bereikbaar een inventarisatie gedaan waarbij werd gekeken hoe de binnenvaart kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio. Daaruit bleek onder andere dat de importstroom van goederen van Rubber Resources geschikt was om over water te vervoeren en zodoende de wegen in de spits te ontzien.

Duurzaamheidsslag

Naast het vermijden van de wegen in de spits en ontzorgen van de logistiek, levert de overstap naar het water ook een prijsvoordeel voor het recyclingbedrijf. Tenslotte kan Rubber Resources verder verduurzamen door een reductie van de CO2-uitstoot met de inzet van binnenvaart. Theo Knöpker, Purchasing Manager van Rubber Resources: ‘Wij vinden het belangrijk de omgeving te beschermen en de natuurlijke bronnen te waarborgen voor toekomstige generaties. Door de inzet van binnenvaart kunnen we ook in onze logistiek een duurzame winst leveren voor de omgeving.’

Rubberafval uit de file over water naar Maastricht | Schuttevaer.nl

Rubberafval uit de file over water naar Maastricht

Recyclingbedrijf Rubber Resources, gevestigd in de Beatrixhaven in Maastricht, gaat rubber aanvoeren over het water. Dat meldt Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB). Het gaat jaarlijks om 8000 ton, oftewel 425 containers. De overstap naar het water zorgt voor minder vrachtwagenbewegingen op de wegen in Nederland en België.

Rubberafval uit de file over water naar Maastricht

Rubber Resources verwerkt aangevoerd rubberafval tot halffabricaten bestemd voor de autobandenindustrie. Het rubber wordt vanuit diverse overzeese gebieden per container geïmporteerd en via de zeehaven van Antwerpen naar Maastricht vervoerd. Tot voor kort werd het transport tussen Antwerpen en Maastricht per vrachtwagen gedaan, vanaf februari gebeurt dit per binnenschip via Containerterminal Stein. In Stein worden de goederen overgeslagen en vervolgens per truck naar Maastricht gebracht. Dit wordt met zogenaamde ‘kiepchassis’ gedaan. Deze vrachtwagens kiepen de containers op het terrein van Rubber Resources leeg.

Door-to-door

Uitgangspunt bij de stap naar het water was een door-to-door concept, waarin niet alleen het vervoer per binnenschip, maar ook de overslag, het natransport en de afhandeling voor de douane worden verzorgd. Dit logistieke totaalconcept is Rubber Resources uit handen genomen door Containerterminal Stein, een samenwerking van Wessem Port Services en Meulenberg Transport.

Het gebruik van de inland terminal heeft als groot bijkomend voordeel dat de aanleveringen goed buiten de spits gepland kunnen worden vanwege de kortere afstanden. Er zijn aanlevertijden tussen 10 en 15 uur afgesproken.

Maastricht Bereikbaar

De overstap naar het water is mede mogelijk gemaakt door Maastricht Bereikbaar, maakt onderdeel uit van het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen met als doel Maastricht en omgeving blijvend bereikbaar te houden.

Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft voor Maastricht Bereikbaar een inventarisatie gedaan waarbij werd gekeken hoe de binnenvaart kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de regio. Daaruit bleek onder andere dat de importstroom van goederen van Rubber Resources geschikt was om over water te vervoeren en zodoende de wegen in de spits te ontzien.

Duurzaamheidsslag

Naast het vermijden van de wegen in de spits en ontzorgen van de logistiek, levert de overstap naar het water ook een prijsvoordeel voor het recyclingbedrijf. Tenslotte kan Rubber Resources verder verduurzamen door een reductie van de CO2-uitstoot met de inzet van binnenvaart. Theo Knöpker, Purchasing Manager van Rubber Resources: ‘Wij vinden het belangrijk de omgeving te beschermen en de natuurlijke bronnen te waarborgen voor toekomstige generaties. Door de inzet van binnenvaart kunnen we ook in onze logistiek een duurzame winst leveren voor de omgeving.’